-
Jag har försökt hitta information om adhd, har läst så mycket men blir inte klokare.Min bonusson som i år fyller 14 har medel till svår adhd. Han äter medicin för det. Han är en super gullig kille med charm i blicken men när han öppnar munnen så blir man mörkrädd många gånger för han visar noll empati till andra människor. Han förstår inte andra människors känslor alls. Jag undrar om detta hör till ADHD att ha svårt att känna empati?Han har otroligt svårt att förstå när någon gör illa sig och gråter, om någon gråter så blir han irriterad och tycker synd om sig själv för att han måste höra på, han säger att man inte måste grina för att man slår sig. Och då är det hans småsyskon som är mellan 0-8 år. Han förstår inte varför bebisen gråter, "man grinar ju inte för att man är hungrig". Han förstår inte skillnaden mellan honom och våra små barn. Han lägger sig på samma mentala nivå som hans små syskon många gånger, han förstår inte att han är 5 år äldre än närmaste småsyskonet och ännu äldre än resterande småsyskon.Han tycker även om att kolla på videos där folk slåss och blir nedslagen, han tycker att det är intressant.Sen det här med hygien, många gånger så kissar han på golvet, han kissar lite i toan och lite på golvet. Han torkar sig inte ordentligt när han gör nr 2, han tvättar sig inte ordentligt i duschen (avföring på handduk). Han borstar inte tänderna ordentligt, man måste nästan vägleda honom in till toan för att han ska borsta tänderna men då har han bara tandborsten i munnen och sitter och biter på den, tandborsten blir helt sönderbiten direkt.Jag försöker verkligen få honom att förstå, jag försöker prata med honom men det är som att prata med en vägg. Det går inte in. Han förstår inte.Jag försöker att (vad säger man), behandla, bemöta, sätta regler efter hans mentala ålder och förmåga men det är svårt för han vet att han är 13. Han jämför sig med andra som är 13 men som inte har hans svårigheter. Ibland lär hans pappa tex borsta tänderna på honom, men vi kan inte hjälpa honom i duschen, det vore fruktansvärt kränkande för honom, även att vi måste borsta tänderna på honom är mindre roligt men det är något som han är ändå köper.Ni som har 13-14 åringar med ADHD hur är dom? hur fungerar vardagen?
-
Svar på tråden Tonåring-Adhd-Empati-Hygien-Hjälp
-
NEJ, empatibrist är INTE adhd-relaterat! Och när det gäller resten av hygienen så ska DU inte göra ett dugg, det får hans pappa ta! Om han inte får fason på sonen så flytta från det där äckelboendet.
-
Nej det hör verkligen inte till ADHD att inte känna empati, snarare tvärtom. Många med ADHD är väldigt empatiska.
Gällande hygien så kan många ha problem med det men absolut inte alla. -
Min erfarenhet av tonåringar är att de definitivt kan vara empatistörda i allmänhet och inte fatta sådant som man tycker är tämligen självklart.Anonym (Bonusmamman) skrev 2023-02-02 15:55:53 följande:Tonåring-Adhd-Empati-Hygien-HjälpNi som har 13-14 åringar med ADHD hur är dom? hur fungerar vardagen?
En del har förstås väldigt fokus på andra och väldigt mycket oro kring att göra rätt, men motsatsen är verkligen inte något som är ovanligt.
Att inte klara automatisera vanliga ADL rutiner, som 13åring beror troligen på svårigheterna som ADHDn ger, men det betyder ju inte att ni ska släppa det, utan att barnet behöver stöd.
Vi har i perioder när tandborstning glömts bort använt sådana tabletter som färgar plack. Ett tydligt sätt att få en visuell ledtråd om hur tänderna borstas. Eltandborste med tidtagning är också en hjälp.
Det är en hårfin balans mellan att vara tydlig och kränkande mot någon som har svårt med hygien och relationer i familjen. -
Empati-brist är inget vanligt ADHD problem men kan avslut relateras till adhd. Att han helt enkelt inte klarar att ta in om a dra gör sig illa.
Men just empati är vanligare inom asberger/autism spektra. Och många med adhd och empatibsit kan även vara inom asberger/autism spektrat.
Men bristande hygien är vanligt bland ADHD problematiken. -
Anonym (....) skrev 2023-02-02 16:17:47 följande:Empati-brist är inget vanligt ADHD problem men kan avslut relateras till adhd. Att han helt enkelt inte klarar att ta in om a dra gör sig illa.
Men just empati är vanligare inom asberger/autism spektra. Och många med adhd och empatibsit kan även vara inom asberger/autism spektrat.
Men bristande hygien är vanligt bland ADHD problematiken.Nej, personer inom autismspektrat har inte sämre empatiförmåga än andra , det är en myt, däremot uttrycker sig autistiska personer på ett annat sätt , de kan sakna inre empatin men förståelsen för hur och varför man ska uttrycka känslor när någon annan är ledsen…vad hjälper det ? Ungefär… de kan behöva en annan sorts förklaring till varför man ska trösta och hur man kan trösta , de ser världen på ett annat sätt än vad normtypiska gör, inget av det är fel..bara annorlunda än vad de flesta gör, de är ofta mycket mer logiska och tydliga och har svårt att förstå undermeningar
Bristande hygien och förståelsen för hygien har mer med en intellektuell nedsättning än själva ADHD.. har det någonsin gjorts någon utredning på intellektet ?
Långt ifrån alla , men en viss % av alla med en Npf- diagnos har också en If- diagnos ..sedan får man räkna och ställa kraven ungefär 30% lägre än den biologiska åldern ..så han är snarare närmare 10 än 14 i ålder
Pappa ( o om du får ) behöver få hjälp från arbetsteruaput med olika hjälpmedel ..föräldra kurser brukar också ordnas .. -
Alltså empati-brist har inget med diagnoserna att göra, precis som en person utan diagnos kan ha empati-brist så kan en med diagnos också. Det är alltså inte relaterat till dessa diagnoser.
Gällande adhd så är hög empati mer vanligt pga att många med diagnosen är högkänsliga. -
Anonym (Myter): Du läste mitt inlägg va?!
Anonym (Voi) skrev 2023-02-02 16:32:02 följande:Alltså empati-brist har inget med diagnoserna att göra, precis som en person utan diagnos kan ha empati-brist så kan en med diagnos också. Det är alltså inte relaterat till dessa diagnoser.
Gällande adhd så är hög empati mer vanligt pga att många med diagnosen är högkänsliga.
Empatibristen som ses med diverske NPF-funktionsnedsättningar handlar om att man inte klarar av att relatera till den andra personen. Inte klarar av att se att den andra personen ex har slagit sig och har ont.
Det är inte samma som att vara helt empatilös. -
Det där stämmer inte in på ADHD alls. Nu är jag inte lika påläst gällande de andra diagnoserna.Anonym (....) skrev 2023-02-02 16:35:21 följande:
Anonym (Myter): Du läste mitt inlägg va?!
Empatibristen som ses med diverske NPF-funktionsnedsättningar handlar om att man inte klarar av att relatera till den andra personen. Inte klarar av att se att den andra personen ex har slagit sig och har ont.
Det är inte samma som att vara helt empatilös. -
Nej, du kanske inte tycker det men det också inom adhd-grenen.Anonym (Voi) skrev 2023-02-02 16:38:38 följande:Det där stämmer inte in på ADHD alls. Nu är jag inte lika påläst gällande de andra diagnoserna.
-
Personer med ADHD har visst problem med empati. ADHD-personer är vanliga fängelsekunder av en anledning.