• Aviga

Hobby psykologi senaste tidsfördrivet?

Är ny här på forumet och slås av hur populärt det verkar vara att diagnosticera varandra. Under under min korta tid här har jag diagnostiseras som både deprimerad och narcissistisk.

När jag försökt förklara min ståndpunkt så rationaliserar jag. 

På mig verkar det som om man inte får stå oemotsagd så slänger man in en diagnos.

Kanske är detta ett symtom på artiklarna i pressen där man ger tips om hur man  känner igen en psykopat, eller hanterar en narcissist osv

Går vi mot ett samhälle där vi sätter in varandra i diagnostiska fack  i stället för att lyssna på vad vi har att säga? 

• Svar på tråden Hobby psykologi senaste tidsfördrivet?
  • Anonym (Bror)
    Aviga skrev 2023-02-03 23:15:50 följande:
    Observera att pseudo diagnoser liksom hobby psykologer inte är sammansatta ord Glad
     Va?
  • Anonym (Bror)

Jag är kanske äldre än du, men under de 25 år jag hängt på nätet tycker jag mig inte se det du ser.

Information blir mer tillgänglig och det går mode i vissa ord och uttryck (jag är så deprimerad av vädret) men jag ser förhållandevis sällan folk diagnosticera andra, däremot uppmärksamma dem på att viss problematik kan höra ihop, så kan vara bra att utforska.

• Aviga
    Anonym (Bror) skrev 2023-02-05 10:10:14 följande:

Jag är kanske äldre än du, men under de 25 år jag hängt på nätet tycker jag mig inte se det du ser.

Information blir mer tillgänglig och det går mode i vissa ord och uttryck (jag är så deprimerad av vädret) men jag ser förhållandevis sällan folk diagnosticera andra, däremot uppmärksamma dem på att viss problematik kan höra ihop, så kan vara bra att utforska.

Vet inte om du är så mycket äldre än mig. Har hängt med under hela IT-eran. Jag menar inte att det är någon generell utveckling med "hobbydiagnoser" men jag tycker mig se en tendens att man tar till en diagnos när argumenten tryter.  
  • Anonym (Certifierad)

Också sett det ofta här. Jag har också diagnoser enligt flera användare.
    Kan man bli FL-certifierad som Hobbypsykolog? Det är många här som Vet Allt Om Andra.

• Anonym (Certifierad)
    Aviga skrev 2023-02-03 09:10:14 följande:

Går vi mot ett samhälle där vi sätter in varandra i diagnostiska fack  i stället för att lyssna på vad vi har att säga? 

Det tror jag. Incel t ex har en helt egen innebörd här på FL.
  • Anonym (Suck)
    Tukt skrev 2023-02-05 09:50:25 följande:
    Jag ser inte det du ser. Att det skulle vara speciellt mycket.
    Däremot ser jag rätt gott om generaliserande och vad som tycks vara ett stort behov av det samma.
    Lite då som att "se" att alla pratar diagnoser.

Då ser vi olika. Varje barn som inte är det lugna barnet med lagom aktivitet i skolan har någon diagnos - kollar man Instagram svämmar det över av autismindikationer som mammor säger sig se, iaf om man kollar amerikanska mammakonton. Det kan vara beteenden som alla barn har, men de ser autism överallt och drar barnen till så många ställen de kan för att få någon som sätter diagnosen.

Vuxna är inte ledsna idag och behöver vänner och familj, de är i behov av en diagnos och en utomstående psykolog. 

Jag ser att man själv inte tar sig tid att vara en vän som kan lyssna om ens vän går igenom en skilsmässa eller livskris, utan man hänvisar direkt till en psykolog. Som att det är det enda som kan hjälpa alla. Det tycker jag är synd.

• Fröken Allvar
    Anonym (Certifierad) skrev 2023-02-05 10:36:26 följande:
    Det tror jag. Incel t ex har en helt egen innebörd här på FL.
    När jag igår använde incel på forumet menade jag män som lever i celibat och tycker att avsaknad av sex  är kvinnors fel. Det finns, bedömer jag, ett par tre stycken aktiva incels på forumet enligt denna definition. Men incel är inte en diagnos. Däremot används olika diagnoser som begrepp på samma sätt som incel när kommunikationen misslyckas, ofta på grund av att den ena eller båda eller alla i en tråd har gett upp om varandra. Det hände mig senast igår. 
  • Anonym (Bror)
    Aviga skrev 2023-02-05 10:31:50 följande:
    Vet inte om du är så mycket äldre än mig. Har hängt med under hela IT-eran. Jag menar inte att det är någon generell utveckling med "hobbydiagnoser" men jag tycker mig se en tendens att man tar till en diagnos när argumenten tryter.  

Aha, som att det blivit nåt folkskriver istället för idiot eller liknande?

Men nej, jag har inte märkt det. Har du några trådar så jag kan läsa?

• Fröken Allvar
    Jag ser att man själv inte tar sig tid att vara en vän som kan lyssna om ens vän går igenom en skilsmässa eller livskris, utan man hänvisar direkt till en psykolog. Som att det är det enda som kan hjälpa alla. Det tycker jag är synd.

Eftersom detta är norm så måste man ju själv göra detsamma för att överleva. Det går inte att i längden lyssna och lyssna om det inte är ömsesidigt. Och ibland kan det krävas en professionell person, men det professionella bemötandet ger inte alltid den värme som kan uppstå i en vänskap. 
  • Anonym (Bror)
    Aviga skrev 2023-02-03 23:15:50 följande:
    Observera att pseudo diagnoser liksom hobby psykologer inte är sammansatta ord Glad
    Och jag undrar verkligen över det här.
Svar på tråden Hobby psykologi senaste tidsfördrivet?