• Anonym (Oroligsomfan)

Rökte hasch varje helg, visste ej om graviditet

Jag mår skit!! Jag har använt mig av hasch på helgerna. För att kunna koppla av och må bra. Jag har rökt typ en halv joint varje till varannan lördag i ca ett halvår. Intar dock inget annat utan bara hasch eller gräs. Sen för ca 2 veckor sedan upptäckte jag att jag var gravid. Jag har ätit minipiller och därmed får jag utebliven mens, så jag har liksom inte reagerat att något skulle vara konstigt. Likaså brukar mina bröst svälla med jämna mellanrum också så jag har liksom trott att allt varit helt normalt. Nu visade sig att jag är i 17 e veckan. Och jag har så jävla dåligt samvete och har panik!!! Hur mycket kan detta ha påverkat fostret?? Jag vågat ärligt talat intw säga något till barnmorskan om detta. För jag har verkligen inget missbruksproblem,  jag la av direkt när jag fick reda på att jag var gravid och jag har inget sug efter det alls på så sätt.  Hur mycket skada har fostret tagit ny? Borde jag försöka få till en abort ifall den har alldeles för mkt skador? :/ nån som vet 

• Svar på tråden Rökte hasch varje helg, visste ej om graviditet
  • Anonym (Lol)

Nää du har inga missbruksproblem....

• Anonym (Lol)
    Anonym (Lol) skrev 2023-02-03 18:33:25 följande:

Nää du har inga missbruksproblem....

Men röker hasch för att koppla av och "må bra". 
    Det klarar Svensson av utan att vara kriminell. 
  • Anonym (Oroligsomfan)

Det vore himla  snällt om ni kunde svara på frågan istället för att sätta etiketter. Känns det bättre om jag säger att jaa okej jag är missbrukare? För isåfall så är jag väl det då, bara jag istället kan få svar på min fråga istället för att tjafsa om etiketter på mig hit eller dit. . .   

• Anonym (Google is your friend)
    nyheter.ki.se/cannabis-under-graviditeten-kan-skada-hjarnans-utveckling-hos-fostret

cannabisbruk under graviditeten kan störa utvecklingen av fostrets hjärna med risk för långvarigt kvarvarande effekter efter födseln. Cannabis har en enligt resultaten en kraftigt negativ påverkan på hur nervcellernas kopplingar utvecklas hos foster, vilket i sin tur kan begränsa mängden information som hjärnan klarar att processa.

Kort sagt, du kan ha rökt sönder en del av fostrets hjärna. Det finns mer info i artikeln. Sedan vet jag inte vad du ska med fakta till eftersom du ändå inte kan göra annat än att vänta några år och se om ungen tagit skada eller inte. En del skador märks direkt så klart, särskilt om det är allvarligt, men det kan vara milda effekter som inte märks förrän senare.
  • Anonym (S)
    Anonym (Oroligsomfan) skrev 2023-02-03 18:38:09 följande:

Det vore himla  snällt om ni kunde svara på frågan istället för att sätta etiketter. Känns det bättre om jag säger att jaa okej jag är missbrukare? För isåfall så är jag väl det då, bara jag istället kan få svar på min fråga istället för att tjafsa om etiketter på mig hit eller dit. . .   

Hej
    Jag förstår att det känns jobbigt nu men du behöver berätta för din barnmorska som det är. Det är där som du kommer att kunna få svar och stöd, inte här. 
    Har du kontakt med pappan till barnet och är det en bra kontakt kanske ni kan gå tillsammans

Ta hand om dig
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (S) skrev 2023-02-03 18:45:12 följande:
    Hej
    Jag förstår att det känns jobbigt nu men du behöver berätta för din barnmorska som det är. Det är där som du kommer att kunna få svar och stöd, inte här. 
    Har du kontakt med pappan till barnet och är det en bra kontakt kanske ni kan gå tillsammans

Ta hand om dig
    NEJ. Ts ska INTE prata med sin BM om detta för då får hon en polisanmälan på halsen och dessutom kommer soc att stå vid fotänden av sängen när hon föder och plocka ungen direkt. BM kan ändå inte göra något åt fostret i det här läget, ts har slutat röka på och det enda hon kan göra nu är att hålla tummarna att det inte blir så hemska följder.
  • Anonym (Oroligsomfan)

Tack för era svar även om de inte är lugnande. Nej alltså i övrigt är jag en skötsam person. Jag har ett bra jobb, tjänar bra , alla i familjen och släkt likaså. Jag är inget WT i övrigt. Jag råkar bara ha gillat gräs på helgerna. Istället för alkohol då..  men de är slut på det nu såklart. Men kommer tyvärr må dåligt över vad jag har gjort och eventuellt orsakat:/ fyfan. 

• Anonym (faktor)
    "Evidence is mixed as to whether marijuana use by pregnant women is associated with low birth weight92?96 or premature birth,95 although long-term use may elevate these risks.94 

Research has shown that pregnant women who use marijuana have a 2.3 times greater risk of stillbirth.
    97 
    --

Human research has shown that some babies born to women who used marijuana during their pregnancies display altered responses to visual stimuli, increased trembling, and a high-pitched cry,103 which could indicate problems with neurological development.104 In school, marijuana-exposed children are more likely to show gaps in problem-solving skills, memory,105 and the ability to remain attentive.106 More research is needed, however, to disentangle marijuana-specific effects from those of other environmental factors that could be associated with a mother's marijuana use, such as an impoverished home environment or the mother's use of other drugs."

nida.nih.gov/publications/research-reports/marijuana/can-marijuana-use-during-pregnancy-harm-baby
  • Decemberskytt

Behöver du hasch för att koppla av och må bra så är det knappast läge att bli förälder iaf

• Anonym (Nja)

Börjar bli för sent att släcka fostrets liv .Adoptera.

Svar på tråden Rökte hasch varje helg, visste ej om graviditet