Inlägg från: Anonym (Syrran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syrran)

Syskon till en missbrukare

Min syster är grav alkis. Huruvida hon super nu för tiden vet jag inte för jag har helt brutit kontakten. Jag orkade inte längre. Hon ringde och bölade på fyllan och pratade rena gojan. Hon söp bort sambon, sonen, firman, hälsan, ekonomin, boendet. Och förståndet. Hon är max som en 10-åring och pratar där efter också. Det värsta är att mamma och hela släkten tar henne i försvar. För det är ju så "synd" om henne som alltid varit så sjuk. Jovars, hon har varit sjuk hela livet. Men ursäktar det att man super? Och förstör livet? Och utnyttjar mamma till max? Jag har också varit sjuk- och är sjukpensionär. Men det räknas inte. Syrran är ju värre. Dessutom var hon ju "så snygg" som ung. Och jag ful tydligen för nån endaste komplimang fick jag aldrig. Nu är det hon som ser ut som stryk. Mager som en speta, rynkig som en 90-åring, sliten i kubik. Klär sig värre än en tonåring, rent av oanständigt. Men hon går före mig enligt alla. Jag har aldrig räknats för jag var inte snygg och sjuk nog.

• Anonym (Syrran)
    Anonym (Ensamtsyskon) skrev 2023-02-04 18:28:35 följande:
    Vad skönt för dig att du brutit! Det behövdes. Vad tråkigt att alla tar henne i försvar så, jag upplevde det också så under många år... Det var min syster som mådde dåligt och behövde allt stöd och all uppmärksamhet... Jag fick klara mig.

Men det har inte varit så illa i mitt fall som du beskriver det, jag har en kärleksfull familj, dom är bara medberoende. 

Har du pratat med någon? Alltså psykolog/anhörigstöd eller liknande? Vi har just börjat gå i anhörigstöd via socialen och det känns väldigt skönt. 
    Jag har lämnat det bakom mig och tror inte på att prata. Inget förändras av prat. Hon är alkis ändå, vi har ingen kontakt ändå, släkten är ändå som den är. Jag bor så långt bort också att jag inte blir påmind. Ibland kan jag dock tänka att det är synd att det blev så här. Jag har ett enda syskonbarn jag inte har kontakt med och mina barn har en kusin de aldrig träffat.
  • Anonym (Syrran)
    Anonym (Ensamtsyskon) skrev 2023-02-04 22:10:59 följande:
    Okej! Ja det är ju tråkigt att det ska vara så... 
    Ja, man får acceptera det som inte går ändra helt enkelt. Snurra inte in dig i din systers liv igen på bekostnad av dig själv. Det är aldrig värt det.
Svar på tråden Syskon till en missbrukare