• Anonym (.)

Hur kan jag stinka underarmhålan så lätt?

Jag vill egentligen inte duscha varje dag. Men fy vad jag stinker under armhålan varje morgon när jag kliver upp. Hur är det möjligt? Det sägs ju att svett i sig inte har någon doft, såvida man inte äter för mycket kryddig mat.

Så det skall vara bakterier som är boven. Men jag både rakar armhålan och har en ordentlig tvätthandskar som jag tvättar mig där under. Men jag stinker varenda morgon.

Om jag fick bestämma så skulle jag helst vilja skippa duschen, då jag vet att det torkar ut huden och håret. Men jag duschar varje morgon.

Sägs ju att man hittar sin partner genom sin naturliga doft. Så ibland funderar jag på att inte duscha alls, i förhoppningen att hitta den där matchade partnern, hehe. Skämt åsido.

Hur kan jag egentligen få min svettlukt att försvinna, när jag faktiskt duschar och rakar armhålan?

Hur ofta behöver ni duscha?

Det sägs att vissa duschar varannan dag. Men hur lyckas dem, utan att lukta? Jag stinker svett varje morgon. Under dagen svettas jag inte och tror inte att jag luktar, inte heller på kvällen. Så det är någonting som sker när jag är i sängen och sover, antar jag. Jag är visserligen orolig att jag kanske ändå stinker odör i alla fall.

• Svar på tråden Hur kan jag stinka underarmhålan så lätt?
  • Anonym (M)

Du behöver väl inte duscha för armhålorna skull, räcker att tvätta dem varje morgon och sen på med deo. Bra om det får torka innan man tar på deo så funkar det bättre. 

• Anonym (Est)

Ett tips är ju att tvätta armhålorna varje morgon över handfatet.
    Förstår inte varför du måste duscha bara för att tvätta armhålorna.

Köp en hård tvål, de är bättre än flytande på att ta bort lukt. Gnugga in i huden, sköja av med vatten, torka torrt och ta på deo.

Byt deo lite då och då. Även olika material i tröjor kan göra att man luktar mer.

• Anonym (Normal man)

Jag duschar inte varje dag, men armhålorna tvättar jag varje morgon, annars luktar det svett. Jag kör ner ena armbågen i handfatet och tvättar med tvål i armhålan med den andra handen, avslutar med bara vatten. Torkar sedan armhålorna och använder roll-on.

• Anonym (Bullen)

Du behöver inte duscha bara för att du luktar i armhålorna. Tvätta dem morgon och kväll över handfatet eller med tvättlapp. Det händer att jag tvättar armhålorna på toa på jobbet tex om behov uppstår. 

Bats är en deo-kräm som jag tycker är bra. Den får full funktion efter någon veckas användning (på mina fötter iaf), så ge den lite tid. Den finns på apotek. 

Vissa syntetmaterial gör att man luktar värre. Håll dig till bomull, bambu, viskos, linne etc. 

Att raka tror jag kan göra saken värre. Med krämdeo kan du gnugga in den i huden bra även med hår. Jag är inte säker på om det gör skillnad att sluta raka, men jag har hört andra ha den erfarenheten. 

Min mans armsvett luktar vidrigt sedan han började dricka kaffe varje dag. 

• Anonym (K)

Ja slutade lukta när jag slutade använda deo.
    Rakar inte heller.

• Anonym (Ingen deo)

Jag använder heller aldrig deo, duschar varannan var tredje dag om jag inte tränat då duschar jag alltid direkt efter. Och luktar typ inget. När jag duschar tvättar jag lite snabbt med flytande duschtvål. tror att överdrivet tvättande tar bort kroppens naturliga och man börjar lukta därför. 

Men sen är det nog så att olika personer luktar olika mycket. En del på jobbet luktar jättemycket när man står nära. Oftast män. Jag är kvinna. Tonåringar kan ju lukta en del. Har väl med hormoner att göra. 

Har tyvärr inget tips till dig. Kanske testa utan deo ett tag. Bara vaska av med vatten på morgonen.

• Anonym (B)

Om du är uttorkad eller dricker för lite så luktar svett mycket värre, så ett tips är att drick tillräckligt med vatten.

• Anonym

Sluta raka dig, sluta med deo och sluta tvätta dig så ofta.
    Det tar ett tag innan du märker skillnaden

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2023-02-04 17:56:34 följande:
    Sluta raka dig, sluta med deo och sluta tvätta dig så ofta.
    Det tar ett tag innan du märker skillnaden
    Tar ju ett tag att vänja sig vid sin stinkade lukt och inte känna den längre.
  • Anonym (g)

Få personer svettas ingenting eller blir inte ens varma.

Testa att torka av med handsprit ibland men jag skulle aldrig kunna göra saker utan att börja lukta svett. Dusch varannan-tredje dag är för de som kan men inget som alla kan klara sig utan. För mig går det bättre om jag inte rakar mig. Deo dock ett måste.

• Anonym
    Tow2Mater skrev 2023-02-04 17:58:36 följande:
    Tar ju ett tag att vänja sig vid sin stinkade lukt och inte känna den längre.
    man känner när man börjar lukta även när kroppen får vara lite mer "naturlig"
  • Anonym (A)
    Anonym (g) skrev 2023-02-04 18:02:30 följande:

Få personer svettas ingenting eller blir inte ens varma.

Testa att torka av med handsprit ibland men jag skulle aldrig kunna göra saker utan att börja lukta svett. Dusch varannan-tredje dag är för de som kan men inget som alla kan klara sig utan. För mig går det bättre om jag inte rakar mig. Deo dock ett måste.

+1
  • Anonym (Abc)

Håret i armhålan minskar risken att svettas eftersom det skapar en buffertzon mellan huden.

• Anonym (Ulf)

Å andra sidan fastnar svett o bakterier i håret. Men om man kör välansat så luktar det mindre. Iallafall gör jag det

• Anonym (.)
    Anonym (Abc) skrev 2023-02-04 20:34:03 följande:

Håret i armhålan minskar risken att svettas eftersom det skapar en buffertzon mellan huden.

Jag har haft denna problem medan jag har haft hår i armhålan. Rakade mig och känner att lukten har förminskats. Känns mer fräschare också.
  • Anonym
    Anonym (Abc) skrev 2023-02-04 20:34:03 följande:

Ja och det blir mindre friktion
  • Anonym (Klimakteriet)

Under pandemin slutade jag använda deo då jag kom på att det inte behövs för jag luktade inte svett under armarna. Men nu har jag börjat lukta och ibland ganska fränt. Misstänker att klimakteriet är boven. 

Svar på tråden Hur kan jag stinka underarmhålan så lätt?