• Anonym (ledsen)

Stress, oro, ångest som tar över mitt liv

Har sedan massa år tillbaka lidit av ångest. Gått i KBT m.m. och tagit tag i det som är jobbigt och det har blivit bättre. Men på senaste tiden är det som ångesten kommit tillbaka.

Jag tror i grunden det är stressutlöst. Har ett tungt jobb som varit väldigt stressigt senaste tiden vilket resulterade i att jag var nära på att få en panikångestattack för ett tag sedan på jobbet. Det bröt aldrig ut, men känslan i sig var så obehaglig att jag blev rädd för den.
    Nu kan jag inte gå till jobbet utan att ha förväntansångest. Är konstant rädd för att få panikångest och tycker även social situationer privat är jobbiga. Vet ju att det enda sättet att bli av med det är att utsätta sig för det, men det tar ju så lång tid! Detta leder till minskad aptit, svårt att sova och en ständig oro och ältande. Inbillar mig saker och går runt och har en känsla av att alla andra mår bra och är helt normala och att jag är så udda. Så otroligt utmattande! Orkar snart inte mer. Försöker leva på som vanligt och tar till av avslappningsövningar när ångesten är som värst.

Ni som lider eller har lidit av ångest, hur hanterar ni er vardag?

• Svar på tråden Stress, oro, ångest som tar över mitt liv
  • Anonym (ledsen)
    Sanna43 skrev 2023-02-04 18:29:38 följande:

Äter du SSR? Antidepp ges mot ångest/oro. Brukar funka

Nej, jag gör inte det. Känner mig inte deprimerad även om hela grejen gör mig nedstämd. Försöker använda verktygen jag fick av min psykolog och avslappningsövningar när ångesten är som värst. Hela tiden intala sig att det bara är tankar och känslor och finns ingen sanning i det.
  • Anonym (Också ångest)

Jag hanterar min vardag så att jag helt enkelt sover mycket när jag kommer hem på vardagar. Livet nästintill försvinner för att ångesten och stressen gör mig utmattad.

Det jag gör för att försöka förbättra måendet är att till exempel gå promenader i skogen. Det hjälper litegrann.

Jag har det nog precis som du har det, tyvärr. Men ältande, stress, oro, svårt att sova osv.

Jag funderar på att börja gå till en privat psykolog, men jag är tveksam till att det hjälper. Jag har provat psykologer och kuratorer förr, dock inte privat så det kanske skulle hjälpa mer?

Det kanske är något du också kan tänkas prova? Kanske är det inte KBT du behöver utan en annan typ av metod. Det finns massor av olika metoder som psykologer jobbar efter.
    Psykoterapi, KBT osv.
    Läs på olika privata behandlares hemsida vad de verkar ha för utgångspunkt för sina behandlingar. Även psykologer är ju individer, en kanske fungerar bättre för dig än en annan.

Jag har nyligen skrivit till en psykolog, så vi får se när jag får svar.

• Sanna43
    Anonym (ledsen) skrev 2023-02-04 18:36:18 följande:
    Nej, jag gör inte det. Känner mig inte deprimerad även om hela grejen gör mig nedstämd. Försöker använda verktygen jag fick av min psykolog och avslappningsövningar när ångesten är som värst. Hela tiden intala sig att det bara är tankar och känslor och finns ingen sanning i det.
    Jag var inte deprimerad när jag fick det utskrivet . Det ges som separat behandling mot ångest
  • Anonym (Också ångest)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-02-04 18:36:18 följande:
    Vad menar psykologen med att det inte finns en sanning i tankar och känslor? De är väl högst verkliga...? De baseras på hur bra kroppen och hjärnan mår i en given situation, eller ett mentalt läge. (Som kan ha varit mer eller mindre beständigt en tid.)

Däremot kanske inte ett visst agerande på tankarna och känslorna är det bästa alternativet. Det är där man får försöka vara snäll mot sig själv, acceptera och bekräfta sina tankar och känslor, men sedan försöka tänka ut det mest optimala sättet att agera på dem.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Också ångest) skrev 2023-02-04 18:44:35 följande:

Jag hanterar min vardag så att jag helt enkelt sover mycket när jag kommer hem på vardagar. Livet nästintill försvinner för att ångesten och stressen gör mig utmattad.

Det jag gör för att försöka förbättra måendet är att till exempel gå promenader i skogen. Det hjälper litegrann.

Jag har det nog precis som du har det, tyvärr. Men ältande, stress, oro, svårt att sova osv.

Jag funderar på att börja gå till en privat psykolog, men jag är tveksam till att det hjälper. Jag har provat psykologer och kuratorer förr, dock inte privat så det kanske skulle hjälpa mer?

Det kanske är något du också kan tänkas prova? Kanske är det inte KBT du behöver utan en annan typ av metod. Det finns massor av olika metoder som psykologer jobbar efter.
    Psykoterapi, KBT osv.
    Läs på olika privata behandlares hemsida vad de verkar ha för utgångspunkt för sina behandlingar. Även psykologer är ju individer, en kanske fungerar bättre för dig än en annan.

Det finns en ny och bättre terapi mot generell ångest , MCT. Svårt att hitta en utbildad terapeut men mycket bra. 

Annars rekommenderar jag tapping, finns instruktionsfilmer på youtube! Supereffektivt.

Något som också har extremt bra effekt är KSM 66, ett hälsokostpreparat som sänker kortisolnivåerna i kroppen. Men ta inte för många tabletter, jag äter en om dagen varje morgon och det tar bort stressen. Och därmed minskar ångesten.

• Anonym (Också ångest)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-04 18:52:13 följande:

Det finns en ny och bättre terapi mot generell ångest , MCT. Svårt att hitta en utbildad terapeut men mycket bra. 

Annars rekommenderar jag tapping, finns instruktionsfilmer på youtube! Supereffektivt.

Något som också har extremt bra effekt är KSM 66, ett hälsokostpreparat som sänker kortisolnivåerna i kroppen. Men ta inte för många tabletter, jag äter en om dagen varje morgon och det tar bort stressen. Och därmed minskar ångesten.

Tack för tipsen! <3 Jag ska kolla upp det där med MCT och KSM 66.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Också ångest) skrev 2023-02-04 18:44:35 följande:

Psykoterapi, KBT osv.

Jag var hos en jättebra privat psykolog för 2 år sedan när jag hade det väldigt tufft, funderar på att kontakta honom igen. Men skäms så mycket kring mitt mående och mina känslor. Fast jag vet att det är hans jobb.

Hoppas du får träffa en bra psykolog som kan hjälpa dig :)
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Också ångest) skrev 2023-02-04 18:47:31 följande:
    Vad menar psykologen med att det inte finns en sanning i tankar och känslor? De är väl högst verkliga...? De baseras på hur bra kroppen och hjärnan mår i en given situation, eller ett mentalt läge. (Som kan ha varit mer eller mindre beständigt en tid.)

Däremot kanske inte ett visst agerande på tankarna och känslorna är det bästa alternativet. Det är där man får försöka vara snäll mot sig själv, acceptera och bekräfta sina tankar och känslor, men sedan försöka tänka ut det mest optimala sättet att agera på dem.
    Alltså jag oroar mig för att olika situationer ska uppstå som triggar en panikångest och hur personer ska reagera. Då menar han att det är känslor och tankar, förväntningar på att något jobbigt ska hända. Det man istället ska göra är ju att bara se det för vad det är och att det inte är något farligt.

Precis som du säger, jag har lärt mitt att acceptera mitt mående, men det är så otroligt påfestande att konstant gå runt och oroa sig för sånt som inte är något att oroa sig för egentligen.
  • Anonym (Också ångest)

Jag kollade upp en video på Youtube och provade sedan att utföra "tapping" och samtidigt uttala ett kärleksfullt/accepterande mantra till mig själv. Det kändes bra! 

Tack SÅ mycket för tipset, Tvillingmammavästgöte.
    Jag hoppas det hjälper TS också.<3

• Anonym (T)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-02-04 18:55:33 följande:
    Jag var hos en jättebra privat psykolog för 2 år sedan när jag hade det väldigt tufft, funderar på att kontakta honom igen. Men skäms så mycket kring mitt mående och mina känslor. Fast jag vet att det är hans jobb.

Hoppas du får träffa en bra psykolog som kan hjälpa dig :)
    Vad kostar privat psykolog?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Också ångest) skrev 2023-02-04 19:04:42 följande:

Jag kollade upp en video på Youtube och provade sedan att utföra "tapping" och samtidigt uttala ett kärleksfullt/accepterande mantra till mig själv. Det kändes bra! 

Ska prova det! tack! :)
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (T) skrev 2023-02-04 19:08:53 följande:
    Vad kostar privat psykolog?
    Tror ett besök kostar runt 800-900 kr. men jag fick det betalt av min arbetsgivare.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Också ångest) skrev 2023-02-04 19:04:42 följande:

Ja , det är ofattbart hur effektivt det är. Det känns nästan konstigt, eftersom det är så enkelt och går så snabbt. Men för mig funkar  det superbra. Tidigare har jag testat meditation och mindfulness, dethar också bra effekt. Men det är så mycket svårare att meditera och tar längre tid och jag drar mig för att göra det. Tappning däremot är så  enkelt, trevligt och går så snabbt. Effekten på mig ör omedelbar.
Svar på tråden Stress, oro, ångest som tar över mitt liv