• idaström

    Bebis sover bra. Sovrutiner ändå?

    Med storebror hade vi tydliga sovrutiner och följde sömnschema slaviskt. Vilket funkade bra för oss då. Nu har lillebror kommit till världen (3 månader idag) och sover redan från start väldigt bra. Första hela natten sov han vid 3 veckor. På dagarna somnar han när han känner för det men sover ändå hela natten. Detta gör  att känner mig osäker på om man borde ?störa? det genom att införa fasta sovtider? 

    Hur ska man tänka? Hur har ni som haft barn som sovit gjort? 


    obs: vet att sömn är en känslig fråga så är absolut inte ute efter att skryta på något sätt. Hittar bara inte så mycket på nätet om ?bebisar sover bra? 😆

  • Svar på tråden Bebis sover bra. Sovrutiner ändå?
  • lövet2

    Mina barn har inte haft några sovrutiner överhuvudtaget före 1 års ålder. Ett par av dem sov riktigt bra, ett par sov riktigt dåligt och resten sov hyfsat. Jag har aldrig begripit varför man ens ska lägga sig i deras sovtider när de är så pass små. För det mesta tar det bara tid och energi helt i onödan. Barn som har stora problem med sömnen har i allmänhet någon bakomliggande sjukdom eller allergi, och då är det där man ska lägga fokus.

  • sextiotalist

    Han har hittat sin rytm, eftersom den tydligen fungerar utmärkt i vardagen, så låt honom fortsätta.
    Finns väl ingen anledning att ändra ett vinnande koncept.
    Vi hade inga rutiner alls. Sonen sov när han behövde och det fungerade bra i vår familj.
    Så njut istället för att sabotera det

  • Tooja

    Jag tänker att man får fundera vad som passar i vardagen. För oss har aldrig strikta sovrutiner passat, för vi har vart ute på mycket under dagarna (öppna förskolor, babyrytmik, babysim, träffat kompisar etc) coh då har det vart skönt att kunna vara flexibel. 


    Båda mina barn har sovit jättebra, så har inte heller känt behov av ett ?striktare? schema . Hade jag upptäckt att deras sömn inte fungerat så hade jag provat det, men ser ingen anledning om det rullar på bra.

  • Spucks

    Varför vill du införa fasta sovtider? Speciellt eftersom det funkar bra som det är? 

  • idaström

    Nej jag har nog kommit fram till att sonen får styra sina sovtider själv 😃

    Vet att det var mycket prat om just Rullavagns sovschema när storebror var bebis och det funkade på honom. Laddade ner appen igen på ?rutin? när lillebror kom och där står det att vid 4 månaders ålder ska man börja införa det. 

Svar på tråden Bebis sover bra. Sovrutiner ändå?