• moafeliciaa

Försöker bli tight, hjälp

Hej!
    Jag är en kvinna på 30 år.
    165cm lång och 60kg.

Mitt mål med träningen/kosten är att gå ner lite i vikt och få en tight kropp.

Träning:
    2 - 3 gånger i veckan springer jag mellan 5 - 7km varje gång.
    1-2 gånger i veckan klättrar jag.
    1 gång i veckan pilates. 
    Men standard är 4 - 5 gånger i veckan träning.

Kost:
    Protein runt 85 - 99g per dag
    Kolhydrater runt 100 - 170g per dag
    Fett: runt 40 - 60g per dag 

Totalt kaloriintag/dag: 1300 - 1500

ibland kan jag unna mig något på helgen och hamnar då Max på 2300.

För att vara i kaloribalan ska jag ligga på 2065 kalorier.

Har hållit på såhär i 2 månader och varit extremt strikt.
    Har gått ner i vikt men upplever att jag blivit mer sladdrig, typ smalfet.
    Mina lår dallrar och magen också, blir så less. 
  • Svar på tråden Försöker bli tight, hjälp
  • Anonym (Plastik-kirurgi?)

Stämmer in i ovanstående om att lite gym hjälper en del... Men vill också påpeka att många hå ner i vikt och bli lite tajtare faktiskt är plastik-kirurgi... Och hudvård och photoshop....

• Mrs Moneybags

Byt ut träningen mot progressiv styrketräning och dagliga promenader.

Du behöver muskler för att bli tight. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Plastik-kirurgi?) skrev 2023-02-07 10:50:22 följande:

Stämmer in i ovanstående om att lite gym hjälper en del... Men vill också påpeka att många hå ner i vikt och bli lite tajtare faktiskt är plastik-kirurgi... Och hudvård och photoshop....

En 30-åring behöver knappast kirurgi för att bli tight. Särskilt en 30-åring som har normalt bmi och inte är överviktig. 
  • moafeliciaa

Vadå?
    Så man måste träna på gym för att bli tight?

Räcker det med att träna med kroppstyngd utan vikter?
    Typ mer pilates och kroppspass hemma?

Förr tränade jag på gym, men fick ätstörningar och vill därför hålla mig till andra träningsformer än att lyfta tunga viliter. 

• Anonym (B)

Att bli tight eller tonad så behöver du bygga muskler, du äter alldeles för lite för det. Mitt tips är att höja kolhydraterna samt träna mer styrka.

• Anonym (B)

"Räcker det med att träna med kroppstyngd utan vikter?
    Typ mer pilates och kroppspass hemma?"

Ja alltså huvudsaken är att du utmanar dina muskler med tiden, att t.ex köra samma övning och samma styrka i flera månader kommer inte göra skillnad, så om du kan hitta sätt för att öka i styrka och utmana din kropp på det sättet så absolut. Oftast är det ju lättare med lite vikter.

• Lönnsirap
    moafeliciaa skrev 2023-02-07 11:22:29 följande:

Vadå?

Förr tränade jag på gym, men fick ätstörningar och vill därför hålla mig till andra träningsformer än att lyfta tunga viliter. 

Nä, man behöver inte träna på gym för att bli tight, balettdansare är exempelvis väldigt tighta, utan att alls hänga på gymmet.

Jag tycker det låter som att du inte är riktigt frisk från din ätstörning. Du äter väldigt reglerat och i minsta laget, samtidigt som du motionerar ganska mycket. Du är intresserad av att förbättra kroppen och det finns tyvärr en risk att du faller in i ätstörning varesig du är på gymmet eller med egen kroppsvikt.

Här på familjeliv finns det tyvärr rätt många som ger usla råd om vikt och träning utifrån ätstörnings-problematik. 
  • Mrs Moneybags
    moafeliciaa skrev 2023-02-07 11:22:29 följande:

Vadå?

Jag tycker som ovanstående att om du har haft ätstörningar ska du varken justera maten eller träna i övermått och ja, du ska hålla dig borta från gymmet om det triggade dig. 

Jag är ingen expert på ätstörningar, men din vikt är helt normal till din längd och du behöver inte gå ner i vikt på något sätt. "Tight" blir man av muskler, men även muskelbygge kanske kan trigga någon som har haft som önskan att bli så smal som möjligt. 

Ta hand om dig. 
  • Anonym (B)

Jag har haft ätstörningar och tog mig ur det genom att äta mer, det var enda sättet för mig att möta min rädsla. Så absolut kan det hjälpa att justera maten.

• amazonia

Testa någon kampsport det ger en allsidig träning och ger koppen bra proportioner plus att det är kul att utmana sig mot andra.

Svar på tråden Försöker bli tight, hjälp