• Anonym (Gode)

Orosanmälan skolfrånvaro

Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 14:44:36 följande:
    Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

Du borde inte oroa dig för socialen. Du borde oroa dig för ditt barn. Är barnet borta 50 procent ska ni ha en orosanmälan för barnets skull. För ni gör uppenbarligen inte ert jobb som föräldrar.
  • Anonym (Gode)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 07:40:06 följande:
    Exakt vilket jobb som förälder är det jag inte gör för att min barn mobbas i skolan och därför inte vill gå dit? Vad hade du tänkt att socialen skulle göra åt det? Jag är uppriktigt sagt nyfiken på ditt svar. 
    Poängen är att det är ointressant om ditt barn vill gå till skolan eller inte. Det är ofta mina barn inte vill gå till skolan men likväl får de göra det ändå. Extremt många barn skulle vara hemma från skolan om de fick välja. Varför tror du att hemmasittare är ett helt nytt fenomen och dessutom kopplat till vår del av världen. Jo, gör att tidigare fanns inte föräldrar som lät barnen var hemma från skolan bara för att de ville det.
  • Anonym (Gode)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 08:26:22 följande:
    Om det vore så enkelt Skrattande

Hemmasittare har alltid funnits. Enda skillnaden är bara att det inte uppmärksammades på samma sätt som tidigare. 

Nära en halv miljon orosanmälningar sker numera varje år. Det bara ökar år efter år. Frågan är om vanvården ökar i samma tak? Det finns nog ingen som tror det.

Vad skulle du göra om ditt barn bara totalvägrar att gå till skolan? . Om dessutom barnet befinner sig i nedre tonåren är det liksom inget man tar under armen och tar med sig ändå. Var tionde barn får en orosanmälan på sig varje år. Jag tycker personligen att dessa siffror borde få berörda instanser att fundera kring om det föreligger någon form av systemfel. Socialtjänsten ojar sig över att de är överbelastade. Vad kan det bero på....?

Att jobba som socialsekreterare kan väl ändå inte vara ett yrke som ska sysselsätta var och varannan invånare?
    Framförallt har du och jag fundamentalt olika synsätt. När något inte fungerar för mina barn så granskar jag alltid mig själv. Vad kunde jag gjort annorlunda så att barnen inte hamnat där? Och så kommer jag alltid på något som jag kunde gjort bättre och gör sedan det också.
    Jag hade inte varit ett dugg rädd för någon social utan tagit emot dem med öppna armar om jag fått en orosanmälan emot mig. Socialen finns där för att skydda barnen och det vill jag också så vi är på samma sida.
    Jag har sett många hemmasittare där det grundar sig i att man gett efter enkelt en gång och så rullar det på. Barn är vaneindivider så om man låter dem vara hemma en gång kommer det var mycket svårare att få dit dem imorgon. Därför det är så extremt viktigt med bra rutiner och att inte göra undantag.
  • Anonym (Gode)
    Goneril skrev 2023-02-10 11:53:03 följande:

Är det då helt omöjligt att prata med barnet, att vädja till det och göra det begripligt att ett  eländigt liv väntar för den som inte har gymnasiekompetens? Inte ens ett enkelt industrijobb kan han få, intressanta och utvecklande arbeten kan han glömma.                      Han trivs inte i skolan, men allt i livet är dessvärre inte trivsamt, och mobbning förekommer i vuxenlivet också.                                                             Genom att inte gå till skolan låter han sina belackare vinna. Ska han verkligen lämna över kontrollen av sitt liv till dessa elaka ungar - som själva givetvis kommer att klara skolan med glans? Det skulle störa mig oerhört om någon annan skulle ta makten över mitt liv - och det precis det som händer nu för skolkaren ifråga.

Barnet har en utveckling. Hur man uppfostrar barnet när det är i dagisåldern får konsekvenser hur den agerar senare under skolgången. Det är så otroligt viktigt att man lär barnet att göra det som är jobbigt men som ger positiva effekter på sikt. 

Men om man inte gjort det i 15 år blir det självklart oerhört svårt att börja med det då. Individen är redan utvecklad med ett svagt psyke som backar så fort det blir jobbigt.
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro