• ylma

Tandvård efter bulimi

Hej,

Jag har haft bulimi från att jag var ca 14 år tills att jag blev 30. Jag har nu varit ?frisk? i 6 år. Jag har väldigt trasiga tänder och har inte varit hos tandläkaren sedan jag var 16 år. Jag har god inkomst men bor i hyresrätt och har 3 barn vilket gör att jag oftast inte kan spara några pengar. Jag har läst att man kan få gratis tandvård om man har bulimi men att det kräver läkarintyg. Kan man gå till en läkare och få ett läkarintyg trots att man inte är sjuk längre? Jag har aldrig sökt hjälp utan började äta normalt efter att sista barnet föddes. Eller är enda utvägen att säga att man fortfarande har problem?

• Svar på tråden Tandvård efter bulimi
  • Anonym (l)

Det kan vara värt ett försök men då du inte haft någon form av tandvård på väldigt många år kan läkaren nog anse att du skulle tagit itu tänderna tidigare. Skulle inte ha höga förhoppningar. Att gå till en tandläkare för konsultation/vanligt besök där man får lite avdrag vore enklast. Då vet du hur läget ser ut på ett ungefär.

• Anonym (X)

Jag kan tänka mig att man måste ha underlag i form av läkarbesök från att man var sjuk. kanske är svårt att bevisa i efterhand 

• RaYzLeR

Kanske har du rätt till tandvårdskortet? Då kostar varje besök hos tandläkaren bara 200 kr. Jag har asperger och äter mediciner som ger mig rätt till tandvårdskortet.

• Sanna43
    RaYzLeR skrev 2023-02-07 18:05:51 följande:

Kanske har du rätt till tandvårdskortet? Då kostar varje besök hos tandläkaren bara 200 kr. Jag har asperger och äter mediciner som ger mig rätt till tandvårdskortet.

Det är bara för LSS
  • RaYzLeR
    Anonym (l) skrev 2023-02-07 18:59:16 följande:
    Du har rätt. Svårare att få för psykisk ohälsa och är det inte dokumenterad...tveksamt men ändå värt ett försök.
    Jag vet inte om bulimi kan omfattas av rättigheten: "Psykisk sjukdom som gör det svårt att ta hand om tänderna."

Det är värt ett försök iallafall. Glad
Svar på tråden Tandvård efter bulimi