• Anonym (Sara)
    Tue 7 Feb 2023 16:24
    23386 visningar
    163 svar
    -3 +2
    163
    23386

    Är 60 min resa till skolan så farligt?

    Vill försöka få lite perspektiv på det hela. Vi är påväg att köpa drömhuset ute på landet. Det bara dök upp och vi är helt sålda! Vi har funderat länge på att flytta dit men det har aldrig kommit ut något som känns rätt.  Det har kommit in ett bud och vi kommer troligen lägga ett bud Över. 


    Det enda som gnager något otroligt och som gör att jag får dåligt samvete är att vår son som går i tvåan, snart 9 år, kommer få 60 minuters resa till skolan.. dock kommer den resan ej vara Kommunal utan det blir med varm bil från dörr till dörr med tillgång till surf hela tiden. 


    många tycker det är vansinne, men samtidigt så går det nog två timmar varje dag på att kolla padda ändå.. som en nedvarvning. gör vi honom en otrolig otjänst att flytta dit? Vi själva jobbar vid skolan så vi får samma avstånd. 

  • Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?
  • Anonym (Gräns­fall)
    Tue 7 Feb 2023 16:25
    #1

    En timme går rätt fort om han ändå kollar paddan. Han vänjer sig säkert.

  • Tue 7 Feb 2023 16:26
    #2
    +5

    Personligen så tycker jag att det låter som väldigt mycket tid. Men hur har ni tänk gällande aktiviteter utanför skolan (sport, instrument, leka med vänner, gå på kalas, osv)?

  • Anonym (H)
    Tue 7 Feb 2023 16:27
    #3
    -2

    Inte så miljövänligt 

  • Anonym (A)
    Tue 7 Feb 2023 16:27
    #4
    +1

    Jag tycker att det är för långt. Har alltid haft ganska nära till skola och jobb (max 30 min dörr till dörr, skola närmre än så). Skulle aldrig bosätta mig så långt bort ?från allt?.

  • Tue 7 Feb 2023 16:27
    #5
    +2

    Skolpendlimgen är en sak, men övrigt då, umgås med kompisar, ha nån hobby?

  • Anonym (Hmmm ....)
    Tue 7 Feb 2023 16:28
    #6
    +2

    Med ett sånt litet barn hade jag absolut inte gjort det. Känns rentav elakt. Barnet måste dessutom gå upp en timme tidigare varje morgon och troligen vara väldigt trött i skolan och bli rätt less. Tänker ni att barnet åker taxi i så fall? Jag menar barn har inte samma skoltider varje dag.
    Att ni vuxna tycker det är okej för er förstår jag, men verkligen inte bra för barnet. Finns det ingen närmare skola?

  • Kockob­ello
    Tue 7 Feb 2023 16:29
    #7
    +2

    Drygt när han vill vara med kompisar och om har aktiviteter. Beror ju på hur mycket ni är villiga att skjutsa. 

    Kan han få en EPA i tonåren?

  • Anonym (Kompi­sar)
    Tue 7 Feb 2023 16:30
    #8
    +4

    Ni lär ju aldrig ha kompisar hemma. Tråkigt för sonen!

  • Kockob­ello
    Tue 7 Feb 2023 16:30
    #9

    Jag röstar nej.

  • Anonym (Gräns­fall)
    Tue 7 Feb 2023 16:31
    #10
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-02-07 16:28:37 följande:

    Med ett sånt litet barn hade jag absolut inte gjort det. Känns rentav elakt. Barnet måste dessutom gå upp en timme tidigare varje morgon och troligen vara väldigt trött i skolan och bli rätt less. Tänker ni att barnet åker taxi i så fall? Jag menar barn har inte samma skoltider varje dag.
    Att ni vuxna tycker det är okej för er förstår jag, men verkligen inte bra för barnet. Finns det ingen närmare skola?


    Oops, jag läste för snabbt, trodde han gick i 9an. Tänkte precis ändra mig, för ungdomar mår redan dåligt av tidiga morgnar.
    Ja, är han så liten så känns det lite väl, behöva resa så länge varje dag.
Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?