• Anonym (Sara)

Är 60 min resa till skolan så farligt?

Vill försöka få lite perspektiv på det hela. Vi är påväg att köpa drömhuset ute på landet. Det bara dök upp och vi är helt sålda! Vi har funderat länge på att flytta dit men det har aldrig kommit ut något som känns rätt.  Det har kommit in ett bud och vi kommer troligen lägga ett bud Över. 

Det enda som gnager något otroligt och som gör att jag får dåligt samvete är att vår son som går i tvåan, snart 9 år, kommer få 60 minuters resa till skolan.. dock kommer den resan ej vara Kommunal utan det blir med varm bil från dörr till dörr med tillgång till surf hela tiden. 

många tycker det är vansinne, men samtidigt så går det nog två timmar varje dag på att kolla padda ändå.. som en nedvarvning. gör vi honom en otrolig otjänst att flytta dit? Vi själva jobbar vid skolan så vi får samma avstånd. 

• Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?
  • Anonym (A123)
    Anonym (Sara) skrev 2023-02-07 19:14:09 följande:
     Ja att han ska behöva göra dessa uppoffringar, för såklart är det så att det är smidigare för honom att bo där vi bor nu, däremot är det ju inte bara nackdelar med att flytta heller.. hans liv skulle se helt annorlunda ut, med helt andra möjligheter. Huset ligger vid havet och vi ska ha båt, vi kan hålla på med vårt intresse jakt som sonen i alla fall nu är väldigt intresserad av, vi kommer ha skoter, åka fyrhjuling i naturen, samt möjlighet till att ha djur. Vi har vänner som bor där så det är inte helt obekant för honom, de har ett barn i samma ålder och de leker jättebra. Det finns skola närmare men det är 1-6, sen får de också åka dit vi bor ju från sjuan, så det kändes för mycket att både flytta och byta skola.. 

Så det är mer viktigt att nära nära till era intressen än att sonen får nära till skola och kompisar? Är det inte mer logiskt att pendla till era intressen och bo nära vardagslivet? 

• Anonym (A123)
    Anonym (Sara) skrev 2023-02-07 17:47:45 följande:

Tack för svar!

jag har samma tider som honom då jag kan jobba hemifrån när vi kommer hem. kompisar blir ju svårt att ta hem på veckodagarna, men inget hindrar ju att han följer med dom efter skolan och jag jobbar kvar senare den dagen. vi har inga andra barn att ta hänsyn till och det kommer inte bli fler barn heller. 

bensinen är dyr men det ligger med i kalkylen. Träningar kan vi äta på mitt jobb och sen till träning, men inser det blir meckigt och drygt för honom, men så har folk på mitt jobb gjort med sina barn och då har de bara 25 min till träningarna och jobb. 

Så din man kommer också att sluta tidigare varje dag? Eller ska han köra själv?

Ni tappar tio timmar i veckan på pendling, när ska ni ta igen den tiden? 

• Mimosa86
    Anonym (Ungen på landet) skrev 2023-02-07 20:32:55 följande:
    Varför inte? För att idylliskt och lugnt inte är prio för barn. Och för att det hämmande för barnet. För att barnet kommer att bli utanför när de andra umgås på kvällstid och helger. Osv osv.

Och det vet du? 

härligt att vara en sån allvetare :) som dessutom utgår ifrån att hon känner TS barn bättre än TS själv. Fantastiskt.

Ts skriver ju att jobben är i stan så de kan dröja sig kvar för barnets aktiviteter och lek hos vänner. De har dessutom bara ett barn och därmed mer tid att kunna lägga på barnet. Så vad är problemet? skulle det inte funkar kan man väl alltid flytta igen? 

Att barnen leker mycket med kompisar är viktigt. Men låtsas inte som att många föräldrar inte styr upp lek just för att själva slippa aktivera och leka med barnet. TS låter som hon genuint vill umgås som en familj på vardagen. 

• Anonym (A123)
    Mimosa86 skrev 2023-02-07 21:42:11 följande:

Och det vet du? 

härligt att vara en sån allvetare :) som dessutom utgår ifrån att hon känner TS barn bättre än TS själv. Fantastiskt.

Ts skriver ju att jobben är i stan så de kan dröja sig kvar för barnets aktiviteter och lek hos vänner. De har dessutom bara ett barn och därmed mer tid att kunna lägga på barnet. Så vad är problemet? skulle det inte funkar kan man väl alltid flytta igen? 

Att barnen leker mycket med kompisar är viktigt. Men låtsas inte som att många föräldrar inte styr upp lek just för att själva slippa aktivera och leka med barnet. TS låter som hon genuint vill umgås som en familj på vardagen. 

TS vill tillbringa 2 timmar per dag i en bil där sonen ska sitta med sin padda. Är det att umgås? 
  • Mimosa86
    Anonym (A123) skrev 2023-02-07 21:31:20 följande:

Så din man kommer också att sluta tidigare varje dag? Eller ska han köra själv?

Ni tappar tio timmar i veckan på pendling, när ska ni ta igen den tiden? 

Tänk vad mycket tid att kunna prata med sitt
     barn, både innan och efter skolan. Bilturen kan ge mycket kvalitetstid för kommunikation.
  • Mimosa86
    Anonym (A123) skrev 2023-02-07 21:45:35 följande:
    TS vill tillbringa 2 timmar per dag i en bil där sonen ska sitta med sin padda. Är det att umgås? 
    Eller så får han skärmtid på 30 min så pratar de resterande tid? Eller skippar paddan helt i bilen? Två timmars ostörd prattid med sitt barn som inte kan springa sin väg och där mamma och pappa inte sitter med näsan i mobilen? Låter rätt sunt 
  • Anonym (Kompisar)

Mimosa, men inse att snart kommer inte sonen tycka det är särskilt roligt att umgås med sina föräldrar på helgerna. 

Vad TS gör är att isolera sonen och han är redan endabarn ! Han behöver sina vänner. Och de lär inte komma till honom.

• Anonym (Ungen på landet)
    Mimosa86 skrev 2023-02-07 21:42:11 följande:

Och det vet du? 

Javisst!

Fortfarande inte träffat ett enda barn som väljer idyll/enslighet framför kompisarna.

Vad som är problemet är har jag och många andra svarat på, så du får läsa tillbaka i tråden.

Och ja, man KAN flytta igen, men tiden är lång för barn. Om det så rör sig om bara ett år, så är det en evighet för en nioåring, som då kanske redan hamnat utanför.

De vill umgås som familj? Men please. Om ett par år kommer behovet av kompisar helt tagit över. Sjukt egoistiskt att flytta så långt bort från aktiviteter, skola och kompisar.
  • Tukt
    Anonym (Nej, storstadsbarn är det synd om däremot) skrev 2023-02-07 20:33:16 följande:

Nej ni är inte egoföräldrar som många härinne vill klassa er som.

Barnplågeri och ren egoism är att bo med barn inne i smeten i storstan. I lägenhet. Med buller, stress och avgaser. DÅ är man en dålig förälder. 

Att bo naturnära med lugn och ro är betydligt bättre för barnet och i ert fall verkar det ju finnas barn i närheten. Hellre det än att växa upp i jäkla lägenhetlomplex där små barn får gå mitt i trafiken med reflexvästar för att få leka i någon avlägsen park..fy för sånt.

Whataboutism brukar det kallas va? Att motivera ett mindre bra alternativ med ett än sämre, i stället för att leta efter de bättre alternativet.
    Ingen stans i Sverige är det så långt till naturen att det är en timmes bilväg till den.
    Lätt att en sådan här diskussion spårar ur, till TS nackdel, om en gör diskussionen till en fråga om stad och land.
    Men visst, det finns de som överdriver åt det andra hållet också. Och det är ju synd det med.
  • Anonym (Siv)

Usch vilket elände!
    Jag växte upp in the middle of nowhere. Den enda fritidsaktiviteten som var nära var längdåkningsskidor vilket jag inte gillade. Blev så avundsjuk när jag hörde om andra barn som kunde göra roliga aktiviteter. 
    Jag fick pröva några aktiviteter men det var långt bort, så efter ett tag tröttnade mina föräldrar på att köra dit mig. Det fungerade inte. 
    Vi plockade bär, fiskade i fjällen, jag klättrade i träd ? när jag egentligen velat gå på aktivitet om drama eller varit aktiv i gymnastik eller sport, något annat än längdåkning. Jag hatar att plocka bär!!
    Jag bor nu i en stad och erbjuder mitt barn en massa aktiviteter. 

Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?