• Anonym (Ledse­n)
    Tue 7 Feb 2023 18:42
    9296 visningar
    25 svar
    -3
    25
    9296

    Visar inget intresse för graviditet

    Jag o min sambo väntat bort flesta barn. Det var planerat o båda ville. Han blev väldigt glad när vi blev gravida. Men han har totalt noll intresse just nu. Han är med på besöken o ultraljud, det vill han men annars inget könns det som. Han har noll intresse i att köpa kläder, saker o andra grejer som måste ordnas som försäkring mm. Hade det inte vart för min mamma hade jag fått göra allt detta på egen hand. Min mamma är otroligt delaktig o visar intresse. Det är hon o jag som vart o köpt alla kläder, även vi som ska iväg o köpa alla grejer. Hade det inte vart för henne hade jag känt mig väldigt ensam. Det är han som inre vill följa med o köpa. Han läser ingen bok trots att barnmorskan gav oss. Värsta är att min mamma med börjat märka detta. Hade det inte vart för mig så hade vi vid förlossningen inte haft en enda sak till bebisen. när jag bad gonom gå in i en affär för han hade vägarna förbi o kolla barnvagn kunde han, men sen ändrade han sig o sa att det är bättre jag gör det. 


    någon mer som könner igen sig o om det ändras när barnet kommer?

    jag Har t.o.m. slutat informera när jag känt första sparkarna o grejer för han bryr sig knappt. 

  • Svar på tråden Visar inget intresse för graviditet
  • Anonym (Livia­)
    Tue 7 Feb 2023 18:48
    #1
    +2
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-02-07 18:42:39 följande:
    Visar inget intresse för graviditet

    Jag o min sambo väntat bort flesta barn. Det var planerat o båda ville. Han blev väldigt glad när vi blev gravida. Men han har totalt noll intresse just nu. Han är med på besöken o ultraljud, det vill han men annars inget könns det som. Han har noll intresse i att köpa kläder, saker o andra grejer som måste ordnas som försäkring mm. Hade det inte vart för min mamma hade jag fått göra allt detta på egen hand. Min mamma är otroligt delaktig o visar intresse. Det är hon o jag som vart o köpt alla kläder, även vi som ska iväg o köpa alla grejer. Hade det inte vart för henne hade jag känt mig väldigt ensam. Det är han som inre vill följa med o köpa. Han läser ingen bok trots att barnmorskan gav oss. Värsta är att min mamma med börjat märka detta. Hade det inte vart för mig så hade vi vid förlossningen inte haft en enda sak till bebisen. när jag bad gonom gå in i en affär för han hade vägarna förbi o kolla barnvagn kunde han, men sen ändrade han sig o sa att det är bättre jag gör det. 


    någon mer som könner igen sig o om det ändras när barnet kommer?

    jag Har t.o.m. slutat informera när jag känt första sparkarna o grejer för han bryr sig knappt. 


    Så vad säger han när ni pratat om det? Ni ska ju liksom ha ett barn ihop. Då måste man kommunicera om såna här saker.
  • Anonym (Overk­ligt)
    Tue 7 Feb 2023 18:51
    #2

    Det kan vara svårt för vissa pappor att känna att det är på riktigt innan barnet kommer. 


    Jag köpte inga kläder innan någon vecka innan förlossning, vi fick ärva en del saker men vår bebis var mest klädd i blöja och bärsjal första månaden, ammade konstant också så var inte jättemycket tid med pappa i början. Det gick bra för deras relation ändå, pappan är en fantastisk pappa trots att han nästan inte köpt något alls till våra barn och absolut inte under graviditeterna. 

  • Anonym
    Tue 7 Feb 2023 19:41
    #3

    Min man var inte med på ett enda bvc besök

  • Anonym (S)
    Tue 7 Feb 2023 23:18
    #4

    Har en treåring och är nu gravid med andra barnet. 

    Jag kan inte säga att mannen varit speciellt intresserad under någon av graviditeterna heller. Inte heller första bebisperioden var han superinvolverad i barnet (utan mer att ta hand om hushållet och mig så att jag kunde ta hand om barnet bra). 

    Nu är han en superinvolverad och engagerad pappa till sin treåring. Så fort barnet blev lite äldre och inte bara låg vid bröstet och skulle amma hela tiden, blev det extremt mycket bättre för oss. Alltså när de hade möjlighet att skapa mer av en relation med varandra.

    Pappan har uppgett själv att han inte är särskilt intresserad av graviditet/spädbarnstiden utan kommer uppskatta äldre barn mer, vilket har stämt bra på honom. Som sagt har han alltid funnits närvarande och varit engagerad genom att ta mer ansvar för hushåll och andra grejer när jag har mått dåligt under graviditeterna samt lagt mycket tid på vakennätter och amning, men det var först när barnet blev åtminstone några månader som han verkligen började utveckla en riktigt fin relation med barnet. Han behövde helt enkelt "kontakten" med barnet och att låta relationen växa fram, snarare än att den där "naturliga föräldrakänslan" som man ofta pratar om att den gravida kan få redan i tidigt stadie.

    Har du pratat med din sambo om detta? Vad säger han?

    Spontant tycker jag inte att du ska sluta informera om t.ex. sparkar eller be honom känna. Tänker att det är ett sätt att involvera honom så att det blir lite mer verkligt för honom snabbare. Om det stämmer eller inte vågar jag inte svara på, men jag tvingar mannen att känna på sparkar och involverar honom i vissa bebisfrågor jag tycker är viktiga för honom att vara delaktig i (så att jag känner att han är tillräckligt delaktig och så att han förhoppningsvis connectar lite snabbare). Resten har jag släppt. Jag vet att han är världens bästa pappa till vår treåring, och kommer bli en superbra pappa till nästa bebis, även om han inte köpt några bebiskläder eller sett till att möbler, bebisapotek osv finns direkt när bebis kommer.

  • Tue 7 Feb 2023 23:55
    #5
    +4

    Tja, barnvagnen han skulle sett ut skulle ju ändå knapast duga, det brukar väl vara så. Han ser en grej på hjul som kan hålla barnet till ett rimligt pris, du ser bara vilka finesser den saknar och färgen du ville ha var ju inte rätt, bla bla. Så gick säkert hans tankar.

  • Anonym (Tro)
    Wed 8 Feb 2023 00:54
    #6
    -1 +1
    Tow2Mater skrev 2023-02-07 23:55:44 följande:

    Tja, barnvagnen han skulle sett ut skulle ju ändå knapast duga, det brukar väl vara så. Han ser en grej på hjul som kan hålla barnet till ett rimligt pris, du ser bara vilka finesser den saknar och färgen du ville ha var ju inte rätt, bla bla. Så gick säkert hans tankar.


    Precis min tanke också. Onödigt att köpa en vagn som han ändå får skit för och måste lämna tillbaka.
  • Anonym (Nybli­ven mamma)
    Wed 8 Feb 2023 01:05
    #7

    Stämmer nog på många pappor, min sambo var också inte jätte involverad om inte jag var på han, sen sista månaderna steppade han upp och blev kort sagt stressad. Då hände jätte mycket, vagn, bilstol, kläder osv blev viktigare. 
    Min baby är 1 vecka och jag tycker min sambo varit super bra på att ta hand om mig och hushållsarbete när jag varit trött och sliten efter förlossningen, han visar också massa uppskattning till bebisen, men inte så mycket som jag som är med bebis 24/7. Jag oroar mig inte alls då jag vet att han också, som många skriver nog ner kommer uppskatta tiden då bebis är lite större och han kan börja bygga en relation till bebisen på ett annat sätt


    Fortsätt säga till din kille när du känner sparkar och försök involverar han i det du tycker är viktigast. 
    Han kommer säkert tacka dig sen när hans "pappa instinkter" vaknat till liv. Det är en heeeelt annan sak för oss mammor som redan vid plussandet går in i våran mammaroll till 1000% ( oftast iallafall ) 
  • Anonym (Ta de lugnt)
    Wed 8 Feb 2023 10:09
    #8
    +1

    Jag tycker du verkar lite överkänslig med de hela, han kan ju känna att han inte kan vara delaktig för din mamma är ju med ändå. Kan han känna sig undanskuffad? Fick också böcker när jag väntade mina barn men varken jag eller pappan läste böckerna, när äldsta dottern föddes hade vi jätte lite kläder, vi hade ingen vagn, inget skötbord, allt löste dig nästan direkt när hon va född, och allt gick jätte bra hon är idag 3,5 år. Man behöver inte alltid ha allt klart när barnet föds, försök att diskutera med din sambo hur han känner istället.

  • Anonym (Malin­)
    Wed 8 Feb 2023 10:59
    #9
    +1

    Men ta det lugnt?vilken blivande pappa tycker det är fantastiskt roligt att gå runt och titta och köpa bebiskläder?! Min sambo har knappt satt sin fot på barnavdelningen, och flickan är tre år idag. Jag har själv fixat rubbet, med kläder, försäkring, och allt annat. Han älskar henne ändå och leker med henne och busar på kvällen. 
    Tror du kan fixa mycket själv, speciellt med hjälp av din mamma. Lycka till, tror det kommer bli jättebra

  • Anonym (Kajsa­)
    Wed 8 Feb 2023 11:02
    #10
    +1

    Min dotters pappa, min sambo sedan snart åtta år tillbaka, har köpt två stycken plagg under hennes snart treåriga liv. Han är världens bästa pappa ändå på alla sätt och vis. Tycker du ska släppa att han är ointresserad av att handla till barnet.

Svar på tråden Visar inget intresse för graviditet