• Anonym (Rut)

Blommor på begravning

En fråga angående begravningar. När jag var lite hade folk alltid med sig en egen blomma/lite bukett med på begravning.

Men nu som vuxen har jag märkt på de senaste bregrvningsrna jag varit på att den som "anordnar" begravningen (de närmaste anhöriga) tar men en jättebukett av tex röda rosor och så tar alla "gäster" en blomma därifrån och lägger på kistan.

Jag som inte hade fattat denna för mig nya tradition var typ den enda som hade med en egen liten bukett till en begrvning. Så till nästa begravning hade jag lärt mig och frågade innan. Fick då höra att jag inte skulle ta med något för de skulle köpa till alla. 

Är det så alltså att man inte behöver ta med en egen liten blomma längre? 

• Svar på tråden Blommor på begravning
  • lövet2

Det är olika. Flera begravningar jag varit på har haft så att den närmaste familjen har haft en bukett de plockat från. Övriga besökare har tagit med egna blommor.

• Anonym (Osis)

Det ska du nog inte ta för givet. Jag var på två begravningar i höstas. Olika delar av landet och olika åldrar, olika begravningsbyråer. Ena hade förberett blommor till alla, andra inte till nån.
    Men ärligt talat så tror jag att på den där man fixat blommor så fanns det ett väldigt starkt drag av kontroll, man ville nog ha en viss sorts blommor och "stil" på det hela så att säga utifrån hur jag känner dem som ordnade detta.
    Men så här, jag skulle må sämre om jag kom utan blomma när alla andra hade med sig. Än att komma med en egen blomma och så visar det sig att det redan finns. Så ATT ta med sig en egen blomma att förära den som gått bort - det kan aldrig bli fel!

• Alessia

Jag tar med egen blomma eller liten bukett och väljer då en blomma som på något sätt har med min relation till den avlidna att göra.
    När min mormor jordfästes la jag en liten bukett liljekonvaljer på hennes kista. Det var en av hennes favoritblommor och de blommade just då i ett skuggigt hörn i min trädgård. Och när en kär vän till familjen avlidit la jag tre knallblåa irisar på hans kista. Just den blåa färgen älskade han och hade den på tröjor och skjortor.

• Citronella

Det bästa är nog att fråga innan. De begravningar jag varit på (senaste var 2019) så har man tagit med en egen blomma. 

• Anonym (Handbukett)

Har varit på ett par begravningar senaste åren Samtliga har varit att man tar med sig en egen handbukett (brukar det kallas även med en enstaka blomma). 

Vet inte om det spelar någon roll men det är Göteborgsområdet.

Inte sett eller hört att någon delar ut till andra. Däremot har vi ibland gått ihop några stycken och beställt ihop. Då har blomsteraffären levererat blommorna till platsen för begravningen och ställt dem i kapprummet utanför. 

• Anonym (A)
    Citronella skrev 2023-02-08 22:22:00 följande:
    Det bästa är nog att fråga innan. De begravningar jag varit på (senaste var 2019) så har man tagit med en egen blomma. 
    Håller med
  • Anonym (Rut)

Ok. Tack för svaren. Då är det inte så att den nya seden var att inte ta med. Utan det kan vara olika och man får fråga innan helt enkelt. 

Svar på tråden Blommor på begravning