• Anonym (Livet)

Bra böcker, lära sig om människor, relationer o livet

Någon som har tips? Har lite erfarenheter o vill utöka min förståelse o veta mer ..?

• Svar på tråden Bra böcker, lära sig om människor, relationer o livet
  • MonicaE

Tuesdays with Morrie/Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom

Ett riktigt mästerverk! Temat är just människor, relationer och livet! Boken är lika spännande som lärorik! Har du inte redan läst den, så har du verkligen något att se fram emot!

• Ascendere
    Anonym (Livet) skrev 2023-02-08 23:21:04 följande:
    Bra böcker, lära sig om människor, relationer o livet

Någon som har tips? Har lite erfarenheter o vill utöka min förståelse o veta mer ..?

Mina två tips: 

Bibeln
    "Självbetraktelser" av Marcus Aurelius 

Bägge har över 2000 år på nacken men är lika giltiga än idag. 
  • Anonym (rf)
    Ascendere skrev 2023-02-09 14:25:38 följande:
    Mina två tips: 

Bibeln
    "Självbetraktelser" av Marcus Aurelius 

Bägge har över 2000 år på nacken men är lika giltiga än idag. 
    Usch, inte Bibeln Demon
  • Liiiitetmy
    MonicaE skrev 2023-02-09 12:40:21 följande:

Tuesdays with Morrie/Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom

Ett riktigt mästerverk! Temat är just människor, relationer och livet! Boken är lika spännande som lärorik! Har du inte redan läst den, så har du verkligen något att se fram emot!

Intressant, den läste jag när jag pluggade psykologi. Fastnade inte alls för den men kanske värd att ge ett försök igen 10 år senare. Tack för tipset
  • Ascendere
    Anonym (rf) skrev 2023-02-09 14:27:02 följande:
    Usch, inte Bibeln Demon
    Jag blir nyfiken, vill du utveckla? 
  • Goneril

"Educating Rita", Willy Russel, kunskapstörst och relationer.                                                                          Toni Morrison, allt hon skrivit är läsvärt och förutom rent mellanmänskliga relationer kommer rasfrågorna in.                                                                "The remains of the day", Ishiguro, stark kärlek som aldrig får blomma ut, sorg och vikten av pliktuppfyllelse.                                                           Obesvarad kärlek och den plåga detta inneburit i alla tider, Goethes "Die Leiden des jungen Werthers", Söderbergs "Den allvarsamma leken", Tolstoys "Anna Karenina",                                   Dumas " Kameliadamen". Ofta dog huvudpersonerna, de kvinnliga mestadels. Läs på originalspråk om du kan, ryska kanske är värre...                                            

• Goneril

Glömde ju den märkligaste relationsromanen av dem alla, nämligen Charlotte Brontës "Jane Eyre", går under beteckning gotisk, mörk och bitvis skrämmande men där en till en början olämplig kärlek flammar som ett bloss. Man såg lite annorlunda på dominanta män förr i tiden.               Sen har vi ju Jane Austen, där finns mycket obesvarad kärlek, och Charles Dickens ska man ju inte glömma. Ja, och "barden", Shakespeare, svårare och mer komplicerade relationer än i Hamlet eller Kung Lear är svåra att hitta. Just när det gäller "Hamlet" kan jag moderera mitt tidigare förslag gällande originalspråk, Carl August Hagbergs översättning är ypperlig.

• Aviga

Varför inte "Fallet Lillemor Holm" av Per Gunnar Evander

Svar på tråden Bra böcker, lära sig om människor, relationer o livet