Anonym (C) skrev 2023-02-10 23:49:03 följande:
Finns många sätt att hantera det på. Ett av sätten är att ändra hur du tänker kring somliga saker. Tankar såsom "han tittar bort då han inte gillar mig" kan du ändra till "han tittar bort, då han är blyg." eller "Han tittar bort då han inte har tid."
Och båda dom där grejerna är inget som bör påverka hur du mår..
Man kan bli beroende utav vissa tankegångar.. Om någon tex går och tänker illa om sig själv, så blir det till slut en del utav rutinen. Då känns det helt plötsligt inte bra längre om den går och inte tänker dåligt om sig själv. Så hjärnan försöker då att hitta tillbaks.. Och letar efter tecken på att det bråk på g...
För att ändra det, så behöver du ändra det sättet du hanterar dina tankegångar...
Jag hade en arbetskamrat på ett nytt arbete som inte hälsade tex... hade jag varit yngre, så hade jag kanske gått runt och tänkt att det kanske är något fel på mig?
Men denna gången insåg jag, att den killen helt enkelt är en kille som är på jobbet för att jobba och inte skaffa vänner.. Så jag respekterade det och slutade försöka säga hej åt honom.
Detta gjorde att vi lite senare blev vänner..
Men låt säga att jag hade tagit åt mig istället.. Då hade vi nog aldrig blivit vänner..
Sen kan det vara olika också, du kanske råkat ut för skolgårdmobbning.. Och då är det ju inget konstigt om du är upprörd..
Men sättet att hantera det på är fortfarande inte att bli förbannad och börja veva. Det tyder bara på att du är känslosam..
Ett bättre sätt är att ignorera det, eller ett helt enkelt inte höra nått från mobbaren.
Inte för att skada den som mobbar. Utan för att fokusera din egen energi på det som du ska göra.... Att hålla på med dramatik på arbetsplatser.. Gör enbart så att du själv kommer att bli utbränd i slutändan.
Fundera på vad det är hos dig själv som är problemet. Och anpassa dig efter dina egna krav.. Det ändå bara dig själv som du kan ändra på i slutändan. Vill någon slösa tid på att bete sig som en idiot emot dig så får den göra det. Kommer ändå inte förändra att det är ditt och inte hans huvud som ligger tryggt och sover där på kudden under kvällarna.
Har gillat han och haft en nära kontakt med arbetskollegan under ca 7 månader nu. Så nej, det är ingen okänd för mig.
Skolgårdsmobbning är antagligen det minsta problemet som jag varit med om och då väntade folk på att fånga mig när man klev ur bussen för att hålla i varsin läm samtidigt som någon tryckte ner ansiktet i snön med knäet. Som sagt, det minsta problemet.
Förbannad kan jag bli, ja. Men vevar gör jag aldrig.
Har ju funderat på det. Och kommit fram till att det är djupare ångest.. Även att det har blivit bättre på snare tid så bubblade det igenom idag och jag ångrar att jag ens sa något. Med andra ord, problemet är inte alla andra, utan jag plus att jag kan kliva in i ett rum och känna hur saker ligger till i luften. Jag ser dom små mörka korta bläng blickarna, jag ser, jag märker och jag fattar, att min existens är helt felplacerad helt enkelt. Okej?