• CarleBanale

    Barnens mamma planerar på min vecka utan att fråga mig.

    Hej,


    Mitt ex och jag har 3 barn, 5, 7 och 9 år, och har en schema för när barnen ska vara hos vem.
    Nu i februari har det varit annorlunda med dagarna pga olika anledningar, bla att hon ska på skidresa 1 vecka.
    Mn vi har tillsammans planerat februari och kommit överens om när barnen ska vara hos vem.
    Barnen ska vara hos mig från nu på söndag till söndag nästa vecka.
    Tidigare i veckan skickar hon detta sms:
    "Hej. Det har blivit ändrade planer för nästa helg. Vi åker hem tidigare och mamma hämtar tjejerna på fredagen så hämtar jag dem där."
    Hon har inte pratat med mig om detta, och när jag ifrågasätter säger hon att det var ett förslag och att henes formulering går att diskutera. 
    När jag samma dag hämtar barnen säger de att de ska till mormor och morfar den fredagen och vara där i 3 dagar.
    Jag frågade henne om detta via sms och hon svarar:
    "Barnen har pratat om att få åka till mormor och morfar själva och nästa helg passade bra så givetvis har jag nämnt möjligheten att det kan bli så, bestämt har vi inte gjort däremot."
    Hon har alltså sagt till barnen att de kanske kan få åka till mormor och morfar på min barnvecka när hon är bortrest.
    7-åringen är jättepepp på att åka dit.
    Jag är fruktansvärt förbannad!
    Hur ska jag göra den helgen? Sätta ner foten och säga att barnen inte får åka dit eftersom det är min vecka med risk för att barnen blir besvikna och inte vill vara hos mig den helgen, och jag framstår som den dumma inför barnen? 
    Eller ska jag gå med på det hon redan bestämt med barnen och låta henne köra över mig men att barnen inte kommer tycka sämre om mig?
  • Svar på tråden Barnens mamma planerar på min vecka utan att fråga mig.
  • Limajo

    Barnen är ju viktigare än att du får rätt mot ditt ex. Låt dem åka till mormor och morfar men ta sen ett prat med exet om att ni framöver ska stämma av med varandra före ni berättar för barnen om aktiviteter som kräver att ni ändrar schemat.

  • Lönnsirap

    Mitt råd är att prata med ditt ex:s föräldrar. Det är dumt att inte låta barnen träffa anhöriga, men det är också väldigt dumt att acceptera att exet bestämmer över ens tid med barnen.

    Hitta en lösning, när det passar att barnen åker till morföräldrarna och var tydlig mot ditt ex, och även hennes föräldrar att det inte är okej att förutsätta att barnen ska åka på saker någon annan bestämt på din tid. 

    På din tid gör du upp planer och eftersom du vet att det passar morföräldrarna i helgen, så är det rimligtvis du som har kontakten med den om lämplig tid etc.

  • Dockan

    Du kan ju välja att se det som barnens tid istället, inte din. Jag hade inte uttryckt mig negativt om planerna till barnen, men pratat med medföräldern och försökt sätta tydligare ramar. 


    ?Jag blir ledsen när jag inte får träffa barnen, tiden med de är så dyrbar. Kan vi inte bestämma att inför aktiviteter på en helg jag ska ha dem kollar du med mig först? Kanske kan vi också byta helg, så jag får träffa dem även utanför vardagen med stress och skola.?

    Undvik att låta arg och sur. Fokusera på att du vill träffa barnen och varför. 

  • Mortiscia80
    Limajo skrev 2023-02-10 11:36:39 följande:

    Barnen är ju viktigare än att du får rätt mot ditt ex. Låt dem åka till mormor och morfar men ta sen ett prat med exet om att ni framöver ska stämma av med varandra före ni berättar för barnen om aktiviteter som kräver att ni ändrar schemat.


    Och som tillägg, att hon absolut inte ska nämna sådana planer för barnen innan något är spikat! Det är lätt hänt att barn tror att något blir som man sagt trots att det bara är ett förslag eller en möjlighet.
Svar på tråden Barnens mamma planerar på min vecka utan att fråga mig.