Inlägg från: Yuppyupp |Visa alla inlägg
  • Yuppyupp

Planerat snitt tidigare än v.39?

Hej hej! Jag har mitt nästa planerade snitt i mars med bebis nummer 2. Hade planerat med dottern år 2014 också. De brukar lägga det i vecka 39 just för att graviditeten bör vara så fullgången som möjligt. Tror jag hade vecka 38+3 första gången. Får se vad det blir denna gång :)

• Yuppyupp

Nu såg jag att jag inte svarade på frågan riktigt. Ja. Förlossningsplanering görs alltid. Jag gjorde min i vecka 32.sen brukar man ha ytterligare ett besök på sjukhuset för prover innan själva snittdagen. 

• Yuppyupp
    Golden90 skrev 2023-02-10 13:47:47 följande:
    Tack för ditt svar!
    Jag är i v.34 nu och har inte hört något om Förlossningsplanering tidigare :o
    Fick som nämnt det besöket bokat då jag frågade barnmorskan om man kunde få det tidigare. Kan det vara en regionsfråga? 
    Kände du att det var öppet för ett tidigare snitt, eller du kanske inte hade det behovet? 😌
    Jag tror inte du behöver oroa dig :) jag bor i Stockholm, men var förvisso på min BM ganska mycket. Jag gör planerat snitt pga förlossningsrädsla och fick min förlossningsplanering tidigt efter egna önskemål - så jag kunde slappna av och njuta av resten av graviditeten.

Det är dock endast planeringen - alltså sitta med läkare och prata. Själva snittet har jag nog aldrig funderat över att tidigarelägga. Tror bara de gör de om det finns medicinska orsaker, men kan ju vara olika beroende på sjukhus och så :)
  • Yuppyupp

Golden90 går inte att citera igen Rynkar på näsan

det beror nog lite på vem man hamnar hos och vem man pratar med. Första gången var det många besök hos både psykolog och läkare. Det slapp jag dock den här gången (brukar vara lättare om man redan tagit sig igenom processen en gång). Jag fick det beviljat direkt och är fruktansvärt tacksam. Med det sagt är ett snitt såklart ganska omtumlande också och är ingen dans på rosor 😌 det är bara ett annat sätt att få ut sin bebis på ett sätt som några Upplever tryggare.

Svar på tråden Planerat snitt tidigare än v.39?