• Anonym (BT)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 15:46:22 följande:

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

Han var otrogen, men hon var definitivt inte oskyldig.

Hade vi pratat juridik så borde hon dömts för uppvigling, anstiftan eller medskyldig eller något.
  • Anonym (BT)
    Anonym (Man) skrev 2023-02-13 15:33:22 följande:

Även partnern till den otrogne kan vara delansvarig även om den otrogne alltid bär huvudansvaret. 

Menar du älskarinnan/älskaren eller den bedragne?
  • Anonym (BT)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 19:42:34 följande:
    Det är ju det jag säger, vill hon inte ta ansvar för vad hon gjorde så måste hon ju inte. Hon måste inte tex be om ursäkt, reparera skadorna, betala skadestånd. Ingen kan avkräva henne något ansvar alls.
    Man kan aldrig lyckas kräva ansvar av någon som vägrar. Inte ens av en otrogen partner.

• Anonym (BT)
    Anonym (I) skrev 2023-02-13 21:11:42 följande:
    Begriper ändå inte vad du försöker säga. Finns inget logiskt i det du säger.

Jag som singel har all rätt i världen att ragga på någon som är upptagen med en sjuk partner. Den enda med skyldighet och ansvar är den som blir raggad på. Man kan välja att besvara det eller tack nej. Inte svårare än så. 
    Du kan väl ändå inte medvetet, för ditt höga nöjes skull, förföra en man i sårbar position trots att du inser hur illa det skadar en oskyldig person?

• Anonym (BT)
    Emer66 skrev 2023-02-13 21:26:03 följande:

Det är skrämmande att folk 2023 fortfarande pratar om män som djur som inte kan kontrollera sig själva om de blir "förförda" av dessa demoniska kvinnor.  Retoriken är från medeltiden,  även om ni bytt ordval. 

Äh, samma sak gäller i omvänd ordning. Jag tror att få män skulle se mellan fingrarna om frun blev uppraggad en hans bästa vän för sex medan han själv låg hemma med influensa.

• Anonym (BT)

Det verkar som att vissa här i tråden försöker intala både sig själva och andra att man kan behandla andra hur illa som helst - så länge man inte lovat något.

Är det mobbarna från skolan som är i farten igen? "Vadå, jag har aldrig lovat Mats att inte mobba honom. Dessutom hängde jag bara på, det var Peter som började. Jag har inte gjort något fel." Att mobbade Mats har en hemsk skolgång och mår dåligt i många år skiter man i.

Som människa bör man ta ansvar för sina handlingar. Man ska inte spela oskyldig om man medvetet varit med och sårat en annan människa. (Har man omedvetet sårat någon kan man gott skämmas med.)

Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?