• Sun 12 Feb 2023 16:16
    2811 visningar
    10 svar
    10
    2811

    När görs klipp vid förlossning?

    Hej, jag undrar, när används klipp när man föder barn? Jag förlöstes med sugklocka och dom lät mig självspricka. Fick en andra gradens perineal bristning som syddes av läkare efteråt. När jag läser om andra som också behövt använda sugklocka så har dom oftast blivit klippta för att slippa spricka så mycket. Varför använde dom inte den metoden på mig?!

  • Svar på tråden När görs klipp vid förlossning?
  • Sun 12 Feb 2023 18:13
    #1

    För att många inte spricker. Jag sprack inget alls när sugklocka användes när första barnet föddes.

  • nernu
    Sun 12 Feb 2023 18:17
    #2

    Det är inte alls självklart att det hjälper att klippa. Det görs mer sällan idag just därför. 

  • Sun 12 Feb 2023 21:16
    #3

    På mig klippte de för att min dotter hjärtljud gick ned markant och de ansåg att det var väldigt bråttom att få ut henne. Jag fick andra gradens ?bristning? men det läkte ihop jättefint. Så inget direkt svar på din fråga varför de inte klippte dig men åtminstone ett svar på när man använder sig av klipp inom förlossningsvården.

  • Anonym­4848
    Sun 12 Feb 2023 23:21
    #4

    Grad 2 bristning är ju den vanligaste och räknas ju inte som särskilt allvarlig, så varför ville du hellre att de klippte?

  • Mon 13 Feb 2023 07:02
    #5

    Det kan ju antingen vara så att de gjorde bedömningen att det nog inte skulle behövas, eller så var bm inte av den skolan att man klipper i förebyggande syfte. Det gjordes en studie på det när jag födde 2020, då fick jag välja om jag ville vara med i den och då visste man inte om man hamnade i gruppen där de använde klipp eller gruppen där de inte gjorde det. Jag har inte kollat vad studien kom fram till, men det borde ju gå att hitta online.


    Fråga din bm om det på återbesöket, och läs din journal.

  • Mon 13 Feb 2023 10:24
    #6

    Grad 1 är väl den vanligaste? Jag önskar att de hade klippt mig ist för jag lider nu av inkontinens och har ett stort ärr som går ner i mellangården. Om dom hade klippt mig hade muskler inte behövt gå sönder.

  • nytt eller gammal­t
    Mon 13 Feb 2023 10:28
    #7
    Cherry123 skrev 2023-02-13 10:24:54 följande:

    Grad 1 är väl den vanligaste? Jag önskar att de hade klippt mig ist för jag lider nu av inkontinens och har ett stort ärr som går ner i mellangården. Om dom hade klippt mig hade muskler inte behövt gå sönder


    Jag har inte kollat statistik eller forskning, men jag vet att de konsekvenser du beskriver även drabbar de som blir klippta. Dessutom tror jag utan att vara expert att musklerna går sönder innan de klipper - de klipper ju inte musklerna utan bara i annan vävnad och märker nog inte ens om musklerna inuti slitits av i den situationen.  
  • Mon 13 Feb 2023 10:48
    #8

    Graf 1 och 2 är ungefär lika vanliga. Jag klassades som grad 2 vid mitt klipp. De hade dock svårt att sy och jag fick kolla upp det några gånger då det såg hemskt ut i början, som en stor knöl. Till slut togs beslutet att avvakta 6 mån och under den tiden läkte det bra. Ser nu nästan normalt ut men inget som påverkar mer än utseende.

    hur länge sedan var din förlossning?

  • Mon 13 Feb 2023 14:55
    #9
    Maymom skrev 2023-02-13 10:48:49 följande:

    Graf 1 och 2 är ungefär lika vanliga. Jag klassades som grad 2 vid mitt klipp. De hade dock svårt att sy och jag fick kolla upp det några gånger då det såg hemskt ut i början, som en stor knöl. Till slut togs beslutet att avvakta 6 mån och under den tiden läkte det bra. Ser nu nästan normalt ut men inget som påverkar mer än utseende.

    hur länge sedan var din förlossning?


    Va bra att det läkte bra för dig :) Det var 5 månader sen, jag har problem med inkontinens som stör mig. På efterkontrollen sa dom att det läkt bra. Jag har kollat i underlivet med spegel och jag har stor ärrvävnad, och små hål i mellangården. Vet ej vad det kan vara.
  • Anonym­4848
    Mon 13 Feb 2023 17:37
    #10
    Cherry123 skrev 2023-02-13 10:24:54 följande:

    Grad 1 är väl den vanligaste? Jag önskar att de hade klippt mig ist för jag lider nu av inkontinens och har ett stort ärr som går ner i mellangården. Om dom hade klippt mig hade muskler inte behövt gå sönder.


    Jag fick också grad 2, men det finns ju variation inom varje förstås. Jag tyckte också det såg lite konstigt ut ett tag efter, ge det lite mer tid! Kan ta upp till 1 år innan slutresultatet så att säga. Jag hade absolut inte hellre blivit klippt, men upplever att jag mår väldigt bra. Visst, nyser jag mer än 2 gånger i rad kan det komma nån droppe men tänkt att det är rätt normalt efter barn. Har inte gjort några knipövningar heller så hade säkert gått med mer träning. Upplever du fortfarande problem efter nåt halvår till tycker jag du ska söka för det!
Svar på tråden När görs klipp vid förlossning?