• Anonym (Barnfri)

    Är jag konstig som är lycklig som singel och barnfrihet

    Är det konstigt att jag är så jäkla fine med att vara själv? 

    Har testat att ha några förhållande men tyckte det var drygt att  behöver anpassa sig och kände mig kvävd 

    Mina vänner skaffar barn och frågar när är det dax för dig. Aldrig i livet säger jag 

    Är det konstigt att inte vilja anpassa sig efter barn och partner och bara leva för sig själv?

  • Svar på tråden Är jag konstig som är lycklig som singel och barnfrihet
  • klyban
    Anonym (Barnfri) skrev 2023-02-12 17:26:34 följande:
    Är det konstigt att jag är så jäkla fine med att vara själv? 

    Har testat att ha några förhållande men tyckte det var drygt att  behöver anpassa sig och kände mig kvävd 

    Mina vänner skaffar barn och frågar när är det dax för dig. Aldrig i livet säger jag 

    Är det konstigt att inte vilja anpassa sig efter barn och partner och bara leva för sig själv?

    Om jag hade fått en krona för varje man eller kvinna som sagt detta, så skulle jag har betydande hög med pengar.


    Men barn eller inte, det är inte svårt och vara lycklig om man inte har diagnoser hindrar detta.


     


    Annars är det ett bra beslut du gör att inte skaffa barn.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tecum
    Anonym (Barnfri) skrev 2023-02-12 17:26:34 följande:
    Är det konstigt att jag är så jäkla fine med att vara själv? 

    Har testat att ha några förhållande men tyckte det var drygt att  behöver anpassa sig och kände mig kvävd 

    Mina vänner skaffar barn och frågar när är det dax för dig. Aldrig i livet säger jag 

    Är det konstigt att inte vilja anpassa sig efter barn och partner och bara leva för sig själv?
    Inte alls, så länge det är ditt val. Och skulle du ångra dig i framtiden vet du att det var just ditt val, ingen annans fel. Det är värre för de som inte hittar någon att leva med, eller som vill ha barn men inte träffar en lämplig partner.

    Egentligen är det konstigt att inte fler resonerar som du, så jobbigt som det är med barn och/eller partner enligt så många trådar här...
  • Anonym (Barnfri)
    Tecum skrev 2023-02-12 17:43:15 följande:
    Inte alls, så länge det är ditt val. Och skulle du ångra dig i framtiden vet du att det var just ditt val, ingen annans fel. Det är värre för de som inte hittar någon att leva med, eller som vill ha barn men inte träffar en lämplig partner.

    Egentligen är det konstigt att inte fler resonerar som du, så jobbigt som det är med barn och/eller partner enligt så många trådar här...
    Folk tittar ju på en som man vore total dum i huvudet . En del blir nästan arga när man säger att man inte vill ha barn

    Jo men exakt att läsa runt lite här på FL så blir man fan avskräckt . Sen om man skulle hitta nån och ha ett bra förhållande så är det ju trotts en sorts anpassning man måste göra

    Har haft ett antal förhållande men nu efter 5 år som singel känner jag mig lyckligare än någonsin . Samtligt som jag undrar om det är nå fel på som är så här  
  • Anonym (Normen)

    Många tycker nog det. Det är Normen. Att vara i Förhållande och ha Barn.

    Robyn:


    För tolv år sedan släppte hon låten Fembot, och vid tidpunkten berättade hon i SVT-programmet Skavlan vad låten handlar om.


    ? Den handlar om en kvinnlig robot om funderar på om hon vill eller inte vill skaffa barn, sa hon och fortsatte förklara om omgivningens krav på att kvinnor ska bli mammor.


    Och att hon själv börjat fundera kring mammarollen, och att människor runt omkring henne skaffade barn till höger och vänster.


    ? Det känns som att jag håller på att hjärntvättas av mina vänner att skaffa barn.


     
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2023-02-12 17:29:31 följande:

    Om jag hade fått en krona för varje man eller kvinna som sagt detta, så skulle jag har betydande hög med pengar.


    Men barn eller inte, det är inte svårt och vara lycklig om man inte har diagnoser hindrar detta.


     


    Annars är det ett bra beslut du gör att inte skaffa barn.


    +1
  • Anonym (Elin)

    Du är inte alls konstig. Man får välja själv hur man lever sitt liv.

  • yyyyhej
    Anonym (Barnfri) skrev 2023-02-12 17:26:34 följande:
    Är jag konstig som är lycklig som singel och barnfrihet

    Är det konstigt att jag är så jäkla fine med att vara själv? 

    Har testat att ha några förhållande men tyckte det var drygt att  behöver anpassa sig och kände mig kvävd 

    Mina vänner skaffar barn och frågar när är det dax för dig. Aldrig i livet säger jag 

    Är det konstigt att inte vilja anpassa sig efter barn och partner och bara leva för sig själv?


    Bra att det funkar för dig ju. 


    Hur är det med lust/sex annars. Har du kk/massa ons? Eller du ligger kanske inte? 

  • Anonym (x2y)

    Nej, olika saker får olika människor att bli lyckliga. Jag har ironiskt sett aldrig mått och haft det bättre. Sen jag gav upp män ur ett mer romantiskt/sexuellt perspektiv. Nu är jag ju inte 25 heller. Så jag har haft några relationer. Men har aldrig varit riktigt lycklig i dem. Hade det varit så, hade jag nog varit med någon nu. Kan lär sig mycket om sig själv bed tiden. De som var självklart, kanske inte är det flera år senare.

    Skit i vad andra tycker, lev det livet du vill ha. Jag tycker mest det är patetiskt hur samhället försöker tvinga på oss hur vi ska leva. Var det inte någon kommun i norr nyligen. Som uppmanade folk att "älska" mer. För få mer bebisar. Hemskt upphetsande verkligen. Ungefär som att kvinnor är värphönor som bara ska producera barn till samhället. Personligen är jag sjukt trött på hur kvinnorna fortfarande har den stämpeln. Att det är det enda vi ska göra ungefär. 

  • Anonym (Sofia)

    Du ansvarar för ditt liv och tar beslut du får stå för.

    Sen är det viktigt att också kunna resonera utifrån ett framtida perspektiv och inte enbart här och nu. Jag uppskattar egentiden och det jag gör själv nu. Men kommer det vara lika givande och stimulerande om 10, 20 eller 30 år framåt?

    Ja barn är ingen dans på rosor. jisses. Men någonstans har någon försökt lura i oss att det är ett rosa fluff så vi blivit helt verklighetsfrånvända till det slit det faktiskt är. Men sen är ju kärleken också ovärderlig. Ens barn är ens livs stora kärlek/kärlekar. Visst, kärlek till partner och föräldrar finns men den kan aldrig mäta sig med kärleken till sitt barn. Ett underbart kaos som gör en lycklig och olycklig. Och är man inte redo att ge det, då bör man avstå barn. 


    Att skaffa barn är egoistiskt.
    Att inte skaffa barn är egoistiskt.


     

  • Anonym (Solo)

    Jag tycker att det är helt upp till var och en att välja hur man vill leva sitt liv. Som någon skrev ovan, så länge det är ditt eget val.

    Att inte skaffa barn eller åtminstonde få barn är det enda rätta ur ett klimatperspektiv, att avstå från ett barn skulle minska utsläppen med 58,6 ton koldioxid per år, enligt forskarna (rapport från Lunds Universitet 2017) när de räknat med att det växer upp konsumerar osv,


    Egentligen konstigt att det inte pratas mer om det. Istället promotar utflyttningskommuner barnalstrande för att få fler invånare, mer skatteintäkter och mer arbetskraft.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Sofia) skrev 2023-02-13 09:57:23 följande:

    Du ansvarar för ditt liv och tar beslut du får stå för.

    Sen är det viktigt att också kunna resonera utifrån ett framtida perspektiv och inte enbart här och nu. Jag uppskattar egentiden och det jag gör själv nu. Men kommer det vara lika givande och stimulerande om 10, 20 eller 30 år framåt?

    Ja barn är ingen dans på rosor. jisses. Men någonstans har någon försökt lura i oss att det är ett rosa fluff så vi blivit helt verklighetsfrånvända till det slit det faktiskt är. Men sen är ju kärleken också ovärderlig. Ens barn är ens livs stora kärlek/kärlekar. Visst, kärlek till partner och föräldrar finns men den kan aldrig mäta sig med kärleken till sitt barn. Ett underbart kaos som gör en lycklig och olycklig. Och är man inte redo att ge det, då bör man avstå barn. 


    Att skaffa barn är egoistiskt.
    Att inte skaffa barn är egoistiskt.


     


    Varför skulle det vara egoistiskt att inte skaffa barn? 
  • Lainie Kennedy

    Verkligen inte! Det ÄR fantastiskt att leva ensam och kunna göra det en själv vill. Du behöver inte bry dig om andras önskan om att få sina val bekräftade med att du gör likadant. Lev för dig själv.

  • Anonym (Fisk)

    Jag lever så, kvinna över 30, single, barnfri + steriliserad. Skulle inte vilja ha det på annat sätt. Det mer och mer vanligt. Jag rekomenderar gruppen och podden barnfrihet. Där är många kvinnor (självklart par, sambos, särbo och alla mellan) som lever som oss. 

    Njut av livet och sluta fungera. Sånt gör en bara tokig.

  • Anonym (H)

    Tvärtom, det är jättebra att personer som inte vill ha barn heller inte skaffar barn. Det blir ju inga bra föräldrar av dessa människor. Fler borde avstå. 

  • Anonym (Mi)

    Nej.
    Har överlag svårt att förstå varför man som frivilligt singel och barnlös anser att man är så unik? Att folk undrar när det är dags är inget konstigt eftersom det väl är normen att vilja ha partner och barn.
    Däremot uppfattar jag att många vill se som som lite unika med alla artiklar ?Kolla på mig, kahhar valt bort barn? osv. 


    Alla gör som de vill. 

  • Lainie Kennedy
    Anonym (Mi) skrev 2023-02-13 13:03:06 följande:

    Nej.
    Har överlag svårt att förstå varför man som frivilligt singel och barnlös anser att man är så unik? Att folk undrar när det är dags är inget konstigt eftersom det väl är normen att vilja ha partner och barn.
    Däremot uppfattar jag att många vill se som som lite unika med alla artiklar ?Kolla på mig, kahhar valt bort barn? osv. 


    Alla gör som de vill. 


    Det är lättare att märka hur starka normer är när man brutit mot dem än innan. Du säger ju själv att det är så mycket norm att man inte borde se det som konstigt att andra ska kunna utgå ifrån när, snarare än om-ändå ska de som går mot den starka normen inte känna sig unika. Om normen är så stark och självklar som du själv skriver borde man väl kunna utgå från att det är lite extra att bryta mot den? 
  • Anonym (Mi)
    Lainie Kennedy skrev 2023-02-13 13:09:37 följande:
    Det är lättare att märka hur starka normer är när man brutit mot dem än innan. Du säger ju själv att det är så mycket norm att man inte borde se det som konstigt att andra ska kunna utgå ifrån när, snarare än om-ändå ska de som går mot den starka normen inte känna sig unika. Om normen är så stark och självklar som du själv skriver borde man väl kunna utgå från att det är lite extra att bryta mot den? 

    Norm dvs det är inte konstigt om folk undrar ?vill du inte ha barn?. Men då blir det drama såpass att man måste ut i media och bara ?jaaaag har valt att inte skaffa barn?

  • Anonym (M)

    Jag bor själv och
    älskar detta.Har barn varannan vecka och är
    lycklig att det är just så.

  • BaraLillaJag84
    Anonym (Mi) skrev 2023-02-13 13:03:06 följande:

    Nej.
    Har överlag svårt att förstå varför man som frivilligt singel och barnlös anser att man är så unik? Att folk undrar när det är dags är inget konstigt eftersom det väl är normen att vilja ha partner och barn.
    Däremot uppfattar jag att många vill se som som lite unika med alla artiklar ?Kolla på mig, kahhar valt bort barn? osv. 


    Alla gör som de vill. 


    Fast det är snarare föräldrar/mammor som tror de gjort något enastående unikt som har klämt ur sig en unge. Helt plötsligt ska hela världen kretsa runt deras barn och deras föräldraroll! De som inte "respekterar" det kan bara dunsta.

    Det är extremt oförskämt att fråga när folk ska skaffa barn, precis som det är en knapp man väljer att trycka på när man känner för det.
Svar på tråden Är jag konstig som är lycklig som singel och barnfrihet