Jag blev mobbad i högstadiet på grund av att jag hade mycket smink. Det var tydligen en dödssynd. Jag har haft en väldigt fri uppväxt och mina föräldrar har aldrig lagt sig i hur jag ser ut. Det var normalt att dyka upp vid frukostbordet en söndagsmorgon i svart hår, svart ögonskugga och svart läppstift. Inga konstigheter. I skolan ansågs det inte vara lika normalt. Till vardags kunde jag sminka mig med regnbågsfärger ända upp till ögonbrynen, dra ner streck på kinderna och upp mot tinningarna. Sedan känna att det inte riktigt räckte och dutta dit några glittriga guldprickar vid varje öga. Klart! Jag förstod inte ens att jag såg annorlunda ut när jag dök upp så i skolan, men det blev snabbt en stor grej. De tålde inte att jag såg annorlunda ut och tycktes vara beredda att göra vad som helst för att få mig att ändra på mig. Istället för att skära av mig hälen för att passa i skon, så fortsatte jag på samma sätt. Eller, av någon anledning blev jag värre. De dunkade in mig i skåp, tafsade, kallade mig; fitta, hora, sminklåda, målarlåda, sminkhora och ett oändligt antal öknamn till. En gång hade de skrivit sminkhora på mitt skåp när jag kom till skolan. En annan gång försökte en kille klättra in i skolkiosken (när jag stod och sålde fika där) och skrek att han skulle straffknulla mig så jag inte kunde sitta på en vecka. Jag lyckades tack och lov klämma honom genom att drämma igen fönsterrutan på honom. Vid samma tillfälle samlades mellan 20 och 30 personer utanför kiosken och någon började kasta brinnande tändstickor i mitt hår. Jag var instängd och kunde inte fly. Det var min mobbningshistoria. En mörk och dyster läsning, men jag har gått vidare idag. Jag tänker nästan inte alls på det som hände. Har inga känslor av att jag skulle vilja konfrontera någon av dem. Vill inte ha en ursäkt, förklaring eller förlåt. Det är skönt att kunna känna så, för jag har insett att det är väldigt olika hur stor inverkan det får på ens liv. Men mobbningen har påverkat mig på så vis att jag har blivit extremt oytlig och anser att det är insidan som räknas. Plus att jag kämpar för att motverka mobbning, både på nätet och i verkligheten.