Inlägg från: Anonym (nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nyfiken)

Vem bor frivilligt på sk utredningshem?

Har läst en del om hur soc arbetar. Föräldrar till barn som blir ifrågasatta efter anmälningar m.m. 

Ibland blir föräldraförmågan ifrågasatt och då brukar soc i vissa kommuner vilja att familjen flyttar in i sk utredningshem så att föräldraförmågan blir kartlagd. 

Vilka är det som kommer ifråga där? Är det föräldrar som har/haft missbruksproblem? Psykisk sjukdom? Begåvninghandikapp eller annan funktionsnedsättning? Kan vem som helst bli anmodad av soc att flytta in på utedningshem, efter en anmälan? Vad ska ha hänt? Vad kan det finnas för anledningar till soc inställning?

Har även förstått det som att det är en frivillig placering och att föräldrarna måste gå med på det. Fast att det då ändå finns ett tvång, eftersom socialen i annat fall hotar med LVU. Tänker ändå att det måste vara ett stor ingrepp i en familjs liv att vara övervakad 24/7 och att det kan pågå i månader, kanske även år. Dessa utredningshem kan dessutom vara placerade långt ifrån bostadsorten så arbeta under tiden måste ju vara svårt. 

Varför flyttar inte bara dessa föräldrar och tar med sig sina barn? De är ju inte omhändertagna på något vis och har väl all rätt att lämna? De kan ju exempelvis flytta till en annan kommun, eller hur?

• Svar på tråden Vem bor frivilligt på sk utredningshem?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-02-12 21:55:22 följande:

De kommer bli jagade av soc oavsett var de flyttar.

Jag bodde på ett sånt hem ett tag. Det var ingen större skillnad från att bo hemma. Barnet gick i skolan och jag jobbade samt hade 1 timme terapi. På helger och kvällar umgicks vi med vänner, shoppade, gick och badade på sommaren eller gjorde vad vi ville. Personalen knackade på varje kväll och kollade att vi var hemma, i övrigt var det sällan vi hade kontakt med dem. Jo, vi fick åka bil varje fredag och storhandla inför veckan. Jag kollade mest på tv och surfade på kvällarna. Bodde i en jättefin 3:a med öppen spis. Hemlängtan hela tiden såklart och jag tror varken personalen eller jag förstod varför vi var där.

Okej. Bodde ni länge där? Hur motiverade socialen i din hemkommun vistelsen? Förekom det förtäckta hot mot dig om du inte accepterade att bo där?

Fick du betala hyran eller stod soc för den?

Som jag förstått det överförs ju inga journaler mellan kommunerna, så i princip borde det ju räcka med att flytta till grannkommunen för att "komma undan"? 

Har läst att en del kan bli placerade 50 mil hemifrån. Måste vara svårt att sköta sitt arbete då tänker jag.

Var du rädd för att bli av med barnet/barnen? 
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-02-12 21:57:14 följande:

Tillägg.. INGEN BOR FRIVILLIGT PÅ UTREDNINGSHEM!

Anonym (Åt) skrev 2023-02-12 21:51:44 följande:

Därför att de inte är fria även om de flyttar. Man säger ofta att en insats är frivillig men tackar personen nej till insatsen kan det blir frågan om tvång eller t.o.m. LVU. Så att det är inte så frivilligt som man vill få det till. Dessutom är risken stor att detta fortsätter i nästa kommun.

Det behöver inte ene svara missbruk/allvarlig psykisk ohälsa eller ev utvecklingsstörning bakom. Kan vara att mamman är ensam och ung utan stöd och att BB personalen reagerat på det

Har läst att en del som drabbats av förlossningsdepression har blivit anmodade av socialen att bo på utredningshem. Vissa ångrar då givetvis att de sökt psykiatrisk hjälp för sin depression. Hade de vetat om att det skulle gå vidare till socialen hade de aldrig sökt. Tycker det låter rätt hemskt. 
    Kan ju sluta med att många inte söker hjälp för de problem de har, då de är rädda för att informationen hamnar i orätta händer.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-02-12 22:37:48 följande:
    Jag fick betala min egen hyra och andra räkningar till min egen lägenhet,  all mat m.m på hemmet OCH betala till soc för att bo på hemmet. Känns konstigt att kalla det hemmet eftersom de jag umgicks med trodde bara att jag var nyinflyttad i området. Det var ett eget radhus vi bodde i. Bland andra människor som inte ingick i "hemmet".
    Det var ingen billig historia att behöva bo där. 
    Det var inga förtäckta hot utan det var krav "gör som vi säger ...annars". Sådär som soc alltid jobbar.

Nej, man kan inte komma undan genom att flytta.

Soc kom på möte 2 ggr. Personalen hade inget att klaga på gällande min föräldraförmåga någon av gångerna. Men självklart ville hemmet ha oss kvar så länge som möjligt eftersom vi var "enkla". De andra boende var f.d narkomaner med bebisar/barn, någon hemlös med bebis, en utländsk mamma med flera ungar m.fl.
    Jag och mitt barn var de enda "normala". När vi kom hem gjorde soc ett hembesök på en halvtimme och sen var det inget mer.

Märkligt och helt onödig tid. Men jag fick verkligen lära mig hur hemskt det är att bo på landet. Aldrig mer.
    Men, det måste ju varit jättedyrt för dig att betala hyran på befintlig bostad och hyra till utredningshemmet? Mat måste ju förstås köpa ändå. 

De här vårdplatserna drivs väl av privata företag, så de har säkert intresse i att hålla kvar "patienterna" där så länge som möjligt så de får in hyra. 

Får man fråga hur du hamnade under socialens lupp? Vad hade hänt?

Varför kommer man inte undan genom att flytta? Bor du i kommun X så förs väl din journal där? Flyttar du till kommun Y så överförs ju ingen journal. Väljer du dessutom att skriva dig i kommun Y, samtidigt som du egentligen bor i kommun Z lär det ju bli svårt att hitta dig även om den första kommunen skulle få för sig att informera den andra kommunen. Kruxet är väl då bara att du inte kan utnyttja barnomsorg m.m. Beror lite på hur gamla barnen är. 

Jag undrar hur många som blir placerade på dessa hem för "skitsaker" just in case och hur många där det egentligen förekommer reell risk för att föräldrarna skulle vanvårda sina barn. 
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-02-12 23:26:53 följande:
    Frivilligt....? Ja visst är det frivilligt om man vill behålla sina barn eller inte, så på så sätt kan man väl påstå att man har ett "val". Vägrar man så finns extremt stor risk för omhändertagande, och då sitter man riktigt illa till för då är det inte bara att gå med på vad de begär så får man tillbaka barnen, nej nej. Då ska hela cirkusen igång om att bevisa att man är en bra förälder, att hemmet är bra för barnet osv, det kan gå månader eller mer.

Varför flyttar man inte? Ja, tror du att man bara kan knäppa med fingrarna och flytta inom loppet av ett par veckor med bostad och jobb, eller vad man nu får för förvarning? Dessutom så kommer soc kontakta kommunen dit man flyttar också. Skv ska ju ändå ha ens nya adress osv så det blir inte svårt. Då sitter man ytterligare i skiten för att man mer eller mindre rymt från orten, förutom att man skulle ha satts under utredning i den förra kommunen, och sedan drar det igång på nya stället också, bara det att då lär det bli omhändertagande direkt och inte alls något utredningshem.

Nej, soc håller man sig jävligt långt borta från om man har barn. Det spelar ingen roll hur välordnat man har det hemma så kan omvärlden få för sig allt möjligt.
    Ja, jag har förstått att det krävs väldigt lite för att en utredning ska startas. Vem som helst tycks kunna bli drabbad. Kan räcka med att barnet nämnt ett könsord på förskolan, eller nämna att mamma eller pappa "varit dumma" (stängt av TVn för att det är läggdags).  Men vad för slags problematik ska finnas för att socialen kräver utredningshem? Kan ju inte bara sättas in hur som helst med tanke på vilket enormt intrång det är i den personliga integriteten? Att hota med LVU, då ska det väl verkligen kunna motiveras?

Angående att flytta till annan kommun. Finns väl inget formellt hinder för att flytta under pågående utredning? Man är väl inte satt under husarrest? Man har inte begått något brott och kan ju i formell mening inte räknas som att man har flytt. Något gemensamt system för akter finns inte och som jag förstått det får det heller inte finnas, då det råder sekretess. Det krävs alltså att socialförvaltningen i den första kommunen aktivt söker upp socialförvaltningen i den nya kommunen och informerar dem. Har man då inte sina barn i förskola måste det ju vara i princip omöjligt för någon form av uppsökande verksamhet. 
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Flytta hjälper inte) skrev 2023-02-12 23:47:18 följande:

Man kommer inte undan socialen bara för att man byter kommun det ska vara om man flyttar utomlands. En kompis blev utredd av socialen och hon flyttade efter några år av helt naturliga orsaker hon ville bo närmare sina föräldrar som började bli gamla. Det blev tusen gånger värre för henne på den nya orten då soc såg det som misstänkt. 

Utredningshem är inte frivilligt om man vill behålla barnen, oftast är det folk med riktigt stora problem som bor där. 

Informerade soc i den första kommunen, då den andra kommunen? Vilken soc såg det som misstänkt? 

Ådrog hon sig uppmärksamhet på andra sätt i den nya kommunen? Eller var det bara det gamla som förföljde henne?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-02-13 00:05:13 följande:
    Ja det kan räcka med väldigt lite för att de ska starta en utredning. Däremot vet jag inte vad som krävs för att man ska erbjudas utredningshem istället för LVU direkt. LVU sätts ju utifrån utredningens resultat, och då gäller soc "uppfattning" av läget, väldigt luddigt och subjektivt. Visst finns det solklara fall men det finns många som hamnar i deras rullar helt i onödan också.

Jag skulle faktiskt tro att det skulle räknas som någon form av smitning om man flyttar under pågående utredning, för att inte tala om att man gör saken tusen gånger värre för sig själv eftersom det blir en direkt "bekräftelse" på att man har något allvarligt att dölja, så då blir de som grävlingar: biter tills benet knakar! De ger sig inte med andra ord. Förstår inte varför du hakar upp dig på förskola, de har ju ingen aning om att man skulle ha stått under utredning i förra kommunen. Det som händer är att soc i den förra kommunen aktivt gör en eftersökning och hittar familjen på fem röda, ringer upp soc i nästa kommun och meddelar läget. Läste du inte det jag skrev i förra inlägget? Så fort man har meddelat ny adress till Skv, vilket man måste för att inte begå lagbrott, så kan soc hitta en igen. Har som sagt inget med förskolan att göra. Och sekretess, jo det låter ju fint, men gäller inte i ett sådant läge när de oroar sig för ett barn. De kommer att kontakta den nya kommunen, så klart. Sedan, varför rycka upp hela tillvaron OCH samtidigt se till att ställa till det ännu värre för sig själv?

www.ivo.se/yrkesverksamma/for-kommuner-och-regioner/overflyttning-av-arenden-mellan-kommuner/

lawline.se/answers/kan-ett-arende-flyttas-fran-en-kommun-till-en-annan
    Ja, jag vet ju inte hur enskilda handläggare hos socialen resonerar riktigt. Jag försöker bara förstå varför alla inte bara totalvägrar sådana där utredningshem. Tycker det låter extremt integritetskränkande, så personligen skulle jag till varje pris vägra gå med på det. Detta enbart pga integriteten. Inte att jag skulle ha något att dölja. 

Du undrar varför jag hakar upp mig på förskola? Beror ju givetvis på vilken ålder barnen befinner sig i, men det finns ju inget lagkrav på att hålla barnen där. Skulle jag vara under utredning skulle jag bli extremt paranoid och nog hålla barnen därifrån så inte socialen får för sig något i samråd med förskolepersonal (inte tvättat håret, eller en matfläck på tröjan). 

Visst kan man uppge en ny adress till Skatteverket, men det finns ju faktiskt inget krav att vistas på den nya adressen 24/7 och absolut inget krav på att vistas där tillsammans med sitt barn. Man kan ju ordnat barnvakt exempelvis. Därefter kan man ordna andrahandsboenden eller ta hjälp av vänner och bekanta. 

Att sekretess är ett skämt håller jag däremot med om. Det är extremt många som får tillgång till informationen i en kommun. Bara det borde egentligen vara ett skäl för en IVO-granskning. 
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Flytta hjälper inte) skrev 2023-02-13 01:05:22 följande:
    Skulle du hellre förlora dina barn? Kanske aldrig få träffa dem igen. För det är alternativet och de flesta går med på förbannat mycket för att få behålla sina barn.

Var ska barnen vara medan man jobbar om inte på förskolan? Är man väl inne i systemet är dessutom förskola obligatoriskt om man vill behålla barnen. (Det finns undantag) 

Tänker du att man ska gå under jorden? För om socialen inte ska hitta en så kan man inte skicka sina barn till skolan, inte ha ett vitt jobb, inte använda sitt bankkonto eller något annat som lämnar spår. 
    Valfrihet under hot skulle få mig på extremt dåligt humör. Nej, jag skulle inte acceptera det.

Beroende på om man har något jobb eller inte skulle jag ordna med barnvakt. 
    Menar du att man inte får säga upp sin förskoleplats om barnet väl börjat på förskolan? Inget som det finns något som helst lagstöd för i sådana fall.

Återigen - det beror på hur gamla de är. Har man en 3-åring och håller sig utanför systemet i 1-2 år, så tror jag knappast Socialen fortsätter att leta. Har man dessutom klarat av att ta hand om barnen i flera år (bevisligen), så faller ju hela socialens argumentation om att man inte skulle vara kapabel till det. 

Varför skulle man inte kunna ha ett vitt jobb? Återigen - man har inte gjort något brottsligt. Inte använda sitt bankkonto? Socialen har knappast rätt att frysa banktillgångar m.m., beroende på en orosanmälan och/eller startad utredning.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (nn) skrev 2023-02-13 07:08:10 följande:

Vi hamnade där pga att han var våldsam, vi bodde dock inte tillsammans längre. Dom på hemmet förstod inte alls vad vi gjorde där, såg inga konstigheter med föräldraförmågan. Soc kan ibland pressa en till att gå med på saker som man egentligen vet att man inte behöver just för att dom har ganska stor makt. 
    Förlorade massor i inkomst, fick sitta där ensam över jul och nyår..Kommer aldrig att glömma det, känns som ett trauma. 

Vem var våldsam? Din man, eller barnet? Ursäkta dum fråga, men alldeles vilket kan man ju tycka att ni absolut inte borde höra hemma på ett sådant hem...

Jag kan förstå personer där man VERKLIGEN tror att det finns allvarliga problem med förmågan att ta hand om barn, men inte att det används slentrianmässigt just in case, eller att det används som någon form av bestraffning är ju HELT galet!
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (...) skrev 2023-02-13 07:23:30 följande:
    Nja, har detta ändras? Det brukar inte vara så att soc informerar en ny kommun. Det finns tusentals ärenden under årens lopp där just folk flyttat för att komma undan av olika skäl och det är inte alls vanligt att nya kommunen vet eftersom det är olika soc-system för varje kommun, sekretessregler osv. 

Den nya kommunen kan begära ut info från den gamla kommunen, om de upptäcker något och inser att personen varit i kontakt med soc tidigare, men det brukar inte vara något som går automatiskt. 

Det jag vet är att om det finns pågående insatser  av någon form, då kan socialtjänsterna bestämma att insatserna ska flytta med till annan kommun men det är verkligen inte bara att de ringer till nya kommunen och säger det. 

Ibland kan folk bara flytta, utan att socialtjänsten vet det, och finns det inget pågående ärende just då så kan det ta år innan den nya kommunen tar upp något kring personen. Det blir som att börja på noll. 
    Jag trodde också att det fungerade så faktiskt, men vem vet. Engagerade (rabiata) personer kan jag tänka mig är beredda att lyfta luren. Är de dessutom bra på att tala och vräka på, kan jag tänka mig att sekretessen inte är det som prioriteras först om man säger så...

Kan kanske låta som att jag hatar socialtjänsten, men det gör jag inte totalt. Jag förstår också att de brottas med svåra avvägningar. Det jag främst vänder mig emot ätt jag uppfattar det som att de många gånger tar sådant ensidigt parti. Lite tillspetsat att många socialsekreterare hyser misstro till alla föräldrar.
Svar på tråden Vem bor frivilligt på sk utredningshem?