• Anonym (Pfft)

Vem bor frivilligt på sk utredningshem?

Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-12 21:47:03 följande:
    Vem bor frivilligt på sk utredningshem?

Har även förstått det som att det är en frivillig placering och att föräldrarna måste gå med på det. 

Varför flyttar inte bara dessa föräldrar och tar med sig sina barn? De är ju inte omhändertagna på något vis och har väl all rätt att lämna? De kan ju exempelvis flytta till en annan kommun, eller hur?

Frivilligt....? Ja visst är det frivilligt om man vill behålla sina barn eller inte, så på så sätt kan man väl påstå att man har ett "val". Vägrar man så finns extremt stor risk för omhändertagande, och då sitter man riktigt illa till för då är det inte bara att gå med på vad de begär så får man tillbaka barnen, nej nej. Då ska hela cirkusen igång om att bevisa att man är en bra förälder, att hemmet är bra för barnet osv, det kan gå månader eller mer.

Varför flyttar man inte? Ja, tror du att man bara kan knäppa med fingrarna och flytta inom loppet av ett par veckor med bostad och jobb, eller vad man nu får för förvarning? Dessutom så kommer soc kontakta kommunen dit man flyttar också. Skv ska ju ändå ha ens nya adress osv så det blir inte svårt. Då sitter man ytterligare i skiten för att man mer eller mindre rymt från orten, förutom att man skulle ha satts under utredning i den förra kommunen, och sedan drar det igång på nya stället också, bara det att då lär det bli omhändertagande direkt och inte alls något utredningshem.

Nej, soc håller man sig jävligt långt borta från om man har barn. Det spelar ingen roll hur välordnat man har det hemma så kan omvärlden få för sig allt möjligt.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-12 23:41:15 följande:
    Ja, jag har förstått att det krävs väldigt lite för att en utredning ska startas. Vem som helst tycks kunna bli drabbad. Kan räcka med att barnet nämnt ett könsord på förskolan, eller nämna att mamma eller pappa "varit dumma" (stängt av TVn för att det är läggdags).  Men vad för slags problematik ska finnas för att socialen kräver utredningshem? Kan ju inte bara sättas in hur som helst med tanke på vilket enormt intrång det är i den personliga integriteten? Att hota med LVU, då ska det väl verkligen kunna motiveras?

Angående att flytta till annan kommun. Finns väl inget formellt hinder för att flytta under pågående utredning? Man är väl inte satt under husarrest? Man har inte begått något brott och kan ju i formell mening inte räknas som att man har flytt. Något gemensamt system för akter finns inte och som jag förstått det får det heller inte finnas, då det råder sekretess. Det krävs alltså att socialförvaltningen i den första kommunen aktivt söker upp socialförvaltningen i den nya kommunen och informerar dem. Har man då inte sina barn i förskola måste det ju vara i princip omöjligt för någon form av uppsökande verksamhet. 
    Ja det kan räcka med väldigt lite för att de ska starta en utredning. Däremot vet jag inte vad som krävs för att man ska erbjudas utredningshem istället för LVU direkt. LVU sätts ju utifrån utredningens resultat, och då gäller soc "uppfattning" av läget, väldigt luddigt och subjektivt. Visst finns det solklara fall men det finns många som hamnar i deras rullar helt i onödan också.

Jag skulle faktiskt tro att det skulle räknas som någon form av smitning om man flyttar under pågående utredning, för att inte tala om att man gör saken tusen gånger värre för sig själv eftersom det blir en direkt "bekräftelse" på att man har något allvarligt att dölja, så då blir de som grävlingar: biter tills benet knakar! De ger sig inte med andra ord. Förstår inte varför du hakar upp dig på förskola, de har ju ingen aning om att man skulle ha stått under utredning i förra kommunen. Det som händer är att soc i den förra kommunen aktivt gör en eftersökning och hittar familjen på fem röda, ringer upp soc i nästa kommun och meddelar läget. Läste du inte det jag skrev i förra inlägget? Så fort man har meddelat ny adress till Skv, vilket man måste för att inte begå lagbrott, så kan soc hitta en igen. Har som sagt inget med förskolan att göra. Och sekretess, jo det låter ju fint, men gäller inte i ett sådant läge när de oroar sig för ett barn. De kommer att kontakta den nya kommunen, så klart. Sedan, varför rycka upp hela tillvaron OCH samtidigt se till att ställa till det ännu värre för sig själv?

www.ivo.se/yrkesverksamma/for-kommuner-och-regioner/overflyttning-av-arenden-mellan-kommuner/

lawline.se/answers/kan-ett-arende-flyttas-fran-en-kommun-till-en-annan
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-13 00:28:19 följande:
    Ja, jag vet ju inte hur enskilda handläggare hos socialen resonerar riktigt. Jag försöker bara förstå varför alla inte bara totalvägrar sådana där utredningshem. Tycker det låter extremt integritetskränkande, så personligen skulle jag till varje pris vägra gå med på det. Detta enbart pga integriteten. Inte att jag skulle ha något att dölja. 

Du undrar varför jag hakar upp mig på förskola? Beror ju givetvis på vilken ålder barnen befinner sig i, men det finns ju inget lagkrav på att hålla barnen där. Skulle jag vara under utredning skulle jag bli extremt paranoid och nog hålla barnen därifrån så inte socialen får för sig något i samråd med förskolepersonal (inte tvättat håret, eller en matfläck på tröjan). 

Visst kan man uppge en ny adress till Skatteverket, men det finns ju faktiskt inget krav att vistas på den nya adressen 24/7 och absolut inget krav på att vistas där tillsammans med sitt barn. Man kan ju ordnat barnvakt exempelvis. Därefter kan man ordna andrahandsboenden eller ta hjälp av vänner och bekanta. 

Att sekretess är ett skämt håller jag däremot med om. Det är extremt många som får tillgång till informationen i en kommun. Bara det borde egentligen vara ett skäl för en IVO-granskning. 
    Ja visst kan man som sagt vägra, men då väcker man starka misstankar hos soc och ger dem ytterligare underlag för att möjligen ta ett LVU istället.

Visst, fsk är inget krav och tro mig, jag är själv nojig över att de ska klaga på kläder. Man kan tyvärr inte vara ärlig mot alla heller, om de frågar hur man har det osv.

Jo faktiskt så är det ett lagkrav. Du ska vara folkbokförd där du har din dygnsvila, dvs där du är mest. Det gäller både barn och vuxna, men man måste inte bo tillsammans. Dyrt däremot att ha två boenden och sedan ser det väl konstigt ut om man inte bor på samma ställe som sitt barn, ytterligare frågetecken för soc att reagera på.

Ja de har ju lagen på sin sida där tyvärr.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-13 02:21:51 följande:
    Valfrihet under hot skulle få mig på extremt dåligt humör. Nej, jag skulle inte acceptera det.

Beroende på om man har något jobb eller inte skulle jag ordna med barnvakt. 
    Menar du att man inte får säga upp sin förskoleplats om barnet väl börjat på förskolan? Inget som det finns något som helst lagstöd för i sådana fall.

Återigen - det beror på hur gamla de är. Har man en 3-åring och håller sig utanför systemet i 1-2 år, så tror jag knappast Socialen fortsätter att leta. Har man dessutom klarat av att ta hand om barnen i flera år (bevisligen), så faller ju hela socialens argumentation om att man inte skulle vara kapabel till det. 

Varför skulle man inte kunna ha ett vitt jobb? Återigen - man har inte gjort något brottsligt. Inte använda sitt bankkonto? Socialen har knappast rätt att frysa banktillgångar m.m., beroende på en orosanmälan och/eller startad utredning.
    Inte acceptera...? Du skulle inte ha något val om soc sätter ner foten.

Barnvakt kan bli extremt dyrt. Du skulle inte ha råd. Jag kan berätta att vi som mest betalar 900:- i månaden för förskola. Det är ungefär vad en barnvakt kostar på EN dag.

Jo de fortsätter leta och det tar inte många minuter. Ska man leva helt off grid tänkte du...? Det finns inget som heter "utanför systemet" annars. Man är alltid registrerad någonstans.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-13 11:42:16 följande:
    Angående kostnad för barnvakt beror det ju helt på vilket upplägg man har. Vänner, bekanta, släktingar ser förhoppningsvis inte sin chans att överdebitera. 

"Tar inte många minuter"? Vad menar du med det?  Och återigen - man begår inget brott. 
    Eftersom man är folkbokförd någonstans så ringer man bara Skv och frågar var personen befinner sig. Det var därför jag frågade om du tänkte att man ska leva off grid, något som knappast är möjligt alls även om man skulle vara ensam och tänkt sig en vit anställning men har man barn kommer de också vara registrerade lite överallt, skolor mm. Och jo, man begår ett brott om man inte huvudsakligen befinner sig på den plats där man är folkbokförd.
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-13 11:51:18 följande:
    Det där är ju lite av en gummiparagraf som främst är avsedd för att man ska betala skatt i "rätt" kommun. Finns ju väldigt många som jobbpendlar och distansjobbar med övernattningsbostad exempelvis. Blir väldigt svårt att bevisa att man skulle gjort något fel. Även om de så sätter övervakning på den bostad där man är skriven och hävdar att man inte befunnit sig där kan man exempelvis hävda att man varit utomlands eller bott på 10 olika ställen. 

Fast egentligen tror jag inte man behöver gå så långt. Räcker i princip med att byta kommun. Om man vill kan man byta en gång till och en gång till med någon månads mellanrum. Då krävs det att kommun efter kommun ska sitta och följa folkbokföringen och dessutom överföra kommun från A till B, till C, till D till F. Hur mycket info och detaljer har inte gått förvanskad däremellan. Dessutom har ju den första kommunen krav på sig att avsluta en startad utredning inom några månader, är det 4? Därefter får de inte ta upp utredningen om inget nytt framkommer. Stängd utredning har de definitivt att springa runt med i hela Sverige. Det råder sekretess. 

Socialförvaltningen har ingen rätt eller befogenhet att döma folk till husarrest på lösa boliner och agera både åklagare, domare och bödel.
    Nu är väl inte folkbokföringsbrott det som är i fokus här. Vill soc hitta en så tar det inte lång tid oavsett.

Med så många flyttar så kan man undra två saker. Är inte det ett kraftigt bevis på att man har något att dölja när man flyr mellan olika kommuner, och hur lämplig är man som förälder om man utsätter ett barn för det här, utan fast punkt i tillvaron, fragmenterad skolgång mm? Det räcker med att den senaste kommunen man kommer till börjar ana oråd så kan de starta en egen utredning, sekretess eller inte.

Vem påstår att man ska ha husarrest...?
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-13 12:56:22 följande:
    Var man är skriven och var man befinner sig är två helt olika saker. Man behöver inte leva off grid för att inte Skatteverket ska veta var man befinner sig.

Jag tänker inte på barn i skolåldern, utan mindre barn. 

Det är inte "bevis på någonting" att man inte vill ha något med en viss instans att göra. Bara för att man inte frivilligt vill låta sig övervakas behöver inte betyda att man har någit att dölja. 

Jag uppfattar att ett utredningshem utgör en form av husarrest. Får man exempelvis resa bort när man bir där? Hela upplägget bygger väl på att man ska övervakas. ? 
    Nej de behöver inte veta var du befinner dig varje enskild dag men man ska vara folkbokförd där man spenderar det mesta av sin tid.

Mindre barn blir också äldre. Det känns dessutom väldigt överdrivet att utestänga sitt barn från fsk-världen bara för att man är rädd för ett omhändertagande eller vägrar utredningshem. Återigen, hur bra förälder är man då...?

Jo, de kommer faktiskt ta det som ett mycket misstänksamt tecken om man beter sig så här.

Nej, det är inte husarrest. Du har väl sett de tidigare beskrivningarna i tråden, av folk som faktiskt varit på utredningshem? Resa på semester lär inte vara lämpligt nej, och sedan finns det säkert olika nivåer av övervakning.

Varför gå till såna här drastiska saker som en rättshaverist istället för att bara göra som de säger? Hela resonemanget visar ju att soc kan ha grund för sin oro om lämplighet.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-13 13:20:56 följande:
    I ett normalt land har man ingen upplysningsplikt att ange var man befinner sig. 

Så du anser på riktigt att låsas in, inte tillåtas åka på semester. Inte lämna hemmet mer än högst tillfälligt inte är en form av husarrest? 

Alla som motsätter sig övervakning har något att dölja och är misstänkt? Är man rättshaverist för att man inte tycker det låter speciellt trevligt? Hur bra förälder är man om man frivilligt sätter sig på ett hem? Kommer ju bara tolkas som att man är svagsint och att socialen har skäl för sin oro. 
    Då får du väl bo någon annanstans? För här ska man enligt lag vara folkbokförd där man spenderar det mesta av sin tid, så är det bara.

Sluta svamla, det är ingen som är inlåst på ett sådant där boende men självklart inte lämpligt att åka iväg på semester när man är under utredning och ska observeras av personalen, det tar ju bort hela syftet med boendet. Det är knappast mer husarrest på ett sådant ställe än att leva i sitt eget hem, de som vet mer får berätta men jag tror knappast att man vägras umgås med vänner, gå ut och roa sig eller annat bara för att man bor där. Det är ingen husarrest eller anstalt.

Nej, inte "alla" men de som beter sig så otroligt konstigt väcker självklart starka misstankar. Förstår du inte det själv...? Man ÄR rättshaverist om man planerar att flytta mellan kommuner med några månaders mellanrum om och om igen med ett litet barn istället för att samarbeta med myndigheterna. Om man frivilligt går med på ett sådant boende så ÄR man en bra förälder eftersom man visar att man sätter barnets bästa först, är samarbetsvillig och en sund normalt tänkande människa. Du förstår verkligen ingenting av det här, din sista mening visar det tydligt, för det är helt tvärtom!

Är det inte så att denna tråd egentligen handlar om dig själv och din situation? Har du fått en orosanmälan emot dig, håller soc på med utredning eller har de redan lagt fram förslag om att ni borde till utredningshem?
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-13 20:25:19 följande:
    ....vilket för oss tillbaka till den ursprungliga frågeställningen.

Utredningshem är i formell mening inte någon tvångsåtgärd hur gärna socialen än vill ha det så. Att tacka nej till frivillighet gör inte "kunderna" till brottslingar som ska misstänkliggöras och förföljas land och rike runt. Ingen borde ställa upp på skiten. Låt de hota då säger jag.

Man ska aldrig låta sig utpressas. Då kommer utpressaren bara tillbaks gång efter gång. 
    Det är helt riktigt att utredningshem inte är någon tvångsåtgärd, men följderna av att tacka nej kan mycket väl bli tvingande.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-14 20:51:06 följande:
    Egentligen helt galet att det fungerar så. Skulle vara mycket bättre om det var frivilligt på riktigt ELLER tvångsåtgärd. Det kan ju låta konstigt möjligtvis, men om det vore en tvångsåtgärd så ser jag faktiskt fördelar med det. 

För att främja rättssäkerheten tänker jag mig det vore bra.

Om det vore en riktig tvångsåtgärd tror jag restriktiviteten för när det tillämpas skulle bli större. Där det ändå beslutas skulle det faktiskt kunna gå att överpröva. För den som blir "dömd" till tvångsåtgärd ska det givetvis finnas möjlighet att överpröva och ompröva. Det ska finnas möjlighet till ny utredning av fristående och oberoende part och dom i annan instans. En second opinion helt enkelt. Det är jätteviktigt om systemet ska ha någon som helst form av acceptans och förtroendemässigt kapital. 

Som det fungerar nu är det helt godtyckligt och upp till vad en enskild handläggare tycker och tänker utifrån helt subjektiva grunder med förtäckt hot i bakgrunden kring ev tvångsomhändertagande. Möjlighet till överklagan saknas också. 

Jag tycker verkligen inte att socialtjänsten fungerar bra vad gäller dessa utredningar och rättssäkerheten är närmast ett skämt som jag ser det. 
    Jag tror att det snarare är så att soc vill erbjuda utredningshem till familjer som de hoppas att det räcker som insats för, annars är det bara LVU som kvarstår och det har de isf grund för redan när de föreslår utredningshem. Obs, vi talar nu inte om föräldrar som frivilligt söker hjälp, som vi sett några varianter av i tråden, utan de där soc anser att det finns problem som behöver ses över.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/kan-barnet-bli-omhandertaget-om-man-vagrar-bo-pa-utredningshem/

Syftet med utredningshem är att föräldrar ska få hjälp och stöd samt att man vill säkerställa att det fungerar för föräldrarna att ta hand om sitt barn ? så att t ex ett omhändertagande inte behövs.

Och, som jag nämnt förut men som inte riktigt verkar nå fram till en del......

lawline.se/answers/vad-hander-om-jag-sager-nej-till-frivilliga-insatser

Du kan tacka nej till frivilliga insatser, det är därför de kallas för frivilliga. I utredningar kring ditt barn kan dock faktumet att du tackat nej till frivilliga insatser rörande vad som enligt socialtjänsten är ditt barns bästa vara till din nackdel. I en helhetsbedömning kan det visa på att du inte har insikt om ditt barns behov. Att samtycke till vårdinsatser inte finns är även en av förutsättningarna för insatser med stöd av LVU. Att tacka nej till familjebehandlare kan alltså användas till din "nackdel".

Vård enligt LVU kan ske om behövlig vård inte kan ske på frivillig väg/.../Enbart faktumet att du tackar nej till frivilliga vårdinsatser leder alltså inte till LVU eller att barnen omhändertas. Det kräver även att barnets hälsa och utveckling utsätts för en påtaglig risk att skadas.

I sista meningen där är det så klart en bedömningsfråga men självklart är det lätt att svänga ihop en argumentation kring LVU i det läget, annars hade utredningshem aldrig varit aktuellt heller.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Treo) skrev 2023-02-15 06:32:52 följande:

En annälan görs på rutin för skolfrånvaro - det innebär inte att det kommer någon imorgon och tar ditt barn! 

Detta är INTE sant!
  • Anonym (Pfft)
    Ja, det ska "anmälas" till huvudmannen, det är INTE soc! Och den "anmälan" som görs är statistik i första hand, information, och det leder inte till något, det kommer inte tas vidare. Om det ska anmälas till soc så sker det via skolan, och då för att det finns oro för just den eleven, men det anmäls INTE rutinmässigt för att en elev har hög frånvaro.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (S) skrev 2023-02-15 18:08:44 följande:
    Jag ifrågasätter inte siffrorna. Det är din kompetens att tolka dem jag är intresserad av.
    För mig är det nämligen högintressant vad för kompetens du har. Att du har kommit över information gör dig inte automatiskt kompetent att tolka den eller se den ur olika perspektiv för det.

Du kanske litar på vem som helst gällande dina bedömningar men det gör inte jag. Jag fördrar kunniga inom området. Och bara genom att hävda att kunskapen kan erhållas genom sunt förnuft visar att du inte är en av de kunniga.

Jag behöver inte vara matematiker eller statistiker för jag påskiner ju inte att jag kan göra adekvata tolkningar av alla siffror. Jag förstår själv att det är mer komplext än så.
    Men det gör uppenbart inte du.
    Och därför förhåller jag mig djupt skeptiskt till dina tvärsäkra uttalanden.
    Äh, ts tvärsäkerhet grundar sig väl i att hen har en eller ett par bekanta som "oskyldigt" anmälts och minst en av dem har fått utredningshem som alternativ.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-15 19:54:21 följande:
    Tyvärr har jag sett alldeles för mycket som tyder på motsatsen. Fall där det primära målet snarare är att sätta dit föräldrar snarare än att skydda barnen och nej - det är inget jag fått för mig.

Exempelvis fall där det gått mycket lång tid från skolans anmälan till dess att socialen beslutar sig för polisanmälning, men man vidtar ändå ingen åtgärd med att säkra barnets ve och väl under processens gång. 

Vill man hjälpa föräldrar att bli bättre föräldrar är knappast polisanmälningar rätt ingång. 
    Men det är ju där det finns ett stort glapp: mellan soc befogenheter och hårda åtgärder. Man kan inte sätta in tvingande åtgärder hur som helst, det krävs faktiskt lite mer bevis än intuition och erfarenhet för att säga "det här barnet far illa och det är något vi vet". 
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-15 21:43:26 följande:
    Ja, det är jag fullt medveten om. Hurså?

Jag tycker bara att det är väldigt konstigt att om skolan känner sådan oro att de anmäler till socialen. Socialen gör ingenting på flera veckor, förrän de helt plötsligt får för sig att ta med sig ungen till polisstationen efter upphämtning i skolan. Därefter låter barnet bo kvar hos föräldrarna. Sedan kallar polisen föräldrar till förhör angående misstänkt våld. 

Antingen kände socialen oro för barnets hälsa och borde då omhändertagit barnet, eller så avfärdade de oron, men varför gjorde man då en polisanmälan? Någonting haltar. Om nu inte syftet snarare är att sätta dit föräldrar, snarare än skydda barn, för då blir det mer logiskt. 
    Polisassistans beror på om soc inte bör hämta barnet på egen hand, det behöver inte vara hämtning pga omhändertagande utan kan vara för att ha samtal med barnet. Barnet tas alltså inte till polisstationen utan till soc lokaler eller liknande. Det är inte frågan om en polisanmälan, det är två olika processer. Barnet får bo kvar hos föräldrarna om brott inte kan styrkas eller att man tar ett akut LVU, och det krävs en del för att kunna göra det.

Att polisen är närvarande har inget med en ev. polisanmälan att göra, det är inte därför de är med vid upphämtning av barnet. De behöver inte alltid vara med, bara vid behov. Vad som avgör behovet har jag inte helt koll på, men t ex om föräldrarna kan tänkas ställa sig på tvären. Om barn hämtas direkt från en skola t ex borde polis inte behövas, om barnet inte är äldre och kan tänkas kämpa emot. Det är en individuell bedömning.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-15 22:37:31 följande:
    Ja, men varför ska man polisanmäla om man inte är orolig över barnets hälsa och låter barnet bo kvar hos föräldrarna? 
    Varför är det så viktigt att tvinga fram en redogörelse från ett skolbarn hos polisen?

Enda anledningen jag kan komma på är för att sätta dit föräldrarna. Hur kan det vara för barnets bästa? Polisanmäler man föräldrar för ett brott som inte begåtts borde motanmälan för falsk tillvitelse upprättas och det är knappast barnets namn som står på anmälan. 
    Jag hänger inte exakt med på vad du skriver i första stycket där. De anmäler om det finns misstanke om brott. Brottet i sig behöver inte vara av sådan art att det skadar barnet. Om man har ett samtal med barn så sker det inte hos polisen om det är soc ärende som ska utreda ev. omhändertagande. Om det är för misstanke om brott så ska det vara att det berör barnet på något sätt, annars har jag svårt att se varför man skulle prata med ett barn om föräldrarnas brott öht, om det inte rör sig om t ex en tonåring som kan ge vettig information. I det läget så kan det ändå vara så att man måste låta barnet åka hem när det bara finns misstanke utan bevis. Kan brott inte styrkas så får barnet så klart åka hem.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-15 23:00:49 följande:
    Hänger inte heller med. Vilka är de? Föräldrarna, socialen, polisen, skolan?
    Polisen har absolut samtal med barnen om det är barnen de misstänker utsatts för brott. 

Det är tydligen viktigt att inte informera föräldrar och vårdnadshavare. Viktigt att sätta dit föräldrar genom påtvingade erkännanden snarare att skydda barnen. 
    När jag skrev "de" utgick jag från vad jag trodde du menade, nämligen soc eftersom det är den instans man tänker på när det gäller att bestämma om barnet ska omhändertas eller inte. Självklart kan vem som helst anmäla ett misstänkt brott. Självklart kommer polisen hålla förhör om de tror att barnet utsatts för brott men de kommer inte hålla förhör med varje barn som blir omhändertaget eftersom grunden för omhändertagandet inte måste vara en brottslig handling, såsom övergrepp, misshandel eller liknande.

Det är viktigt att inte informera VH om ett barn ska förhöras om man misstänker att barnet har utsatts för ett brott, det är helt riktigt. Det beror på att man inte vill att föräldrarna ska kunna utsätta barnet för påtryckningar inför samtalet. Tycker inte du att det är viktigt att man försöker skydda barnet från det och utreda ett ev. brott på bästa sätt? Polisen sitter inte och tvingar fram erkännanden och det ska finnas ombud med på plats som stöttar barnet och väldigt ofta dessutom barnpsykolog eller någon annan liknande person.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-15 23:43:34 följande:
    Jag trodde det var socialnämnden som beslutade om LVU. Vad får föräldrar för något stöd när de blir polisanmälda för brott som inte begåtts?
    Man behöver inte märka ord men det är soc som är inblandad i LVU och inte polisen. Strikt sett är det förvaltningsrätten som tar beslutet men det är soc som sköter ärendet dit.

Precis som alla andra som anmäls för brott som inte begåtts - ingenting. Bit ihop och gå vidare. Har man ett sånt stort trauma efter en anmälan får man väl kontakta vården och be om samtalsstöd.
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-15 23:41:14 följande:
    Vad är det viktigaste? Att skydda barnet eller åtala föräldrarna?
    Att sedan resultat av barnförhöret sekretessbeläggs för föräldrar gör det ju dessutom helt omöjligt att bemöta vad som framkommit under barnförhöret. Föräldrar kan ej bemöta vad som är hemligt. Vad är det för rättssäkerhet egentligen? Varför ska det sekretessbeläggas? Som jag ser det kan förhörsledare utan risk skarva på hur mycket som helst utan att det kommer fram. Insynen är ju noll och ingenting. 
    Att skydda barnen, givetvis. Tycker inte du det? Du verkar fokusera mer på "oskyldiga" föräldrar och inte på risken att ett barn far illa.

Självklart får en anklagad inte ta del av samtalsprotokoll mm. Jämför t ex med ett polisärende, en person som blir polisanmäld får inte heller ta del av vittnesförhör mm. Du måste väl förstå själv varför man har den sekretessen? Så samtal med barn är naturligtvis också sekretessbelagda. Om ärendet är nedlagt finns inget att "bemöta", annars skulle föräldrarna så klart få veta vad de skulle anklagas för. Skulle en "förhörsledare" (helt jävla fel ord eftersom det inte är någon sådan som pratar med barnen i det läget) skarva så skulle det komma fram eftersom man då skulle ta ärendet vidare. Det finns knappast anledning att skarva så lite att ärendet inte tas vidare. Barnet har dessutom rätt att ha en stödperson närvarande, vilket så klart blir ett vittne till att soc inte ställer ledande frågor eller skarvar svaren.

Du kan läsa mer här om hur de här samtalen går till, börja på s. 56 t ex: www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf

Du kan även läsa här om varför det är sekretess: www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/socialtjansten-for-foraldrar/

"Alla som är i kontakt med socialtjänsten ska kunna lita på att känslig information inte förs vidare. Därför har socialtjänsten ett stort ansvar för att skydda information om enskilda personer. Det kallas sekretess. Som vårdnadshavare får man normalt veta allt som handlar om ens barn. Men socialtjänsten får inte berätta något för vårdnadshavaren som kan utsätta barnet för en allvarlig risk. Ju äldre barnet blir desto mer bestämmer barnet själv vad som får sägas. Äldre barn kan därför behöva ge sitt godkännande för att vårdnadshavare ska få reda på viss information."
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-16 10:49:25 följande:
    Problemet är bara att det är två processer som jackar i varandra. Vi tar det i korthet i punktform.

1. Barnet säger till en lärare att mamma är dum. Hur är mamma dum? Slår hon dig? Ja. 
    2. Lärare känner oro och samtal om denna oro förs med personalgruppen på ett APT där skolans personal är samlad. 
    3. Rektor anmäler oro till Socialtjänsten.
    4. Ingenting händer på cirka en månad.
    5. Socialen sätter igång och arbetar. De reser till skolan med en mindre delegation från soc. Det utses en tf vårdnadshavare som följer med till Polisen.
    6. Förhör hålls med barnet.
    7. Barnet skjutas tillbaks till skolan. När de andra barnen frågar vart barnet varit får de till svar att barnet varit hos polisen eftersom barnets mamma är dum.
    8. Polisen kontaktar de före detta vårdnadshavarna att barnet varit hos polisen.
    9. Socialen säger att barnet varit hos polisen. 
    10. Vårdnadshavare frågar varför. Socialen säger att det råder sekretess.
    11. Förälder kallas till förhör hos polisen. 
    12. Föräldrar frågar varför det är där. Förhörsledare säger att lärare sagt att barnet säger att mamma slår. Gör du det? Nej. Polisutredningen läggs ned.
    13. Förälder begär ut polisutredningen men får nej med hänvisning till sekretess.
    14. Socialen fortsätter utreda men konstaterar att det inte går att komma fram till vad som hänt. Även denna utredning läggs ned.

Allt är då bra eller? Förutom då den lilla detaljen att hela lärarkollektivet, barnen och troligen även andra barn har hört att detta barn blir slaget hemma. Plus då all psykisk anspänning polisförhör osv innebär. Är barnet skyddat nu? Var barnet skyddat under den period som förflöt mellan anmälan och polisförhör?  Vad var målet? Skydda barnet eller åtala föräldern?

Hade man kanske kunnat räkna ut utgången på förhand? 
    Nu är det inte så där det ska gå till heller, läraren ska ta det direkt till rektor som i sin tur gör orosanmälan till soc. Om det är viktigt för elevens undervisande lärare att veta detta så kommer de att bli informerade, annars går det under sekretess. Och ja, många förstår inte gränserna där.

Man kan inte förhindra att barn pratar med varandra hur mycket man än säger åt dem, det får du bara acceptera.

Det är också mycket riktigt, enligt lag och logik, att föräldrarna så klart inte ska ta del av utredningsmaterialet som tillhör polisen.

Du har fel på ett flertal punkter men jag orkar inte bemöta allt utan bara de viktigaste sakerna.

Slutligen kan man iaf konstatera, och jag fattar inte varför du frågar, att målet självklart var att försöka skydda barnet, men samtidigt kan man inte ta ett barn ur ett hem med noll bevismaterial. Det går bara inte, det måste väl även du förstå.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-16 21:20:44 följande:
    Ja, inte mycket mening med sekretess om man berättar det för personalgruppen på möte.

Då frågan kom direkt efter återkomst då hämtandet sker inför öppen ridå vet jag inte om man kan säga att det är barnen som pratat. Det där har ju personalen klarat av så bra själva.

Varför skulle inte föräldrar få ta del av förundersökningsprotokoll på en utredning som rör ens eget barn som dessutom är nedlagd? Vad skulle skadan vara menar du? Sekretess? Utredningsteknisk?

Menar du att socialen inte får omhänderta barn utan dom? Jag tycker det låter grymt bakvänt att låta barnet bo kvar om man är så orolig för våld. Tror man å andra sidan inte att uppgiften har substans så borde man inte polisanmäla heller. Speciellt borde man inte låta det gå flera veckor. 
    Det finns olika grader av sekretess, stark och svag. Om det är nödvändig information så är det inte sekretessbrott mellan kollegor.

För det första har vi generell sekretess gällande brottsutredningar, vittnesförhör mm. Det räcker som grund. Utöver det kan barnet komma till skada om föräldrarna får veta vad som har sagts, ytterligare en anledning mao. Barnet kan utsättas på alla möjliga sätt, även om föräldrarna är helt oskyldiga så kan det bli jobbiga frågor i hemmet osv. Ett barn ska kunna känna sig trygg i att säga sanningen utan att föräldrarna får veta. Det är också en anledning.

Jag menar att förvaltningsrätten måste ge sitt tillstånd, ja. Det är en form av "dom", om man vill kalla det så. Med bara misstankar om våld kan man inte göra så mycket, då kan det vara så att barnet bor kvar. Det är inte heller soc fel om en polisutredning tar tid och deras egna ska ju också göras i en viss prioriteringsordning och med begränsat med personal osv. De tar det väl i den takt de hinner. Om man har stark oro så tas ju ett sådant fall före ett med mildare misstankar. Inte så konstigt.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-16 21:49:45 följande:
    I det här fallet tog det tid mellan inkommen orosanmälan till dess att socialen kontaktade polis och ordnade med förhör. Det gick flera veckor. Det skedde även ett utvecklingssamtal mellan förälder och lärare under perioden då det givetvis inte yppades ett ord om denna uppkomna oro...
    Hur man än vrider och vänder på det känns det som målet var att sätta dit vårdnadshavare. Inte att skydda barnet. Då hade man inte agerat på det viset.
    Ja, det kan det göra. De ansåg väl inte att barnet var i akut behov av omhändertagande, t ex med fara för livet. Och skolan behöver inte informera om att en orosanmälan upprättats. Det kan snarare förstöra utredningen.

Nej ts, hur man än vänder och vrider på det så saknar du insikt kring varför orosanmälningen hanterades på det sätt som skedde och verkar ha svårt att ta till dig förklaringar.
Svar på tråden Vem bor frivilligt på sk utredningshem?