• Anonym (nyfiken)

Vem bor frivilligt på sk utredningshem?

Har läst en del om hur soc arbetar. Föräldrar till barn som blir ifrågasatta efter anmälningar m.m. 

Ibland blir föräldraförmågan ifrågasatt och då brukar soc i vissa kommuner vilja att familjen flyttar in i sk utredningshem så att föräldraförmågan blir kartlagd. 

Vilka är det som kommer ifråga där? Är det föräldrar som har/haft missbruksproblem? Psykisk sjukdom? Begåvninghandikapp eller annan funktionsnedsättning? Kan vem som helst bli anmodad av soc att flytta in på utedningshem, efter en anmälan? Vad ska ha hänt? Vad kan det finnas för anledningar till soc inställning?

Har även förstått det som att det är en frivillig placering och att föräldrarna måste gå med på det. Fast att det då ändå finns ett tvång, eftersom socialen i annat fall hotar med LVU. Tänker ändå att det måste vara ett stor ingrepp i en familjs liv att vara övervakad 24/7 och att det kan pågå i månader, kanske även år. Dessa utredningshem kan dessutom vara placerade långt ifrån bostadsorten så arbeta under tiden måste ju vara svårt. 

Varför flyttar inte bara dessa föräldrar och tar med sig sina barn? De är ju inte omhändertagna på något vis och har väl all rätt att lämna? De kan ju exempelvis flytta till en annan kommun, eller hur?

• Svar på tråden Vem bor frivilligt på sk utredningshem?
  • Anonym (Hälsan)

Tänk på att hälsan tiger still.

Jag fick bo på ett utredningshem med min dotter när hon var nyfödd. Direkt från BB. Det var så klart inget jag ville och egentligen skulle vi förmodligen inte placerats där, det gjordes på ganska lösa boliner. Jag var ung, hade just förlorat mina egna föräldrar, hade/har en diagnos, och placeringen berodde på fördomar. 

Men allt snack om att man aldrig blir av med soc och att de skulle jaga en för evigt och så vidare, det är inget jag känner igen, alls. Varken för egen del eller för andra jag känner som haft med dem att göra. Utom så klart där det verkligen funnits skäl, som de som känner sig förföljda inte ser själva. Jag har ett  par sådana i bekantskapskretsen och de enda som inte fattar varför soc engagerar sig i dem är de själva. 

10år, 3 barn och två kommuner senare har jag inte hört av soc en enda gång. 

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (Hälsan) skrev 2023-02-13 19:46:13 följande:

Jag fick bo på ett utredningshem med min dotter när hon var nyfödd. Direkt från BB. Det var så klart inget jag ville och egentligen skulle vi förmodligen inte placerats där, det gjordes på ganska lösa boliner. Jag var ung, hade just förlorat mina egna föräldrar, hade/har en diagnos, och placeringen berodde på fördomar. 

Men allt snack om att man aldrig blir av med soc och att de skulle jaga en för evigt och så vidare, det är inget jag känner igen, alls. Varken för egen del eller för andra jag känner som haft med dem att göra. Utom så klart där det verkligen funnits skäl, som de som känner sig förföljda inte ser själva. Jag har ett  par sådana i bekantskapskretsen och de enda som inte fattar varför soc engagerar sig i dem är de själva. 

Det känns minst sagt rättsosäkert. Det finns ingen instans att överklaga eller dyl. 

Det här med att man aldrig blir av med soc, kommer sig ju nog av att de arkiverar gammalt skit. Även falska anmälningar. Startas en utredning för att undersöka hur det egentligen förhåller sig arkiveras den i fem år, men det ryktas om att gallringsreglerna inte riktigt följs. Dessutom är fem år en lång tid. Speciellt om anmälan saknar grund, vilket typ gäller 9 av 10 anmälningar. Sedan tycks många inom soc vara väldigt drivna av målet och misstron mot föräldrar känns sjukt utbredd. De tror att de arbetar för barnets bästa och att barn i allmänhet ska "skyddas" från sina föräldrar. Hur sjukt är inte det egentligen? 
    När du läser att barn ska "tryggas" så ringer varningsklockorna hos mig i vart fall. Det märks att de är skolade i samma form. 

De här siffrorna borde få vem som helst att börja fundera.

www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/sjukvard/orosanmalningar-okar-var-tionde-barn-berors/

Jag tror inte att så många föräldrar är dåliga föräldrar som inte kan eller saknar förmåga att ta hand om sina barn. Jag tror inte heller att det är speciellt utbrett att barn misshandlas av sina föräldrar. En stor bov tror jag är att många barn saknar förmåga att uttrycka nyanser och gärna brer på, pratar med kompisar, fantiserar och håller på. De förstår inte vilka knappar de trycker på. När detta kombineras med policyn att anställda som jobbar med barn ungdomar, inom vården m.m. ska anmäla varje MISSTANKE, får det stora proportioner av något som i 99 fall av 100 är totalt harmlöst. Och nej, jag jobbar inte på uppdrag av någon främmande makt som vill splittra landet. Jag vill bara att alla ska ha det bra. 
  • Anonym (Flytta hjälper inte)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-13 16:49:33 följande:
    Klart de flesta gillar sina barn och därför extremt otäckt att socialen har satt i system med att hota att ta barnen om man vägrar att frivilligt låta sig bli inlåst. 

Väldigt illa om socialen ser alla som inte har sina barn i förskolan som  "misstänkta", men så är det säkert på sina håll. Frågan är bara vad de ska göra åt det?

Återigen - de kan kontakta chefer, arbetsplatser hur mycket de vill, frånsett att de då också gör sig skyldiga till sekretessbrott.. Att vara föremål för "utredning" hos socialen betyder inte att man är en brottsling. Det kan räcka med att någon anmälningsbenägen förskollärare lämnar in en orosanmälan om misstänkt våld i hemmet efter något barn yttrar att mamma varit dum. Vips så är du under utredning och ska då tydligen - om jag förstår dig rätt- ,villigt inordna sig att dansa helt enligt socialens pipa för att inte verka "misstänkt". Förstår jag dig rätt då?

Förstår du inte hur sjukt det här är?

Tror du att det är jag som har bestämt att det ska vara såhär? Jag förklarar hur verkligheten ser ut inte något drömscenario jag har hittat på själv. Du verkar tro att det bara gäller att vara principfast så blir allt bra så ser inte verkligheten ut. 

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (Flytta hjälper inte) skrev 2023-02-13 20:13:37 följande:

Tror du att det är jag som har bestämt att det ska vara såhär? Jag förklarar hur verkligheten ser ut inte något drömscenario jag har hittat på själv. Du verkar tro att det bara gäller att vara principfast så blir allt bra så ser inte verkligheten ut. 

....vilket för oss tillbaka till den ursprungliga frågeställningen.

Utredningshem är i formell mening inte någon tvångsåtgärd hur gärna socialen än vill ha det så. Att tacka nej till frivillighet gör inte "kunderna" till brottslingar som ska misstänkliggöras och förföljas land och rike runt. Ingen borde ställa upp på skiten. Låt de hota då säger jag.

Man ska aldrig låta sig utpressas. Då kommer utpressaren bara tillbaks gång efter gång. 
  • Anonym (Lia)
    Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-13 20:25:19 följande:
    ....vilket för oss tillbaka till den ursprungliga frågeställningen.

Utredningshem är i formell mening inte någon tvångsåtgärd hur gärna socialen än vill ha det så. Att tacka nej till frivillighet gör inte "kunderna" till brottslingar som ska misstänkliggöras och förföljas land och rike runt. Ingen borde ställa upp på skiten. Låt de hota då säger jag.

Man ska aldrig låta sig utpressas. Då kommer utpressaren bara tillbaks gång efter gång. 
    Problemet är att hot snart kan övergå i handling. När du redan har blivit av med dina barn har socialtjänsten inget att "komma tillbaka efter", förutom att du får betala underhåll till dina omhändertagna barn. Och ja, det är sjukt att man kan få sina barn omhändertagna för att man inte godvilligt låter sig övervakas på deras utredningshem, men det ändras inte av att folk inte "ställer upp".
  • Anonym (Lia)
    Anonym (Frivilligt) skrev 2023-02-13 04:02:33 följande:

Bode på ett utredningshem första 8 veckorna efter förlossningen, som faktiskt var helt frivilligt. Betalade ingenting, varken hyra eller mat. För mig och mitt barn var det bra eftersom jag fick hjälp och stöd i mitt föräldraskap då jag var ung och oerfaren. 

Har aldrig haft problem med soc eller hjälp av soc efter det. Dessutom valde jag själv att bo där och det var jag själv som tog upp det med mvc nögrs veckor innan förlossningen. 

Så jo, det finns vi som bor där helt frivilligt och har valt det själv. 

Bra att du fick den hjälp du behövde! Men i ditt fall verkar det ju vara just din egen idé. Inte att socialtjänsten som kommer och tycker att det verkar lämpligt utifrån en anmälan, men att du naturligtvis kan neka utan att utan att det får negativa följdverkningar för dig.

För de flesta verkar frivilligheten vara på Sovjetnivå: De hade en konstitution som garanterade yttrandefriheten, precis som USA. Vad man inte hade var en konstitution som garanterade friheten efter att man använt sig av yttrandefriheten.
  • Anonym (Lia)

Jag har en bekant som satt på ett utredningshem i två månader:
    Han var ihop med en tjej och ganska snart inser han att hon är instabil och gör slut. Någon månad senare meddelar hon honom att hon är gravid och tänker göra abort. Han är med på det.

Ytterligare åtta månader senare ringer Socialtjänsten och säger ungefär:
    "Vi har omhändertagit ett barn på BB. Modern säger att du är pappan. Vill du ha barnet så får du sätta dig på ett utredningshem från och med imorgon." Då fanns det alltså inga som helst misstankar om att han inte var normalfungerande, och att bara prata lite med honom var tydligen inte aktuellt.

Han ringde i alla fall sin chef i och begärde föräldraledigt från och med dagen efter, och fick efter de två månaderna åka hem med sin son. Inga vidare problem med socialtjänsten. Modern har haft rätt till umgänge men inte utnyttjat den så ofta.

Man kan möjligen säga att det var frivilligt att inte låta fosterhemsplacera sitt barn, men hade han fått välja själv så hade han hellre varit hemma och bondat i lugnt och ro.

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (Lia) skrev 2023-02-14 00:36:47 följande:

Jag har en bekant som satt på ett utredningshem i två månader:
    Han var ihop med en tjej och ganska snart inser han att hon är instabil och gör slut. Någon månad senare meddelar hon honom att hon är gravid och tänker göra abort. Han är med på det.

Ytterligare åtta månader senare ringer Socialtjänsten och säger ungefär:
    "Vi har omhändertagit ett barn på BB. Modern säger att du är pappan. Vill du ha barnet så får du sätta dig på ett utredningshem från och med imorgon." Då fanns det alltså inga som helst misstankar om att han inte var normalfungerande, och att bara prata lite med honom var tydligen inte aktuellt.

Han ringde i alla fall sin chef i och begärde föräldraledigt från och med dagen efter, och fick efter de två månaderna åka hem med sin son. Inga vidare problem med socialtjänsten. Modern har haft rätt till umgänge men inte utnyttjat den så ofta.

Man kan möjligen säga att det var frivilligt att inte låta fosterhemsplacera sitt barn, men hade han fått välja själv så hade han hellre varit hemma och bondat i lugnt och ro.

Ja, där kan man ju också undra hur det går till. Hoppas han begärde faderskapstest.

Man kan ju också fråga sig varför HAN tvingades bo på hem, när det var hon som hade psykiska problem och de ändå inte levde ihop eller hade några som helst planer på att göra det.

Man kan även fråga sig vad som hade hänt om förhållandet varit det omvända. Att det hade varit hon som bröt med honom för att han hade psykiska problem. Att de hade separerat helt enkelt. Hade socialen då krävt att hon skulle bo på hem? Troligen inte, så egentligen låter det som ren och skär diskriminering och förutfattade meningar. 
  • Anonym (Inger)
    Anonym (Hälsan) skrev 2023-02-13 19:46:13 följande:

Skönt att höra om när det funkar. Men jag skulle säga att er placering där berodde på erfarenhet och kunskap snarare än fördomar. 
Svar på tråden Vem bor frivilligt på sk utredningshem?