• Anonym (Kvinna)

Har han rätt att veta att det finns en annan?

Anonym (Lotta) skrev 2023-02-14 10:30:29 följande:

TS du har rätt att lämna när du vill och av vilken anledning du vill. Du har försökt länge nog och ingen vettig människa tycker du ska stanna hos någon som misshandlar dig. Han har ansvar för sina handlingar och du för dina. 

Ibland krävs det att man får känslor för en annan för att man ska. orka bryta en dålig relation. Du har inte gjort något fel, du har inte varit otrogen. Du kan lämna med gott samvete och du behöver inte berätta. 

Håller med. 

Vill även poängtera att du ska satsa på att sköta skilsmässan snyggt, både av respekt för din tidigare och den nye. Träffa inte eller håll på med "den nye" innan du och din man verkligen avslutat relationen och skrivit på skilsmässopapper. 

Oavsett hur illa ditt ex behandlat dig så blir inte två fel ett rätt, dessutom är det även bättre start för din nye om du avslutar det gamla innan du ger dig in i något nytt. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kanske) skrev 2023-02-14 08:29:24 följande:

Jag är kanske i samma sits. Vi har inte bestämt oss för att skiljas men det lutar åt att det blir så. Jag har träffat någon men vi har inte varit intima. Nu vill jag köra med öppna kort och inget smussel. Vill att skiljsmässan blir bra för barnen och att vi kan umgås ändå. Tänkte på det som ts tar upp. Ska jag berätta före eller efter att jag kanske har någon annan. Sedan kanske det inte blir något med den andra men det är inte därför vi kommer att skiljas. Vet inte riktigt hur jag ska göra.

Du skriver att den nya inte är orsaken till att ni ska skiljas och du har inte varit intim med honom. 

Ärligt talat tycker jag inte att du ska säga något om den nye till din man, avsluta relationen innan du gör något med den nye, vet ej hur långt din emotionella otrohet nått, men klargör för den nye att du vill avsluta det du har och ta upp kontakten med honom när du avslutat. 

Som jag skrev i inlägg tidigare till TS, gör rent hus innan ni tar steget vidare av respekt för alla inblandade parter, även för dig själv. 

Tänker att det finns risk att era nya är s.k. rebounds, fyller tomrum/trygghet och gett energi/orsak till att nu tänker att det är dags att lämna. Var säker på att du inte ser din man med andra ögon för att nytt dykt upp, någon form av nyhetens behag. 
  • Anonym (Kvinna)
    fornminne skrev 2023-02-14 21:15:09 följande:

Vissa i tråden har uppenbarligen inte läst alla TS inlägg.

I normala fall förtjänar partnern att man lämnar på ett snyggt sätt, vare sig man berättar om en ny partner eller ej.

Men TS lämnar en relation där hon i många år har farit illa och blivit misshandlad av sin man. Han förtjänar inte ett skit.

Att hon har fått känslor för en annan är inte så konstigt, men jag tycker att hon ska vänta med att berätta, dock inte för mannens skull, utan för sin egen skull. Vem vet hur han reagerar, han låter ju ganska instabil och elak. Dessutom måste de kunna samarbeta kring barnen.

Ta en sak i taget TS. Tids nog lär ditt ex få reda på din nya. Han behöver inte få veta än.

TS kan ju fortfarande lämna på ett snyggt sätt, utan att berätta om den nye för sitt blivande ex? 

Tycker inte att TS ska inleda något med den nye innan hon avslutat med sin man, däremot behöver hon som sagt inte berätta om att hon fått känslor för någon annan. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Nina) skrev 2023-02-21 05:37:25 följande:

Stort lycka till, TS! Hjärta

Den man du lämnar, som behandlat dig illa och som
    snart är ett ex, har givetvis inte någon som helst rätt att få veta detaljer om ditt känsloliv. Inte heller om du innan alla papper är klara skulle ?agera på otroheten? behöver han veta. Vad skulle det tjäna till?

Alla som säger saker som ?Varför har du inte redan lämnat? och liknande behöver du inte lyssna på, de vet inte vad det innebär att leva i en destruktiv relation.

Har själv levt i en destruktiv relation med både fysiskt och psykiskt våld och är fullt medveten om hur svårt det är att ta sig ur en sådan. 

Vet även hur eftervåldet från en sådan kan te sig.

Håller med om att TS inte har några som helst skyldigheter att berätta för sitt blivande ex, däremot kommer hon inte må bättre av att inleda något innan hon avslutar sitt gamla.

Troligtvis kommer hon ge sig själv skuld och tvivel för annat utan att för den sakens skull behöva skapa ytterligare "fel" på sig själv (nej, anser inte att TS gör fel, däremot kommer hon troligtvis lägga en del på sig själv oavsett, vilket är stor risk att man gör efter ha kommit ur denna typ av relation trots att man inte står i skuld öht).

För sitt eget mående så ska och bör hon lämna och om den nya är en orsak till att hon slutligen vågar ta det slutet, toppen! Men skriv på papper (man kan göra det med hjälp av e-legitimation, bodelning osv går ändå på datum man skrivit på så det går att orda sen). Så är det biten klar, i annat fall så kan det lätt bli att hon får tillfällig energi och gnista hos den nye, men kommer aldrig till skott att verkligen avsluta. 

Så att det inte blir så att man lever på det lilla andetag man får, får man då lite konstgjord andning här och var så tror man att man mår bra och väljer att inte ta steget fullt ut och drar ut på lidandet. 
Svar på tråden Har han rätt att veta att det finns en annan?