Inlägg från: Anonym (Hojja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hojja)

Adhd-diagnos som vuxen?

Jag gick via vårdcentralen och sedan vidare till wemind psykiatrin där jag gjorde min utredning, betalade endast några få hundralappar under 3 besök sen inget.

Många med adhd gör karriär så tänk inte på det där, utan kontakta VC och säg att du vill bli skickad till psykiatrin för att göra en utredning.

• Anonym (Hojja)
    TS Jag kan inte citera av någon anledning..

Hos VC så sa jag bara att jag misstänker att jag har adhd och vill göra en utredning, och det räckte med att få tid hos psykiatrin. Hos psykiatrin så fick jag fylla på papper så att dem kunde se vilken diagnos som kan stämma och vilka man skulle utesluta tror jag.
    Jag fick även berätta om hur jag haft det i skolan, hur jag fungerar i vardagen samt massa annat. Det var en hel del jag fick berätta.

Så du kan nog få en tid iallafall och såklart du också ska få söka vård! :)

För mig var det skönt att få diagnosen då jag äntligen förstod varför jag var som jag var, det räckte inte med att tänka "Jag har nog adhd" utan när jag väl fick det bekräftat så kände jag en lättnad på något sätt, jag behövde inte maskera längre och det var otroligt skönt att nära och kära visste om det samt arbetsgivare. Skönt att veta att jag även kan få annan hjälp om jag t.ex vill studera i framtiden. Det enda negativa är väl att man möter på oförstående människor men utöver det har det inte varit negativt för mig att få det på papper utan tvärtom.

Jag självmedicinerar med bra kost och träning och det räcker för mig.
  • Anonym (Hojja)
    Anonym (????) skrev 2023-02-13 17:18:09 följande:
    Tack. Det är väl så jag känner också, att jag tror att det kan vara en lättnad att få det bekräftat. En pusselbit som faller på plats liksom.
    Jag förstår det helt och hållet.
  • Anonym (Hojja)

"Varför vill du ha en diagnos på papper? Om du inte vill ha medicin eller hjälpinsatser så finns det ingen anledning till att göra en utredning."

Att inte vilja ha medicin eller hjälp är ju inte dem enda anledningarna till att vilja få en diagnos bekräftad... 
    För många är det en lättnad att få det bekräftat då man i hela sitt liv kanske känt att man inte passar in samt har svårigheter och inte förstår varför. Då är det skönt att veta att det finns en anledning.

• Anonym (Hojja)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-13 20:14:32 följande:

"Varför vill du ha en diagnos på papper? Om du inte vill ha medicin eller hjälpinsatser så finns det ingen anledning till att göra en utredning."

Att inte vilja ha medicin eller hjälp är ju inte dem enda anledningarna till att vilja få en diagnos bekräftad... 
    För många är det en lättnad att få det bekräftat då man i hela sitt liv kanske känt att man inte passar in samt har svårigheter och inte förstår varför. Då är det skönt att veta att det finns en anledning.

Att vilja ha*
  • Anonym (Hojja)
    Anonym (Två år) skrev 2023-02-13 20:21:35 följande:
    I så fall tycker jag att man ska stå för kostnaden själv. En utredning ska inte användas som ett personlighetstest. 
    Ja det får du tycka, du låter dock väldigt oförståelig. Har inget med personlighetstest att göra, du kanske inte vet hur det känns att inte passa in och kämpa med svårigheter som andra inte gör och samtidigt inte förstå varför man är så. Att gå runt med känslor av otillräcklighet, skam osv.

Så det räcker gott och väl att vilja få en utredning av den anledningen med.
  • Anonym (Hojja)

Vadå kommer ta körkort senare än andra? Vart har du fått det ifrån?😅

• Anonym (Hojja)

"Jag står själv i kö till ADHD utredning så där kommer dina fördomar på skam. Det är inte rimligt att de med stora problem ska få köa nästan två år för att folk är lite nyfikna. Behöver man ingen hjälp från vården eller andra insatser kan man bestämma själv att man har ADHD och nöja sig med det eller betala för utredningen själv. Det finns ingen anledning till att belasta en redan överbelastad vård."

Nej faktiskt inte, snarare tragiskt att du som möjligtvis har adhd tycker så.

Vilken tur att din åsikt i detta inte är en regel.

• Anonym (Hojja)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-14 08:18:01 följande:

"Jag står själv i kö till ADHD utredning så där kommer dina fördomar på skam. Det är inte rimligt att de med stora problem ska få köa nästan två år för att folk är lite nyfikna. Behöver man ingen hjälp från vården eller andra insatser kan man bestämma själv att man har ADHD och nöja sig med det eller betala för utredningen själv. Det finns ingen anledning till att belasta en redan överbelastad vård."

Nej faktiskt inte, snarare tragiskt att du som möjligtvis har adhd tycker så.

Vilken tur att din åsikt i detta inte är en regel.

Och om du läser det jag faktiskt skriver så är det inte för att man är "lite nyfiken" 
  • Anonym (Hojja)
    Anonym (Två år) skrev 2023-02-14 17:35:58 följande:

De flesta remisser om ADHD utredning som kommer in via VC avslås så vården håller med mig. 

Tycker du att det är tragiskt att de med störst behov går först rent generellt eller bara när de gäller ADHD utredningar? På akuten t.ex ska man satsa på att tvätta skrapsår istället för akuta blindtarmsoperationer? 

Nej, jag tycker att det är tragiskt att du tycker folk ska betala själva eller inte få en utredning alls och nöja sig med att de kanske har en diagnos bara för att de inte vill ha medicin.
  • Anonym (Hojja)
    Anonym (Två år) skrev 2023-02-14 20:17:34 följande:
    Varför tycker du att det är rätt att de med svåra problem som behöver behandling ska få vänta i flera år? 
    Vart har jag skrivit att jag tycker att det är rätt att de med svåra problem som behöver behandling ska få vänta i flera år?

Jag har ju skrivit 2-3 gånger nu att jag tycker att det är tragiskt att du tycker att man ska skita i att få en utredning bara för man inte vill ha medicin, det betyder inte att man inte har svårigheter och det betyder inte per automatik att jag tycker att de som behöver medicin ska vänta i flera år.
Svar på tråden Adhd-diagnos som vuxen?