Inlägg från: Anonym (Två år) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Två år)

Adhd-diagnos som vuxen?

Kötiden i Stockholm är 18 månader räkna med 2-3 månader till för remissen att gå igenom. Du börjar med att kontakta VC. 

Varför vill du ha en diagnos på papper? Om du inte vill ha medicin eller hjälpinsatser så finns det ingen anledning till att göra en utredning. 

• Anonym (Två år)

Varför ogilla mitt inlägg? Det är inte jag som bestämt att kötiden är 18 månader, ogilla politikerna istället. 

• Anonym (Två år)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-13 20:14:32 följande:

"Varför vill du ha en diagnos på papper? Om du inte vill ha medicin eller hjälpinsatser så finns det ingen anledning till att göra en utredning."

Att inte vilja ha medicin eller hjälp är ju inte dem enda anledningarna till att vilja få en diagnos bekräftad... 
    För många är det en lättnad att få det bekräftat då man i hela sitt liv kanske känt att man inte passar in samt har svårigheter och inte förstår varför. Då är det skönt att veta att det finns en anledning.

I så fall tycker jag att man ska stå för kostnaden själv. En utredning ska inte användas som ett personlighetstest. 
  • Anonym (Två år)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-13 20:43:23 följande:
    Ja det får du tycka, du låter dock väldigt oförståelig. Har inget med personlighetstest att göra, du kanske inte vet hur det känns att inte passa in och kämpa med svårigheter som andra inte gör och samtidigt inte förstå varför man är så. Att gå runt med känslor av otillräcklighet, skam osv.

Så det räcker gott och väl att vilja få en utredning av den anledningen med.
    Jag står själv i kö till ADHD utredning så där kommer dina fördomar på skam. Det är inte rimligt att de med stora problem ska få köa nästan två år för att folk är lite nyfikna. Behöver man ingen hjälp från vården eller andra insatser kan man bestämma själv att man har ADHD och nöja sig med det eller betala för utredningen själv. Det finns ingen anledning till att belasta en redan överbelastad vård. 
  • Anonym (Två år)
    Anonym (????) skrev 2023-02-13 21:17:32 följande:
    Jag har haft ont i lederna hela livet utan att få någon förklaring till varför, men för några år sedan fick jag tips om vad det kunde vara. Undersökte saken och fick bekräftat vad som var orsaken. Och egentligen gör det ingen som helst skillnad för det finns ingen medicin utan det är bara stabiliserande träning som gäller, vilket jag redan gjorde.  Men det kändes ändå som en oerhörd lättnad att få förklaringen till varför jag haft ont i sådär 30 år.

Men du tycker att jag borde ha hållit mig till att självdiagnosticera mig på internet istället för att få bekräftat av läkaren att det jag hittat faktiskt var det rätta? 

Sedan finns det tyvärr inget alternativ som är att stå för kostnaden själv och det skulle jag gärna göra och också tycka var vettigt att man gör om man inte har väldigt stora problem.

Men antingen så betalar du i princip ingenting och skattebetalarna står för kostnaden, eller så betalar du en extremt hög timtaxa med ordentlig vinst till ett privat bolag (tacksam att de finns och skulle absolut betala om det kändes bråttom, detta är inte en inlägg mot privata vårdgivare). Men ett alternativ där du betalar den faktiska kostnaden, där ingen går med vinst men inte heller skattebetalarna betalar något finns faktiskt inte.

Det är en helt annan sak och inte jämförbart. Ont i lederna kan bero på allt möjligt mycket av det kan man göra något åt en del är till och med väldigt viktigt att man behandlar. Här vet du i förväg vad det är och du vet att du inte vill ha behandling fast det finns. 

Ditt sista stycke fattar jag inte alls. vad är det du babblar om? 

• Anonym (Två år)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-14 08:18:01 följande:

"Jag står själv i kö till ADHD utredning så där kommer dina fördomar på skam. Det är inte rimligt att de med stora problem ska få köa nästan två år för att folk är lite nyfikna. Behöver man ingen hjälp från vården eller andra insatser kan man bestämma själv att man har ADHD och nöja sig med det eller betala för utredningen själv. Det finns ingen anledning till att belasta en redan överbelastad vård."

Nej faktiskt inte, snarare tragiskt att du som möjligtvis har adhd tycker så.

Vilken tur att din åsikt i detta inte är en regel.

De flesta remisser om ADHD utredning som kommer in via VC avslås så vården håller med mig. 

Tycker du att det är tragiskt att de med störst behov går först rent generellt eller bara när de gäller ADHD utredningar? På akuten t.ex ska man satsa på att tvätta skrapsår istället för akuta blindtarmsoperationer? 

• Anonym (Två år)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-14 18:23:09 följande:
    Nej, jag tycker att det är tragiskt att du tycker folk ska betala själva eller inte få en utredning alls och nöja sig med att de kanske har en diagnos bara för att de inte vill ha medicin.
    Varför tycker du att det är rätt att de med svåra problem som behöver behandling ska få vänta i flera år? 
  • Anonym (Två år)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-14 20:40:45 följande:
    Vart har jag skrivit att jag tycker att det är rätt att de med svåra problem som behöver behandling ska få vänta i flera år?

Jag har ju skrivit 2-3 gånger nu att jag tycker att det är tragiskt att du tycker att man ska skita i att få en utredning bara för man inte vill ha medicin, det betyder inte att man inte har svårigheter och det betyder inte per automatik att jag tycker att de som behöver medicin ska vänta i flera år.
    Det blir konsekvensen. Resurserna är begränsade desto fler som vill utredas desto längre köer blir det. De som verkligen behöver hjälp står i samma kö som de som bara vill veta. 
Svar på tråden Adhd-diagnos som vuxen?