Anonym (????) skrev 2023-02-13 21:17:32 följande:
Jag har haft ont i lederna hela livet utan att få någon förklaring till varför, men för några år sedan fick jag tips om vad det kunde vara. Undersökte saken och fick bekräftat vad som var orsaken. Och egentligen gör det ingen som helst skillnad för det finns ingen medicin utan det är bara stabiliserande träning som gäller, vilket jag redan gjorde. Men det kändes ändå som en oerhörd lättnad att få förklaringen till varför jag haft ont i sådär 30 år.
Men du tycker att jag borde ha hållit mig till att självdiagnosticera mig på internet istället för att få bekräftat av läkaren att det jag hittat faktiskt var det rätta?
Sedan finns det tyvärr inget alternativ som är att stå för kostnaden själv och det skulle jag gärna göra och också tycka var vettigt att man gör om man inte har väldigt stora problem.
Men antingen så betalar du i princip ingenting och skattebetalarna står för kostnaden, eller så betalar du en extremt hög timtaxa med ordentlig vinst till ett privat bolag (tacksam att de finns och skulle absolut betala om det kändes bråttom, detta är inte en inlägg mot privata vårdgivare). Men ett alternativ där du betalar den faktiska kostnaden, där ingen går med vinst men inte heller skattebetalarna betalar något finns faktiskt inte.
Det är en helt annan sak och inte jämförbart. Ont i lederna kan bero på allt möjligt mycket av det kan man göra något åt en del är till och med väldigt viktigt att man behandlar. Här vet du i förväg vad det är och du vet att du inte vill ha behandling fast det finns.
Ditt sista stycke fattar jag inte alls. vad är det du babblar om?