Inlägg från: Anonym (Ea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ea)

Anställa en vän? Bra/dåligt?

Mina bästa vänner är kollegor. Vi har hittat varandra på jobbet. Vet inte om det är skillnad om man börjar som kollegor och blir vänner, eller om man börjar som vänner och också blir kollegor.
    Men för oss har det inte blivit något konstigt i det privata, sedan har vi förstås inte arbetat så nära varandra som du beskriver i din ts.

Det bästa är väl att lämna hela rekryteringen till chefen och låta dem välja vem de tror är bäst. Blir det kompisen så blir det. Tror inte vänskapen kommer ändras nämnvärt.

• Anonym (Ea)
    Persan skrev 2023-02-15 12:27:52 följande:

Förklarade nog lite dåligt.

Det har inte gått ut någon jobb annons än, utan min chef frågade mig om jag känner någon som är lämplig för jobbet, isåfall har jag chans nu att ta in den personen på intervju, innan det skrivs och skickas ut jobb annons. 

Jag har kollat runt lite, och det är två kompisar som söker nytt jobb. De är båda kompisar, inte vänner. En av dem är knappt en kompis (känner inte jätte bra). 

Jag är rädd att få ett rötägg till kollega, då jag kommer tvingas jobba tillsammans med denne dagligen. Därav skulle det vara skönt att anställa en kompis, hellre det än en gammal surgubbe. 

Samtidigt så blir det ju lite som att jag går i god för den personen, samt då jag kommer vara den som ska utbilda & lära upp, samt ha mer ansvar för saker, så kommer jag vara "bossen" iaf i början. Det är jag som ska styra och peka och berätta vad den nya ska göra. Kanske blir lite lustigt med en kompis då. Jag vet inte hur man ska tänka. 

Eftersom ni jobbar så nära bör ju personkemi er emellan vara en av kriterierna som chefen tittar på när det anställs en ny, oavsett om det blir din kompis eller inte.
    En smart chef ser till hela bilden, nyanställda ska platsa i arbetslaget osv.
Svar på tråden Anställa en vän? Bra/dåligt?