• Anonym (Ts)

Inte ge mer i present än vad man får?

Jag har en fantastisk vän. Jag fyllde jämnt nyligen och nu i vår fyller hon jämnt. Jag fick en flaska skumpa i present och ett jättefint kort där hon skrivit väldigt fina saker om mig och vår vänskap. Fint som tusan, jag lipade!
    Jag vet att hon ganska skral ekonomi, ensamstående med två barn, och för mig är inte värdet i pengar viktigt när det gäller födelsedagar och liknande.
    Inför hennes födelsedag har jag tänkt bjuda henne på en liten resa (alltså inte på födelsedagen utan nån gång när det passar), vi åker till en större stad ett par timmar bort, hotell, middag osv. Jag står för allt. Hon har haft det jäkligt tufft sedan hennes man gick bort för ett par år sedan, och jag vill så gärna unna henne detta och hon har tidigare pratat om att det vore så kul att komma iväg bara vi, om hennes ekonomi blir bättre.
    Men fick höra av andra att jag absolut inte ska ge henne detta, eftersom jag "bara" (deras ord) fick en flaska bubbel, att hon kommer att känna sig nedtryckt eller att det kommer att framstå som att jag vill skryta, det är pinsamt osv. Vill absolut inte att det ska uppfattas fel!
    Tänker ni också så? Bör man bara ge varandra presenter i samma prisklass?

• Svar på tråden Inte ge mer i present än vad man får?
  • Mrs Moneybags

Nja...jag tycker att man först och främst ger utifrån sin egen ekonomi. Men om man har någon i sitt liv som aldrig ger något extra kanske man inte ska ge för mycket tillbaka. Du känner dock din vän bäst av alla och du har sett vad hon behöver. Jag är sådan att jag älskar att ge när jag har möjlighet så jag skulle inte ha tvekat! 

• Anonym (Ts)

Hon förtjänar det definitivt, hon ger mig så mycket i form av stöd och råd och omtanke, men jag kanske ska ge henne det när vi är själva, inte medan det är andra gäster runt omkring.

• Fröken Allvar
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-14 15:53:10 följande:

Hon förtjänar det definitivt, hon ger mig så mycket i form av stöd och råd och omtanke, men jag kanske ska ge henne det när vi är själva, inte medan det är andra gäster runt omkring.

Så hade jag velat få det, så jag hade kunnat vara ärlig med min reaktion om det kändes för mycket. Antagligen blir hon bara väldigt glad över att få umgås med dig, bara barnvakt löser sig. 
  • Räkan77

Du låter som ni har en fin vänskap och jag tycker absolut att du ska ge henne resan. Om du ska fira henne tillsammans med andra kompisar så kan du ju ligga lågt med födelsedagspresenten om du tror att de andra kommer ha synpunkter. Även om du gör helt rätt så kan det kännas skönt för er båda att slippa massa onödigt prat. 

• Anonym (A)

Låter som fantastisk present och den är ju för er båda att nyttja så att säga. Kör.

• sextiotalist

Åk du på resan med din väninna. Dina vänner verkar missunsamma så bolla inte mer denna idé.
    Hon har ju gett dig så mycket, kanske inte materiellt. Men ibland är det mer värdefullt än dyra saker 

• Anonym

Dina kompisar låter avundsjuka, både på er vänskap och på presenten.

Självklart kan du ge henne detta! 

• Anonym (Tessa)

Jag tycker du ska ge henne detta men du kan ju vinkla det som att det är en present till er båda. Det är det ju också  

Själv tycker jag det är lite knepigt det där när man ger billigare presenter till de som har det skralt. Det är bra när det är den nivån man ger i en viss krets och man anpassar sig till det. Det kan bli lite fel när man ger tydligt olika till personer i samma krets. Där är det bättre att man anpassar sig till sin egna ekonomi utan att tänka så mycket på hur gott ställt den som får presenten har det. Är ju riktigt trist att den som är fattig alltid får billiga presenter när kompisen med god ekonomi alltid får dyrare av samma person. 
    Fast viktigaste är att det är något med en tanke bakom 

• Anonym (Enja)

Allt handlar inte om pengar här i världen och tråkiga vänner du har som räknar kronor och ören.
    Det är väl inte vad det kostar som betyder något, man ger med sitt hjärta och anpassar efter sin plånbok.

DE kanske inte tycker resa+hotell och skumpa+fint kort är jämförbart men det tycker jag absolut det är, ni båda har då gett med hjärtat utifrån plånboken.

Presenten du fick av din vän är ju superfin och du ger nåt superfint tillbaka. Det är det som spelar roll, inte vad det kostade.

• Anonym (Ts)

Tack alla för era fina svar! Känner mig stärkt i mitt beslut, och kommer att ge min present lite mer avskiljt. 

Svar på tråden Inte ge mer i present än vad man får?