• Anonym (H)

Fråga om dosering av Levaxin

Jag fick till en början 75 mg Levaxin på grund av Hypotyreos och mådde lite bättre. Framför allt blev jag mindre trött och låg men det var ingen stor skillnad.

Läkaren ökade dosen till 100 mg och då började jag känna mig som mig själv igen. Jag är mycket piggare, orkar mer, är aktiv och har börjat träna. Jag känner mig klar i huvudet och andra symtom har försvunnit. 

MEN när jag fick lämna blodprover fanns det indikationer på att jag har en för hög dos. Jag har inte känt av något negativt som hjärtklappning eller liknande. Läkaren ville att jag skulle minska dosen och så var jag tillbaka till mellanläget där jag är trött och får tillbaka tidigare symtom.

Hur ska man resonera om doseringen? Vilka erfarenheter har ni?

Självklart lyssnar jag på läkaren men det känns så sorgligt att ha fått uppleva en bra period och inte få komma tillbaka dit. 

• Svar på tråden Fråga om dosering av Levaxin
  • Anonym (TSH)

Men vad hade du för TSH-värde då? Jag var nere i 0,04 som lägst och då mådde jag verkligen inte bra. Kroppen gick på högvarv och jag hade konstant hjärtklappning. Om du inte ligger i de värdena och mår bra förstår jag inte varför du fick sänka. Om läkaren hade varit rädd för att du skulle kunnat få för lågt värde hade du ju kunnat ligga på nåt mellanläge där du tagit 100 varannan dag tex.

Svar på tråden Fråga om dosering av Levaxin