• Anonym (Ts)

Lön undersköterskor 2023

Hej! Vad har du som nyutbildad undersköterska för lön 2022-2023? Obs! Du måste skriva om lönen är FÖRE skatt eller EFTER skatt! Samt ålder, tidigare erfarenhet och gärna kommun vore kul veta.

Tack! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Lön undersköterskor 2023
  • Anonym (gissa)
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-14 16:09:19 följande:
    Lön undersköterskor 2023

Hej! Vad har du som nyutbildad undersköterska för lön 2022-2023? Obs! Du måste skriva om lönen är FÖRE skatt eller EFTER skatt! Samt ålder, tidigare erfarenhet och gärna kommun vore kul veta.

Tack! {#emotions_dlg.flower}

Skulle spontant gissa att en nyexaminerad USK får 23-24 före skatt. Och att en mer erfaren som har några år på nacken får runt 25-28 före skatt. 

Om du funderar på att utbilda dig till det så välj sjuksköterska istället. De kan dra in hur mycket pengar som helst, vilket man inte kan tro om man läser tidningarna där de bara pratar om att sjuksköterskor har värdelös lön(lögn). 
  • mammatill6
    Anonym (gissa) skrev 2023-02-14 16:42:28 följande:
    Skulle spontant gissa att en nyexaminerad USK får 23-24 före skatt. Och att en mer erfaren som har några år på nacken får runt 25-28 före skatt. 

Om du funderar på att utbilda dig till det så välj sjuksköterska istället. De kan dra in hur mycket pengar som helst, vilket man inte kan tro om man läser tidningarna där de bara pratar om att sjuksköterskor har värdelös lön(lögn). 
    att få 24 som nyutbildad är inte vanligt. Här får de nya ungefär 22. jag har 30000 efter 12 år
  • Anonym (gissa)
    mammatill6 skrev 2023-02-14 16:45:48 följande:
    att få 24 som nyutbildad är inte vanligt. Här får de nya ungefär 22. jag har 30000 efter 12 år
    Du har säkert bättre koll än mig så jag tror dig. Hur kommer det sig att du blev usk och inte ssk? Planer på att sadla om? 
  • mammatill6
    Anonym (gissa) skrev 2023-02-14 16:51:33 följande:
    Du har säkert bättre koll än mig så jag tror dig. Hur kommer det sig att du blev usk och inte ssk? Planer på att sadla om? 
    För att det är två olika yrken och jag vill inte jobba som sak utan usk. Älskar mitt jobb som usk. Många förutsätter att en usk alltid drömmer om att bli ssk. Varför är det så? Det är olika yrken med olika arbetsuppgifte.
  • Anonym (25)

Fick ca 25 000 före skatt som nyutbildad men med erfarenhet för 2 år sedan. Nu ligger jag på strax över 27000.

• Anonym (Skillnad)
    Anonym (gissa) skrev 2023-02-14 16:42:28 följande:

Du inser att det inte är två jämförbara yrken, eller hur? Det är ju liksom inte två olika linjer. Sjuksköterska kräver flera års högskolestudier med allt vad det innebär av att klara av att plugga, studielån mm.
  • Anonym (Freja)

1. Man pratar alltid om lön före skatt eftersom skatten är olika beroende på var man bor, ålder, om man är medlem i kyrkan osv.
    2. Prata lön heltid. Sen kanske man valt att jobba deltid men heltidslönen är det som jämförs
    3. Lön är offentlig uppgift, du kan kontakta valfri region eller kommun och begära ut uppgifter tex för en kategori, en enhet (ett vårdboende eller ett sjukhus tex) eller för nyanställda senaste året. 

Jag är inte USK själv men min syrra är, som vårdbiträde hade hon precis kommit över 22', nu fick hon 24800kr som nyutexaminerad men då är det i årets löneläge så hon får en översyn först nästa år.

• Anonym (gissa)
    mammatill6 skrev 2023-02-14 16:57:31 följande:
    För att det är två olika yrken och jag vill inte jobba som sak utan usk. Älskar mitt jobb som usk. Många förutsätter att en usk alltid drömmer om att bli ssk. Varför är det så? Det är olika yrken med olika arbetsuppgifte.
    Nära besläktade yrken även om de är olika så klart. Tänkte främst på lönen. Pratade med en bekant vars syster arbetat som ssk i 2 år, hon får in 38 föra skatt. 
  • Anonym (gissa)
    Anonym (Skillnad) skrev 2023-02-14 18:28:44 följande:
    Du inser att det inte är två jämförbara yrken, eller hur? Det är ju liksom inte två olika linjer. Sjuksköterska kräver flera års högskolestudier med allt vad det innebär av att klara av att plugga, studielån mm.
    Medveten om det, men de är ju ganska nära besläktade med varandra. Som tiger och lejon. Katt
Svar på tråden Lön undersköterskor 2023