Autism?
Hej! 22 åring här som misstänker att hon är autistisk. Jag har ett hyfsat välfungerade liv, bor ensam, pluggar osv. Men det sociala är svårt, jag har vänner men knappt några som spontant tyr sig till mig. Har svårt att passa in i grupper osv, hatar småprat och känner mig väldigt klumpig socialt. Känner mig väldigt ensam pga har ett stort socialt behov som inte blir uppfyllt. Då jag vet att jag är klumpig socialt leder detta ibland till att jag undviker sociala situationer. Så har det varit sen jag va liten, jag va en "väldigt blyg tjej" och alltid haft mycket ångest, ville inte heller leka med andra barn som liten men har alltid varit smart och duktig så ingen har någonting tänkt att något skulle vara "fel".
Detta tillsammans med bland annat en förälder med mycket autistiska drag får mig att känna att en autism-diagnos skulle förklara väldigt mycket kring mina svårigheter. Men är så rädd att bli avvisad av vårdcentralen om jag skulle söka för det, om de inte skulle se att jag har såpass stora besvär för att ta upp en plats i utredningskön osv. Hur ska jag göra? Är det svårt att få en remiss för en första bedömning hos psykiatrin? Känner verkligen att jag skulle vilja bli utredd, vill ha en förklaring kring mina problem.