Inlägg från: Anonym (Min finns inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Min finns inte)

Vilken är din favoritparfym?

Jag har ingen favoritparfym sen flera år tillbaka då min favvo Aqua Di Gio försvann. Gråter Jag letar och letar och letar lite till men hittar ingen som är perfekt. 

Gillar ett par från Rituals just nu. 

Vilken är din favorit TS? 

Är det några fler här som tyckte att parfymerna var bättre på 90-talet och första delen av 2000? 
    Nu är allt så sötsliskigt och starkt så att jag vill kräkas och ta en hel burk med huvudvärkstabletter.

Det verkar inte heller finnas EDT i samma utsräckning som förut och jag föredrar det över EDP som blir så starkt. 

Avenia skrev 2023-02-14 19:39:19 följande:
    Ja! Saknar dem. Hade flera bra som hade tyngd i sig, inte något blommigt, caramel, sockervadd slisk som mycket är idag. Vissa av dem kan också vara bra men mycket är intetsägande.

Mina favoriter är Paloma Picasso och Shalimar. CK one är en gammal favo. Blir lite sugen på den nu...
    Håller med om dagens sliskiga parfymer. Jag saknar den mer pudriga doften från förr som Cerruti 1881 t ex. 

CK One gillade jag förut men när jag köpte den nyligen så hade jag svårt för den. Jag vet inte om det är jag eller parfymen som har ändrats men den var inte så bra som jag mindes den. 

Det tråkiga är att många av dom gamla parfymerna inte tillverkas längre eller så har dom ändrat doften så pass mycket att jag inte gillar den längre. Har läst på många ställen att samma parfym idag inte är samma parfym som för 20 år sen pga att ingredienserna ändras eller parfymen uppdateras i smyg. Trist. 
    LFF skrev 2023-02-15 10:25:10 följande:
    Blev tyvärr väldigt doftkänslig för en massa år sedan. Innan dess var det bland annat JPG-s parfym samt Aqua di Gio som jag oftast använde. JPG kunde jag även köpa bara för de fina flaskorna. 
    Menar du den JPG som kom för typ 25 år sen? Den jag tror kallas Classique idag. Vi verkar ha liknande smak hur som helst. Jag testade den nya JPG nyligen som heter Belle eller nåt sånt och tyckte om den länge tills många timmar senare då basnoten inte doftade gott alls tyvärr. 
    Anonym (Min finns inte) skrev 2023-02-15 16:54:50 följande:
    Håller med om dagens sliskiga parfymer. Jag saknar den mer pudriga doften från förr som Cerruti 1881 t ex. 

CK One gillade jag förut men när jag köpte den nyligen så hade jag svårt för den. Jag vet inte om det är jag eller parfymen som har ändrats men den var inte så bra som jag mindes den. 

Det tråkiga är att många av dom gamla parfymerna inte tillverkas längre eller så har dom ändrat doften så pass mycket att jag inte gillar den längre. Har läst på många ställen att samma parfym idag inte är samma parfym som för 20 år sen pga att ingredienserna ändras eller parfymen uppdateras i smyg. Trist. 
    Jag glömde att nämna patchouli finns det något värre? Kräks  Det verkar vara lag på att ha det i alla parfymer idag haha. Det var väl inte en supervanlig ingrediens i parfymer för 20+ år sen? Och jasmine måste det finnas i varenda parfym??? Det luktar kodynga för mig. På allvar. Blev tom tvungen att googla det och det stämmer att jasmin kan lukta kodynga för många människor. Lite skrämmande om man har en parfym med jasmin på sig och tror att man doftar gott och så tycker andra att man luktar kohage. Tyst 
    LFF skrev 2023-02-15 19:27:46 följande:
    Ja, jag har inte köpt eller använt parfym på snart 20 år  smile2.gif
    Jag förstår. Jag använde inte parfym under tio år och det var lite skönt att inte hålla på att leta och inte hitta parfymer man trivs med. En mindre sak att tänka på när man ändå inte kan använda det. 
    Anonym (Mini) skrev 2023-02-17 21:24:31 följande:
    Inte mycket för parfymer de flesta överanvänder och man får gå o brusa Treo.
    Men har en gammal Ysl Paris. Både parfymerad Lotion och en liten flaska. Fantastiska. 
    Även en som heter Gucci eau de Parfum. Himla gott den luktar. Står mest i skåpet. Men tar lite ibland. Köpt för 15 år sedan typ :) 
    Jag känner igen det där med att behöva ta tabletter pga andras parfymöverdoser. Inte kul! 

Men Paris var ju underbar. Den gamla med rosa kork? Är det den du har? Undrar om den finns kvar i den gamla tappningen som måste vara 30 år vid det här laget? Jag har bara sett nya Mon Paris och det är inte samma sak. 
Svar på tråden Vilken är din favoritparfym?