Inlägg från: Anonym (Theresa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Theresa)

Orka med en trea?

Man kan ångra både barn och aborter. Allt annat vore naivt att tro eller säga. 
    Med allt som TS räknar upp finns en del saker som man vet att man kommer att få hantera, som att de stora barnen är självgående (hyfsat) och att en bebis skulle kunna påverka så att tempot för alla dras ner och det blir lugnare. Kortare dagar på skola och förskola. Men det kan också göra att man får backa några steg om man får ett "inte så samarbetsvilligt" litet barn och får avstå från sånt som man kanske kunnat göra med två äldre som också är nära i ålder. Som resor, skidresor, vissa aktiviteter osv. Man kan tappa vänner med barn som också njuter av att de blivit äldre och inte alls är sugna på att hänga kring en bebis igen och ta den hänsyn som krävs. 
    Plus mindre tid för relationen, sämre sömn,  mer"logistik", ny återhämtningsfas vad gäller sex och ekonomi. Ni får väga för och emot helt enkelt.
    Skulle ni palla om det visade sig vara tvillingar? Barn med särskilda behov?
    Just de senare aspekterna gav mig panik när vi sent omsider kom på att vi ville ha en sladdis. Tänk om det blev två? Hur påverkar det äldre barn om lillasyskonet dyker upp många år senare och tar extra mycket tid och resurser. Svåra frågor. Håller med om att det kan vara bra att prata med någon. 

• Anonym (Theresa)

Jag tycker att alla ni som nämner ordet mord i den här tråden borde backa. Tycker ni att det är lämpligt att överhuvudtaget ta in det ordet i en diskussion där någon försöker komma fram till ett beslut likt detta?

• Anonym (Theresa)
    Anonym (Trea?) skrev 2023-02-21 15:25:40 följande:

Tack alla som har kommit med konstruktiva inlägg. Vi har idag varit på sjukhuset och fått graviditeten fastställd (v5+3) och pratat om vad som händer om vi inte fortsätter den. Dock tror jag att vi lutar mer åt att behålla än inte. Dock känns det inte självklart åt något håll. Har konstaterat att vi har bättre förutsättningar nu än när vi fått barn tidigare, men det är verkligen ett stort beslut som påverkar hela vår tillvaro så mycket. 

Önskar er all lycka med beslutet. Vi hade också bättre förutsättningar när "sladdisen" kom, vi var ju mer än 10 år äldre, tryggare vuxna, erfarna med barn. Men det är ju som du skriver många saker som spelar in. Det blir en ny vardag. 
  • Anonym (Theresa)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-22 08:28:56 följande:

Jag önskar att det slutade spridas myter om att man alltid ångrar en abort men aldrig ett barn. Så är det inte, och det hjälper inte TS ett dugg att få sådana kommentarer. Det är lika illa som om någon hade skrivit att TS självklart borde göra abort. Inget är sjävklart, det var ju därför TS startade tråden.

Helt enig med dig där!
  • Anonym (Theresa)
    Anonym (Trea?) skrev 2023-02-27 19:49:00 följande:

Stort tack för ett fint och tänkvärt inlägg. 

Vi har landat i att behålla. Vi har bättre förutsättningar än innan, vi har haft funderingar kring en trea tidigare men inte på en tillräckligt konkret nivå för att göra ett aktivt val för det. Det känns som att det är meningen att det ska bli så här. Dock har jag fortfarande blandade känslor kring graviditeten - men att göra abort känns inte som ett val. Jag tror att jag skulle gå och undra och fundera kring det resten av mitt liv. Mina två barn är det bästa i mitt liv, jag kan inte ta bort möjligheten till ett tredje för att jag är rädd för tre jobbiga år.

Låter ungefär så som Sara Wimmercrantz resonerar. Hörde henne i podden Vattnet går idag. Kanske kan det vara till hjälp på något sätt (om du gillar poddar). 
Svar på tråden Orka med en trea?