• Anonym (Nybliven orolig mamma!)

Få 5 veckors bebis sova i egen säng?

Jag har en 5 veckors bebis hemma som ibland kan sova själv på dagtid och ibland på natten i bedside crib. Ibland somnar hon stenhårt och man kan lägga ner henne och hon sover gott helt själv flera timmar. Inatt sov hon tre timmar själv i bedside criben, sen efter hon vaknat för mat och somnat om i min famn gick det inte lika bra att lägga ner henne igen. Jag försökte trösta henne i bedside criben, genom att lägga min hand på hennes kropp och sjunga för henne, ge henne nappen och vagga henne. Hon kom aldrig till ro och ville helt enkelt inte ligga där då. Jag tycker givetvis det är supermysigt att sova med henne på mig eller bredvid i vår säng, men är så stressad över att samsova när också mannen är i sägen då vi bara har en 1.60 säng. Givetvis gör vi det så säkert som som möjligt, ser till att inte kuddar, täcken eller annat kan komma i hennes ansikte. Vi har även köpt en hårdare bäddmadrass så hon inte kan rulla så lätt. Dock vaknade min sambo en gång och fann henne med ansiktet mot hans armhåla!! Inget hände och hon kunde andas, men risken för stt hon ska kvävas av nånting tar kål på mig och jag skulle gärna se att hon kunde sova i bedside crib, åtminstone när både jag och pappa är i sängen borde det gå att få henne till det  hela natten eftersom der går halva natten? Eller är hon för liten för att man ska kunna "lära henne" nånting? Jag gillar inte heller babynest så jättemycket när hon inte är under uppsikt, tänker att de kan kvävas om de kommer med ansiktet mot kanten? Jag vet att i vissa länder avråder man starkt från babynest då de inte anses säkra och jag vet att det inte forskats på babynests säkerhet. Jag vet hur nojig jag låter, men vill ju såklart verkligen inte att något ska hända min dotter! Tips och tankar till en ny mamma? <3 

• Svar på tråden Få 5 veckors bebis sova i egen säng?
  • Anonym (Albino)

Jag tror inte att du ska förvänta dig att få henne att sova så när hon är så liten nej. Du märker att det funkar delar av natten, sen vill hon vara nära. Har ni ont om utrymme i sängen så kanske  ni får dela upp er så att pappan sover nån annanstans en period?
    Så har vi gjort.
    Barnets trygghet är viktigast, sen kommer sömn och rutiner för den som är närmast barnet (oftast mamman den första tiden). Så att man inte behöver tänka på ännu fler personer än bebisen och sig själv. 

• Cusoon

Ja det klart det går att ha bebisen sovandes i sin egen säng. Samsovning är absolut inget måste. Sen är det en helt annan femma huruvida just ditt barn känner trygghet där du bäddat. Alla barn är sina egna individer, hur jag gör kanske inte fungerar med ditt barn men prova dig fram. Istället för babynest kan du t.ex rulla en filt/handduk och lägga som en kringla under lakanet i sängen, för att ge bebisen känslan av att bli omfamnad.

• Cereal Killer

Du överdriver inte, säkerheten är viktig! Dessa babynests med mjuka kanter rekommenderas inte i Sverige heller, även om socialstyrelsen skulle kunna vara tydligare där. Har bebisen hamnat med ansiktet som du beskriver en gång så måste ni ta tag i det och göra något åt saken så att det inte händer igen. Det är samtidigt viktigt att ni föräldrar får åtminstone lite sömn, och ibland är det helt enkelt för svårt att få dem att sova själva. Då får man försöka hitta alternativ som fungerar men som fortfarande är relativt säkra.

När min dotter var nyfödd tog vi bort benen på sängen och ställde den i ett hörn. Sedan lät vi dottern sova på makens sida längst mot väggen, jag sov på min sida och maken sov på en säng i storebrors rum. På så vis kunde jag ligga nära henne, liggamma vid behov och sedan smidigt rulla över till min egen sida när hon sov djupt och jag själv skulle sova. Det är mindre risk att barnet vaknar om man flyttar sig själv än om man flyttar på barnet. En annan fördel med detta upplägg var att maken fick sova ostört 6 timmar och sedan kunde ta barnet tidigt på morgnarna så att jag fick en chans att sova någon timme extra.

Ett liknande alternativ är att låta bebisen sova på en fullstor madrass på golvet, så att man kan ligga bredvid vid behov. 

• EpicF
    Cereal Killer skrev 2023-02-16 21:57:05 följande:

Du överdriver inte, säkerheten är viktig! Dessa babynests med mjuka kanter rekommenderas inte i Sverige heller, även om socialstyrelsen skulle kunna vara tydligare där. Har bebisen hamnat med ansiktet som du beskriver en gång så måste ni ta tag i det och göra något åt saken så att det inte händer igen. Det är samtidigt viktigt att ni föräldrar får åtminstone lite sömn, och ibland är det helt enkelt för svårt att få dem att sova själva. Då får man försöka hitta alternativ som fungerar men som fortfarande är relativt säkra.

När min dotter var nyfödd tog vi bort benen på sängen och ställde den i ett hörn. Sedan lät vi dottern sova på makens sida längst mot väggen, jag sov på min sida och maken sov på en säng i storebrors rum. På så vis kunde jag ligga nära henne, liggamma vid behov och sedan smidigt rulla över till min egen sida när hon sov djupt och jag själv skulle sova. Det är mindre risk att barnet vaknar om man flyttar sig själv än om man flyttar på barnet. En annan fördel med detta upplägg var att maken fick sova ostört 6 timmar och sedan kunde ta barnet tidigt på morgnarna så att jag fick en chans att sova någon timme extra.

Ett liknande alternativ är att låta bebisen sova på en fullstor madrass på golvet, så att man kan ligga bredvid vid behov. 

Eller så låter barnen sova i sin egna säng. 
Svar på tråden Få 5 veckors bebis sova i egen säng?