• Anonym (-)

Hur hantera ångest, oro, misstänksamhet?

Har ni sett den där meme:n? När Galadriel säger "Things that are, things that were, and some things that have not yet come to pass."

Så känner jag gällande vad jag oroar mig för, och vad som ger mig ångest. Det är så mycket.
    Jag har ofta dubbla känslor kring saker, känner sådant obehag både av att göra förändringar, och att inte göra dem. Som att jag aldrig är liksom "trygg" i min kropp och mitt psyke.

Senaste åren har jag funderat på att kolla upp synen. Har haft problem med den, men varit rädd att kolla upp den.
    Tog tag i det och gick och kontrollerade synen nu... och nu ger det mig ångest! Hade jag INTE kollat synen, hade jag fortfarande oroat mig. Nu när det är gjort, så oroar jag mig för glasögonen. 

Ser framför mig att jag kommer förstöra dem, att de ska ljuga för mig och jag behöver betala mer än vad som är rimligt. ALLT. Jag litar inte på mig själv, och inte på andra.

Jag förväntar mig att livet ska gå fel hela tiden... Även om jag objektivt sätt kan se att det inte alltid går "åt helvete" så oroar jag mig ändå för det. Ser framför mig att andra vill mig illa, att jag ska göra illa mig kroppsligt, att jag ska underprestera. Kort och gott, ALLT. Hur ska jag hantera mina orosmoln? Det är ju helt otroligt vad orimligt jag tänker. 
    Jag vill kunna ta livet lite mer med en klackspark... Det är mentalt uttröttande att vara rädd, orolig och misstänksam så ofta. 

• Svar på tråden Hur hantera ångest, oro, misstänksamhet?
  • Anonym (-)

Jag ska inte vara överstruket där på slutet.... Blev fel....

• Anonym (hej)

Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Jag kan få en tanke och gå runt och oroa mig och få extrem ångest för konstiga saker.
    Vet du vad du ska göra, acceptera din oro och ångest! Se det för vad det är, bara tankar och inte verklighet. När jag gör det känns det lättare. KBT-terapi har också hjälp mig mycket när det blev för svårt att hantera. Lycka till! kram

• Eurydike

Tror ofta ångest handlar om kontroll, eller bristande kontroll, eftersom man inte kan kontrollera hur framtiden blir. Då blir det logiskt att ångesten genast flyttar över till någonting annat, eftersom det egentligen handlar om kontrollbehov. Det finns ett begrepp som heter internal locus of control, om du känner till det? Begreppet innebär att kontroll kommer inifrån och att det är du själv som styr ditt liv och dina handlingar, till skillnad från external locus of control, som innebär att det som sker baserar dig på tur eller ödet. Den första tankestrategin är förknippad med högre prestationsförmåga och större välmående. Den andra strategin påminner om det som utlöser din ångest. Allt du inte kan styra över, allt som kan gå fel, som innebär en kontrollförlust.

• Anonym (-)

Så du menar att jag aktivt ska tänka att jag har makten över mitt liv, att jag har kontroll?

• Eurydike
    Anonym (-) skrev 2023-02-16 22:50:27 följande:

Så du menar att jag aktivt ska tänka att jag har makten över mitt liv, att jag har kontroll?

Precis! Eller försöka tänka att du har en ofördelaktig tankestrategi som gör att du mår sämre än du behöver. Tankar ändrar man inte över en natt. De är ofta djupt rotade i hjärnan och det tar tid att hitta nya tankemönster. Men ett första steg kan ju vara att tänka att det egentligen handlar om kontrollbehov och kontrollförlust. Då kan man jobba med det på ett annat sätt och se ångesten som ett symptom på dissonansen som uppstår mellan kontrollbehov/kontrollförlust. Jag har till exempel en djupt rotad rädsla för att få oväntat besök, men eftersom jag vet vad som orsakar rädslan, så är den lättare att hantera. Då kan jag använda mig av logiska argument.
  • Eurydike

Känner att mitt svar var ganska dåligt faktiskt. Lite tekniskt och kliniskt, men det är svårt att förändra tankemönster. Antar att du känner till GAD? Det borde du läsa på om annars och söka hjälp för din ångest. Om du inte vill söka hjälp, så tycker jag du borde försöka tänka att du inte får oroa dig för saker för lång tid innan. Utan blockera sådana tankar genom att intala dig själv att: det där behöver jag inte tänka på än. Lycka till och hoppas att du lyckas få lite kontroll på din ångest!

• Anonym (-)
    Eurydike skrev 2023-02-19 19:48:24 följande:

Känner att mitt svar var ganska dåligt faktiskt. Lite tekniskt och kliniskt, men det är svårt att förändra tankemönster. Antar att du känner till GAD? Det borde du läsa på om annars och söka hjälp för din ångest. Om du inte vill söka hjälp, så tycker jag du borde försöka tänka att du inte får oroa dig för saker för lång tid innan. Utan blockera sådana tankar genom att intala dig själv att: det där behöver jag inte tänka på än. Lycka till och hoppas att du lyckas få lite kontroll på din ångest!

Det är lugnt!<3

Jag har säkert generellt ångestsyndrom, även om det inte är fastställt.
    Jag tycker tyvärr att jag mått MYCKET sämre av regelbunden kontakt med psykolog förut. 

Jag tror nog att jag ska se mig om efter andra alternativ för att förbättra den mentala hälsan. 
    Träning, kanske någon terapeut som har mer fokus på helheten av en människa och inte vara "symptom som kan behandlas med medicin". 

Jag tror verkligen på att måendet är en kombination av genetik, formandet i barndomen, livssituation och hur väl man tar hand om sin fysiska och psykiska hälsa. 
    Jag har som sagt gått hos psykologer i omgångar och provat medicin, men det har inte hjälpt mitt mående.

Ska kolla upp vad annars man kan göra för att minska ångest. Jag ska försöka träna mer och fokusera på avslappning och hälsosam mat... sådant som faktiskt påverkar hela kroppen! Sedan kan man nog öva på att hantera jobbiga tankar när de väl kommer... hur man förhåller sig till dem.... Att jag ens skrev här är ett sätt att lätta på ångesten...
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2023-02-19 20:01:27 följande:
    Det är lugnt!<3

Jag har säkert generellt ångestsyndrom, även om det inte är fastställt.
    Jag tycker tyvärr att jag mått MYCKET sämre av regelbunden kontakt med psykolog förut. 

Jag tror nog att jag ska se mig om efter andra alternativ för att förbättra den mentala hälsan. 
    Träning, kanske någon terapeut som har mer fokus på helheten av en människa och inte vara "symptom som kan behandlas med medicin". 

Jag tror verkligen på att måendet är en kombination av genetik, formandet i barndomen, livssituation och hur väl man tar hand om sin fysiska och psykiska hälsa. 
    Jag har som sagt gått hos psykologer i omgångar och provat medicin, men det har inte hjälpt mitt mående.

Ska kolla upp vad annars man kan göra för att minska ångest. Jag ska försöka träna mer och fokusera på avslappning och hälsosam mat... sådant som faktiskt påverkar hela kroppen! Sedan kan man nog öva på att hantera jobbiga tankar när de väl kommer... hur man förhåller sig till dem.... Att jag ens skrev här är ett sätt att lätta på ångesten...
    bara*, inte vara.
  • Eurydike

Vilken tur! <3

Jag fick faktiskt lite ångest av mitt torra och kliniska svar. Antagligen lider jag också av GAD. Men förstår dig angående att prata med en psykolog. Det kan faktiskt stjälpa, istället för att hjälpa. Det gäller att få en bra psykolog i så fall.

Angående att få ångest för vardagliga saker, så håller mitt kylskåp på att gå sönder. Eller rättare sagt; det har gått sönder. För det är 16 (!) grader varmt på de två översta hyllorna, men jag låtsas som att det regnar. Varför då? Jo, för att jag avskyr när människor behöver komma in i mitt hem. Det låter som att jag har någonting att dölja, men så är inte fallet. Utan jag tycker bara det är grymt jobbigt när de kan komma och plinga på helt plötsligt, även om de har med sig ett nytt kylskåp. Det är ovissheten som gör det. Att inte veta när man ska vara beredd på besök. Ofta är hantverkare så morgonpigga också 🙃 Men nu måste jag faktiskt skärpa mig snart och fixa kylskåpet!

• Eurydike

Det låter bra att du tänker holistiskt för att minska ångesten! Träning är alltid bra och om du dricker kaffe kan det vara en bra idé att dra ner på det, eftersom det finns vissa studier som visar på ett samband mellan ångest och kaffe. Vad bra att du skrev här som ett sätt att lätta på ångesten! 😊

Svar på tråden Hur hantera ångest, oro, misstänksamhet?