• Liliciou

Magkatarr: Hur länge måste ni äta skonsam mat?

Hej 
    Jag har sådan jävla magkatarr och den kommer tillbaka hela tiden! Pratat med läkare och fått utskrivet medicin. Problemet är som sagt att den kommer tillbaka. Sedan i december har jag fått tillbaka det 4 gånger och blir sängliggande i dagar, spyr och gråter av smärta. Varit frisk max 2,5 vecka åt gången. Så min fråga är hur länge äter folk med svår magkatarr skonsam mat innan de börjar försöka äta normalt? Bara haft det två gånger tidigare i livet och då var det inte alls lika jobbigt och jag åt normalt efter en vecka men nu verkar ju det inte gå. 

• Svar på tråden Magkatarr: Hur länge måste ni äta skonsam mat?
  • Anonym (Minna)

Har du provat att skriva matdagbok? Det kanske bara är några livsmedel som triggar igång det? Isåfall behöver du bara utesluta just dessa ur kosten. 

• Anonym (Glutenfritt)

Din stackare. Magkatarr är hemskt och förlamande. Jag har haft väldigt mycket sådan i mina dar. Det var först när jag gick till en dietist och fick utredd kosten och uteslöt gluten ur min kost. Hade haft svåra problem med magkatarr och matstrupsinflammationer under minst 10 års tid. Hade konstant halsbränna och smärtor i mage, rygg, bröst osv och tvingades äta Omeoprazol dagligen.

Det tog inte mer än ett par månader utan gluten och försiktighet med kaffe och alltför starka kryddor och liknande innan jag började må otroligt mycket bättre och efter en tid kunde sluta helt med medicin.

Numera kan jag få magkatarr under stressiga perioder och för mycket kaffe. Men jag äter väldigt sällan gluten längre eftersom jag får problem direkt, men annars kan jag äta det mesta och dricker flera koppar kaffe per dag.

En annan sak jag började med var probiotika som jag tror har stärkt min magslemhinna och allmänna hälsa.

Testa skippa gluten en tid och kanske mjölkprodukter och kaffe så tror jag du kommer märka stor skillnad.

• Anonym (Mat)

En vecka som mest skulle jag tro. Att undvika mat och dryck som triggar igång magkatarren räcker långt för mig. När det är som värst tar jag Omeprazol och det hjälper. Jag har aldrig spytt nånsin av magkatarr så jag undrar om det verkligen är det du har.
    Börja med matdagbok och se om du hittar samband.

• Tecum

Jag har haft magkatarr i perioder i 40 år och det är först de senaste 5-6 åren det släppt. Jag har inte varit jätteförsiktig med mat men undvikit vissa grejor, i synnerhet i samband med skoven. Kaffe, gröna äpplen, starkt kryddad mat, mjölk. Men tänk även på din livssituation. Jag har en ovana att äta snabbt och tugga maten dåligt, inte bra. Och främsta orsaken till att jag sluppit magkatarren är nog mindre stress i yrkeslivet.

• Liliciou

Tack för svar! Dricker inte kaffe och äter bara ost så tror knappt mejeriprodukter är problemet. Antar att jag får prova att hoppa gluten och äta snällt ännu längre. Är bara så förbannat trött på kokt potatis. 

• Tecum
    Liliciou skrev 2023-02-17 19:47:41 följande:
    Tack för svar! Dricker inte kaffe och äter bara ost så tror knappt mejeriprodukter är problemet. Antar att jag får prova att hoppa gluten och äta snällt ännu längre. Är bara så förbannat trött på kokt potatis. 
    Glömde skriva att för mig var det viktig med regelbundna måltider, att hålla mattiderna både för huvudmål och mellanmål.
  • Anonym (Glutenfritt)
    Liliciou skrev 2023-02-17 19:47:41 följande:

Har du testat några hälsokostpreparat tex Aloe Vera juice eller Silica? Båda funkade väldigt bra mot min magkatarr. Silica lägger sig som en skyddande hinna i magen och Aloe Vera juice läker magslemhinnan. Även Lakritsrotsolja är bra.

Ge inte upp men skippa inflammationstriggande mat som vete, fruktjuicer, starka kryddor och stekt mat tex. Ät grönsaksoppor, kikärter, kidneybönor, ris, blomkål, fisk och annat lättsmält. Men om det fortsätter eller återkommer bör du ju kolla upp det så det inte är något annat.
  • Anonym (morot)

En veckas skonkost har läkt min mage 5-6 gånger när det blivit så.

Skippar då:

Kaffe/te
    Alla kryddor utom örtkryddor, salt och lite vitpeppar
    Kolsyrad dryck
    Alkohol
    Allt med syra från apelsinjuice till ketchup

I princip går jag ner på en baskost med rotfrukter i ugn, kokt broccoli, kyckling eller vitfisk och dricker vatten (eller mjölk om man tål det). 

Grytor på röda linser och buljong, potatissoppa med morot, sötpotatissoppa med morot och lite ingefära (supergott!), havregröt osv.

Ät på regelbundna tider så du inte överraskar din mage och sov ordentligt.

• Anonym (Mat)

Jag kan inte dricka för mycket vanligt vatten för då får jag garanterat magkatarr. Det är liksom för "hårt" för min mage. Dricker mjölk istället. Provade aloeverajuice, men det smakade ju fullkomligt apskaft så jag fick inte ner det! Testa dig fram till vad du tål/inte tål. Ät regelbundet och hellre lite små portioner än en jättestor.

• Core

Är det typiskt brännande ? Eller är det mer kramp? Frågar  för att jag gick i fem år och de sa att det var magkatarr trots upprepade försök att få hjälp av vården. Efter fyra veckor i rad med besök på akuten ( för att jag visste att det var något annat pga smärtan ) visade det sig att min gallblåsa var fylld med sten 

Helt frisk efter operation 

man 33 år 

Svar på tråden Magkatarr: Hur länge måste ni äta skonsam mat?