• Anonym (Mynt)

Vad är detta för mynt och vart kan man växla in det till svesk mynt?

Hej, jag försökte växla denna mynt i en Valuta-ställe. Men hon i receptionen (växlaren, kanske det heter?), sa att hon inte visste vad det var för mynt och kan inte växla in det. Men jag tänkte på en skylt som det stod: ''Jag är ny, ha tålamod''-. Så det kanske visst går att växla in, eller vad tror ni?

Man kanske kan växla in det någon annanstans? Är inte Forex också en motsvarighet en ställde där man kan växla in mynt till utlands mynt eller tvärtom, utlands mynt till svensk mynt?

Tack för svar!

• Svar på tråden Vad är detta för mynt och vart kan man växla in det till svesk mynt?
  • Anonym (Hmm)

Nej det gör det antagligen inte. Dessutom lär du inte få många kronor för ett enda mynt, plus att de säkert ska ha en avgift också.

Vilket mynt är det? Från vilket land, vilken valuta och vilket värde på myntets framsida?

• Anonym (Mynt)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-02-17 21:25:42 följande:

Nej det gör det antagligen inte. Dessutom lär du inte få många kronor för ett enda mynt, plus att de säkert ska ha en avgift också.

Vilket mynt är det? Från vilket land, vilken valuta och vilket värde på myntets framsida?

Vet inte själv vad är för mynt. Jag insåg att bilden kom inte med i TS, så jag publicerade ett nytt inlägg och då kom mynten med. Vet någon vad det är för mynt?

Det är ju trevligare om man kan få svensk mynt. än att ha en mynt som inte går att köpa något alls för i detta land :)
  • Anonym (.)

Det är värt typ 60 öre, så det lär du inte kunna växla in någonstans.

• Kockobello

Hitta en pantburk och panta så har du tjänat en hel krona istället.

• Mentat
    Anonym (Mynt) skrev 2023-02-17 21:26:12 följande:
    Ett brittiskt 5 new pence - mynt. Ingen bryr sig om att växla in mynt över huvud taget normalt sett, möjligen med undantag för vissa högvalörsmynt. Det är inte detta. Om du någonsin flyger någonstans kan du säkert lägga det i en insamlingsbössa på internationella området men 5p är inte särskilt mycket.
  • Anonym (Hmm)
    Ok, det där är ett engelskt mynt, 5 pence, svenskt värde ca 63 öre.
  • Anonym (Hmm)

Du kommer inte kunna växla in myntet någonstans iaf. Behåll det som en lyckopeng eller ge det till ett barn som kan leka med det, eller nåt.

• EnAnonumius
    Inget ställe där man kan växla pengar tar emot mynt.
    Om man skall växla tillbaka till svensk valuta.
    De växlar bara in sedlar i det läget.
    Har c:a ?40 i mynt som jag inte kan växla in någonstans. 😕

Myntet är som många andra sagt är en brittisk 5pence är inte mycket värt alls dessutom.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Not likely)

En personal på ett växlingskontor som var både dyslektiker och inte kände igen Queen Elizabeth eller ett mynt från Storbritannien? 
    Eller hur? 

• Anonym (ung)
    Anonym (Not likely) skrev 2023-02-17 22:54:23 följande:

En personal på ett växlingskontor som var både dyslektiker och inte kände igen Queen Elizabeth eller ett mynt från Storbritannien? 
    Eller hur? 

Många unga har aldrig ens set en svensk enkrona, hur ska de då kunna känna igen ett engelskt mynt?
  • Anonym (Not likely)
    Anonym (ung) skrev 2023-02-17 23:56:15 följande:
    Många unga har aldrig ens set en svensk enkrona, hur ska de då kunna känna igen ett engelskt mynt?
    En person på ett växlingskontor var det frågan om. 

Man behöver inte ha sett ett mynt för att kunna klura ut t.ex vilket land det kan vara. Kvinnan på fotot är ganska känd och det kan underlätta. Att var läskunnig underlättar också. 

Jösses...
Svar på tråden Vad är detta för mynt och vart kan man växla in det till svesk mynt?