• Anonym (Sköterska)

En av dem sötaste och gulligaste patienten jag har haft!

Jag såg honom på nyheterna för inte så länge sedan och redan då tyckte jag att han var hur gullig och snäll som helst.

Otroligt att han också dök upp på min arbetsplats som patient. Sov över i en dag och åkte hem dagen efter. Han gjorde en operation och han var världens gulligaste patient som jag någonsin har haft.

När han åkte hem, så stod hans säng som han sov på helt tomt. Det kändes så tråkigt, så sorgset.

Kan man prata om sådant här med sina kollegor eller någon på jobbet, om saknaden för en annan patient?

Vi gav honom rekommendationen att inte jobba i helgen. Men han var så inställd på att han numera känner sig pigg. Jag hade hoppats på att han skulle i alla fall stanna längre.

Han har åkt hem och jag saknar honom så vansinnigt mycket.

• Svar på tråden En av dem sötaste och gulligaste patienten jag har haft!
  • Anonym (Nej)

Gör inte det, de kommer tro att du är knäpp. Prata hellre med en kompis.

• Anonym (??)

Fredagstråd (fast lördag morgon)?

• Anonym (Nej)
    Anonym (??) skrev 2023-02-18 08:39:48 följande:

Fredagstråd (fast lördag morgon)?

Tror inte det. Man kan tycka om personer som är "gulliga" och snälla fast man knappt känner dem. En del är mer känslosamma än andra.
  • Anonym (Till nästa gång)

Se det som att du lärt dig något tills nästa gång. Att känner du sådär utan att agera på det kommer du ångra dig. Så nästa gång du blir lika förtjust i en patient så agerar du på det direkt istället.

• Anonym (Sköterska)
    Anonym (Till nästa gång) skrev 2023-02-18 09:09:22 följande:

Se det som att du lärt dig något tills nästa gång. Att känner du sådär utan att agera på det kommer du ångra dig. Så nästa gång du blir lika förtjust i en patient så agerar du på det direkt istället.

Jag kan ju inte agera!!!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Till nästa gång) skrev 2023-02-18 09:09:22 följande:

Nej det ska ts INTE göra. Man stöter inte på sina patienter, då äventyrar man sin anställning och riskerar en anmälan dessutom. Sedan vet jag inte om det var så att ts var kär i patienten eller bara tyckte att han var gullig som person, jag trodde att det var det senare.
    Anonym (Sköterska) skrev 2023-02-18 09:12:46 följande:
    Jag kan ju inte agera!!!
    Eeeeh, du är sjuksköterska, han är patient som sannolikt ligger i en säng, är det inte enkelrum så finns det rumsavskiljare. Du har väldigt stora möjligheter att agera. Det blir knappast större möjligheter än så i något annat yrke. 
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-18 09:14:54 följande:
    Nej det ska ts INTE göra. Man stöter inte på sina patienter, då äventyrar man sin anställning och riskerar en anmälan dessutom. Sedan vet jag inte om det var så att ts var kär i patienten eller bara tyckte att han var gullig som person, jag trodde att det var det senare.
    Klart hon skall. Det är inte en psykpatient eller underårig utan en vuxen man. Ja hon kanske riskerar sin anställning, men en anmälan? För vad? Chansen att få en kvinna fälld för något sådant mot en man finns knappt.  

• Anonym (Sköterska)
    Anonym (Till nästa gång) skrev 2023-02-18 09:28:41 följande:
    Eeeeh, du är sjuksköterska, han är patient som sannolikt ligger i en säng, är det inte enkelrum så finns det rumsavskiljare. Du har väldigt stora möjligheter att agera. Det blir knappast större möjligheter än så i något annat yrke. 
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-18 09:14:54 följande:
    Klart hon skall. Det är inte en psykpatient eller underårig utan en vuxen man. Ja hon kanske riskerar sin anställning, men en anmälan? För vad? Chansen att få en kvinna fälld för något sådant mot en man finns knappt.  

Men lägg av!!!
    Anonym (Sköterska) skrev 2023-02-18 09:31:57 följande:
    Men lägg av!!!
    Ok, jag skall. men det är du som kommer ha känslan av att jag borde agerat istället för att vara fegis genom livet.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Till nästa gång) skrev 2023-02-18 09:28:41 följande:

Anmälan för sexuella trakasserier, eller vad det ska kallas. Det är inte frågan om att få en fällande dom i tingsrätten här och spelar ingen roll vilken instans personen har uppsökt. Om en sköterska/personal stöter på en patient och det är ovälkommet (vilket man inte vet innan) så pratar man med chefen i första hand. Fullständigt oprofessionellt, opassande och gränslöst. I värre fall skulle man också anmäla till IVO.
Svar på tråden En av dem sötaste och gulligaste patienten jag har haft!