• Banana25

Sluta med välling?!

Hej, min dotter som snart är 2 år dricker alltid välling på kvällen och vaknar även på natten och dricker välling, kan omöjligt tro att det är gör att hon är hungrig, men kanske mer att hon blivit van med det åh kanske ser det som en liten snutte eller nått (hon tar inte napp) 🤷🏼?♀️. Och vi ger henne välling på natten mest för att man är så trött åh vill bara somna om själv..
    Men nu har jag bestämt att blöjjan ska bort och vill då först sluta med vällingen så att hon kan bli helt torr dag och natt på engång typ.
    Men då till min fråga huuuuuur lyckas man sluta med vällingen? 😅 Läst nått om att vissa ger i mugg istället för flaska men då en vanlig mugg eller en pipmugg typ? Spelar det nån roll? Eller ska man bara va bestämt åh nej ingen välling mer eller borde man trappa ner den åh isåfall hur? 😅 Skulle ju såklart kunna erbjuda nå annat på kvällen som typ macka eller så meen hon är dålig på att äta sånt åh vill ju inte hon ska gå hungrig på natten heller. 😅
    Så har ni några tips? Behöver hjälp åh stöd att först ta fajten med vällingen och sen blöjjan😅

• Svar på tråden Sluta med välling?!
  • Tow2Mater

Kanske erbjud vatten istället for vällingen nagttetid under en vecka eller så. Forhoppningsvis vill barnet sedan inte ha vattnet under natten.

• Tooja

Ja testa med vatten (som ni redan har vid sängkanten) eller klämmis om hon är hungrig. Min dotter var också inne i en period när hon ville ha mat på natten (tog heller aldrig napp) i typ samma ålder, så pappan i familjen gjorde alltid iordning en kylväska på kvällen ( skrattar åt det själv nu!) med typ smörgås, ett kokt ägg, banan etc som hon kunde äta mitt i natten.
    till slut sa vi att detta fungerar ju inte längre, utan hon fick vatten eller klämmis om hon vaknade. Trodde först det skulle bli protester men hon accepterade direkt. Tog inte många nätter innan hon slutade vakna och be om mat. Så enkelt var det! Kände oss lagom dumma som grejat med den där kylväskan så himla länge!  Skäms

• Anonym (Mera mat)

Försök få henne att äta mer under dagen ett tag, så att hon omöjligt kan vara hungrig på kvällen/natten. Flera mellanmål och gröt strax innan läggdags kanske? Och förbered er sen på några tuffa nätter (ev med vattenflaska) innan hon fattat vad det är som gäller.

Det kan bli en ond cirkel att de äter dåligt på dagen för att de äter så mycket på kvällarna och nätterna. 

Svar på tråden Sluta med välling?!