• Anonym (V)

Vunnit, hur ska jag tänka nu?

Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka.
    Önskar att jag hade en bra bank-kontakt men känner inte att jag har det. 

För tre veckor sedan fick jag en större summa pengar. Jag har hittills talat om det för min man då jag ser det som vår gemensamma vinst. Han hade tänkt på samma sätt. 

Vi har ett bolån på 1,7 miljoner. Huset är värt någonstans mellan 4,5-5 miljoner (svårt att säga exakt idag men för ett år sedan fick vi det värderat till 5,5 och liknande hus i närheten har nyligen sålts för 5 milj). 

Borde vi betala av lånet?  Vi har inga andra lån. 
    Hur ska vi tänka? Vad hade du gjort?

Det rör sig om strax under 6 miljoner. 

• Svar på tråden Vunnit, hur ska jag tänka nu?
  • Anonym (MM)

Jag ärvde knappt hälften av den summan och köpte ett semesterboende som ger oss mycket glädje för vi använder det ofta och dessutom har det stigit en hel del i värde. Förstår mig mycket mer på bostäder än på andra investeringar.
    Om du har hög ränta på lånet är det förstås skönt att betala av det också. 

• MsM84
    Roterar skrev 2023-02-20 17:02:04 följande:

Ja, det här är ju lite av ett dilemma. Du kommer ju få betala reavinst skatt när ni säljer huset, så då betalar du skatt på din vinst... inte fullt lika kul eller hur.
    Du kan ju alltid betala el-räkningarna med vinsten, det hade jag gjort.

Betala reavinstskatt på vinsten får man göra oavsett storlek på lånet. Spelar ingen roll hur mycket man har i lån, det påverkar inte vinsten. 

TS, fundera på vad du vill att pengarna ska användas till. T ex betala av lånet, använda 10% för att köpa ny bil och åka på semester och resterande investeras. Ska det investeras måste du fundera på vad du vill. Hög risk = risk att förlora pengar men också möjlighet att tjäna mycket. Låg risk = minimal risk att förlora pengar men inga möjligheter att få några direkta vinster. En rimlig mellanväg kan vara en blandning av risker, t ex 70% av investerat belopp på låg risk och rester 30% på hög.

• Citronella

Grattis till vinsten! Jag hade absolut prioriterat att bli skuldfri då sitter ni säkert i båten nästan oavsett vad som händer och det är en bra investering också. Om du inte vet redan så kolla upp om ni behöver skatta på vinsten så det inte blir en obehaglig överraskning senare. 

• Citronella

Ja, det här är ju lite av ett dilemma. Du kommer ju få betala reavinst skatt när ni säljer huset, så då betalar du skatt på din vinst... inte fullt lika kul eller hur.

Reavinstskatt har inget med lån att göra överhuvudtaget. Man betalar skatt på vinsten. Om man köpt ett hus för 5 miljoner och säljer för 10 så betalar man skatt på 5 miljoner (vinsten) oavsett hur mycket man har betalat av på lånet, de som inte lånar något alls betalar samma reavinstskatt. 
  • Kvittning

Ja jag skulle absolut betala av lånet. Bara det kommer ju ge en liten ökad inkomst varje månad framöver i att slippa betala ränta och ev. amortering. 

I övrigt så skulle jag lägga undan runt 500 000 på ett sparkonto med ränta och använda till resor. 

Övrigt skulle jag investera i fonder. 

Förutsatt att det inte finns något annat man drömmer om som bygga ut hus, köpa båt eller liknande. 

• LFF
    Anonym (Hmm) skrev 2023-02-20 16:56:04 följande:

Det beror på vad räntan ligger på. Instinktivt skulle jag säga att det kan vara en bra idé faktiskt, du kommer att ha gott om pengar att investera i olika slags sparande. Du måste skaffa en bra bankkontakt för detta!

Och dessutom, var inte så kvick med att kalla det "era" pengar, man skänker inte bort tre miljoner bara för att man är gift. Även om ni inte har äktenskapsförord så är det dina pengar fram till en ev. skilsmässa. Så dessa pengar ska investeras som DU vill. Om du vill betala av ert gemensamma lån så kan det räcka som "gåva" till maken. Resten ska du tänka efter noggrant vad DU ska göra av.

Exakt, det är TS pengar att anse att de är deras gemensamma pengar istället för att vara ego och bara se dem som sina. TS och hennes man har gemensam syn på det hela så varför gå in och gnälla om att TS ska se det som sina pengar. 

Jag är sambo sen 20 år tillbaks. Skulle jag vinna storvinsten så skulle det vara "våra" pengar, inte "mina" pengar. Vi är en familj. 
  • Anonym (Grattis!)

Grattis!
    skaffa en bra bankperson.
    Betala av lån
    Gör något lite extraordinärt för att fira, exempel en resa.
    Köp inget som ökar era kostnader utan investera överskottet och glöm bort att ni har de pengarna.
    Fortsätt leva som ni gjorde tidigare.

• Anonym (AB)

Reavinsten den dagen de säljer blir samma oavsett om de har lånen kvar eller inte. 
  • Anonym (AB)

Skulle jag vinna knappt 6 miljoner så skulle vi först lösa bolånet, 1,4 miljoner.
    Då har vi 4,5 kvar. Sätta undan 1 miljon vardera till barnen på ett räntekonto, som de skulle få nästa gång de flyttar, vilket ligger inom en hyfsat snar framtid. 
    Resten skulle vi investera/spara och sedan börja räkna på när vi kan gå i pension. Har redan ett bra kapital investerat. Vi är 60 år. 

• Anonym (ekonomer?)

Förvånad över att så många skulle betala av lånen med den typen av ekonomi.
    En anledning att betala av lån är trygghet, att man är osäker för framtiden.

Känner man så kan det vara rimligt att prioritera.
    Rent ekonomiskt är det en enkel matematik vad som lönar sig.

Jämför vad lånen kostar med hur mycket avkastning du kan få om du istället investerar motsvarande insats.

Lite förenklad beräkning (kontakta bankman för mer exakt beräkning), då kan du även diskutera investeringar:
    Som mest har ni ett rörligt lån som då ligger på ca. 5%
    1,7 milj motsv. ränta på 95 000:-
    Efter ränteavdrag landar det på ca. 65 000:-
    Det innebär att lånet har en effektiv ränta på knappt 4%
    (prognoserna nu talar för att det kommer ligga ungefär där något år framåt eller så).

Rent matematiskt bör du betala av lånet om du inte kan få bättre avkastning än 4% på en motsvarande investering (på 1,7 miljoner).

I praktiken får man räkna in lite avgifter och skatter men så här ser själva principen ut. En professionell ekonom/investerare skulle sannolikt inte välja att lösa in lånet.

Så, det är en fråga om känslor och trygghet mm. men för att maximera ekonomi och avkastning är det troligen smartast att investera (med lagom risk) snarare än att betala av lånet.

Obs! Du behöver inte känna någon speciell bankman. Boka dit på din egen bank och kontakta även ytterligare en bank för att jämföra. De är intresserade av att få dig som kund.

Grattis och lycka till!

Svar på tråden Vunnit, hur ska jag tänka nu?