Inlägg från: Anonym (Ulla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ulla)

Barnfrågan splittrar oss

Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-02-21 12:28:41 följande:

Förhållandet är inte bra just nu eftersom detta är en så stor fråga som kommer på tal ofta. Det är ett väldigt laddat samtalsämne. Och sen så blir det irritation och småbråk oftare nu pga detta. Han säger att han vet att han vill ha barn med mig i framtiden och älskar mig m.m. men nu senast kom det fram att han vill att jag ska gå ner i vikt (håller med, är känsloätare och har gått upp sista 2 åren) så det måste jag ta tag i för min egna skull.

Gå vidare. Du vill inte få barn, med allt vad det innebär av kroppsliga förändringar, med en man som har åsikter om ditt utseende och vikt. Några kilos övervikt är ingenting jämfört med vad en graviditet och förlossning kan göra med ens kropp. 
  • Anonym (Ulla)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-02-21 12:28:41 följande:

Förhållandet är inte bra just nu eftersom detta är en så stor fråga som kommer på tal ofta. Det är ett väldigt laddat samtalsämne. Och sen så blir det irritation och småbråk oftare nu pga detta. Han säger att han vet att han vill ha barn med mig i framtiden och älskar mig m.m. men nu senast kom det fram att han vill att jag ska gå ner i vikt (håller med, är känsloätare och har gått upp sista 2 åren) så det måste jag ta tag i för min egna skull.

Är han lite korkad? Det finns liksom inget i framtiden för er vad gäller att få barn. Det räknas som normalt att försöka upp till ett år att bli gravid. Då är du 37 när barnet föds (vilket så klart går fint) - om ni börjar NU alltså. Men om du inte blir gravid inom ett år, ska ni då fortsätta med utredning, ev IVF? 

Barn är ju inget man kläcker ur sig lite snabbt när andan faller på. Säg att det tar er tre år och ni börjar först när du är 38. Och för varje år ni väntar minskar chanserna. 

Har din kille läst en massa skvallerpress om kändisar som fått barn vid 45-50? Han måste ju förstå att de barnen ytterst, ytterst sällan kommit till den naturliga vägen och att den andra vägen kan vara väldigt, väldigt jobbig. 

Svar på tråden Barnfrågan splittrar oss