• Simon22

    Pappaledig medan sambo jobbar skift

    Hej på er

    Jag ska nu i April gå på min första pappaledighet och har lite jobbiga tankar kring egentiden mellan min son och mig då min sambo jobbar skift.

    Är det någon annan som har erfarenhet kring detta som vill dela med sig kring tankar och hur det gick så skulle det uppskattas jätte mycket.

    Sambon jobbar dag/kväll varannan vecka och jag är rädd för att sonen och jag inte kommer få samma connection om hon ska vara hemma på dagarna varannan vecka. Även om jag älskar att umgås alla 3 så känns det tråkigt då jag ser hennes och sonens relation nu efter snart 1 år då jag jobbat dagtid sedan födsel.

    Jag har gjort lite småräkningar och på mina 5 månader hemma så kommer jag och sonen ha ca 8 veckor (mån-fre) hemma ensamma på dagarna vilket känns jätte tungt att den siffran inte är högre.
    Det kommer säkert gå jätte bra men det vore kul att höra andras erfarenheter om det är fler som gått i samma tankar eller känt likadant.

  • Svar på tråden Pappaledig medan sambo jobbar skift
  • Anonym (Bella)

    Jag har svårt att se att man skulle se det som negativt. Oavsett så är det som det är, och inte mycket att göra åt.
    Din partner, om hon jobbar natt, kommer vila på dagtid?
    Du kommer vara huvudansvarig.
    Jag lever i det omvända, dvs under min del av f-ledigheten så har min man (barnens far) varit ledig mycket på dagtid pga han jobbar skift. Det är 99% positivt. Det är som att ha två lediga föräldrar vissa dagar - vilken lyx!
    Försök att vänd på det och se det positiva.

  • Anonym (Ann)

    Inget du kan göra något åt. Se det positiva, ni får mkt tid tillsammans, hur kan det vara negativt? Du kommer att bonda med sonen ändå, fast ni är hemma tillsammans. Sedan kan du och sonen göra egna saker utanför hemmet även om sambon är hemma. Gå och bada t ex. 

Svar på tråden Pappaledig medan sambo jobbar skift