• Challenger

Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?

I samband med Covid19-epidemin slog till skulle befolkningen skyddas. Dvs, alla utom barn, unga och deras föräldrar. Man stängde aldrig skolorna. Smittspridningen pågick till 100%. Som förälder kunde man i princip lika gärna skita i alla andra rekommendationer, för man blir ALLTID smittad av sina barn ändå.

Nu går det både Covid, Influensa, Vinterkräksjuka, jävla förkylningar, hårlöss, springmask, vattkoppor och gud vet vad. Läste tom om någon varning för hepatit:..

Varför i hela friden släpper folk iväg sina sjuka barn till för- och grundskolor hela tiden? Varför tar inte folk sitt samhällsansvar? Varför i hela friden ska man ut och resa hela tiden så fort det blir lov och ta hem all möjlig jävla skit från världens alla hörn hela tiden???

Inte blir det bättre när man läser dessa idiotartiklar heller.
    www.expressen.se/ledare/sluta-vabba--for-lite-snor/

Finns detinga rättigheter för oss som inte vill drabbas av skiten? Som inte vill må skit hela tiden, eller befinner oss i riskgrupp? 

Ibland hade jag önskat att mina barn fått 100% distansundervisning hela tiden.

• Svar på tråden Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?
  • 567890
    Challenger skrev 2023-02-21 19:49:38 följande:
    Ja, jag tycker det är jobbigt faktiskt. Det är skit som går överallt. Både på jobbet och hos bägge barnens skolor. Är det inte det ena, så är det det andra. 

Smittskyddsåtgärder är en bra början. Att folk/barn inte är "på varandra" hela tiden. Det nya är väl möjligen att det är värre sjukdomar som huserar nu. Covid är ju inte precis som vilken förkylning som helst. Många får men för livet och vi har väl över 20 tusen döda. Har själv drabbats hårt. 
    Trist att du blev hårt drabbad av Covid men forskningen har visat att barn inte smittar särskilt mycket så det är mer troligt att du fick smittan av en annan vuxen.

Är du beredd att vabba så mycket som krävs för att smitta inte ska finnas i samhället? Jobba hemifrån så att dina barn kan få hjälp med distansstudierna? Det räcker inte långa vägar med endast lektioner online för barn under 14 år, de har inte disciplinen utan behöver någon vuxen hemma som ser till att de jobbar och inte spelar medan läraren undervisar genom skärmen. 

Det känns som att du försöker vinna en strid som inte kan vinnas. Sjukdomar kommer alltid att finnas, ibland blir de dödliga men oftast mest obekväma och dryga. Det är inte kul att få hem ett smittat barn men alternativet är att leva helt isolerade från varandra vilket inte är realistiskt vilket jag tänker att du egentligen förstår.
  • molly50
    Spucks skrev 2023-02-21 22:25:06 följande:
    Jag tror att dem finns. Men nej, "vi" pratar inte om det, jag pratar om det TS gnällt om och det var just de saker jag skrev. TS tycker tydligen att man ska vabba för varenda småsak, inte resa och att elever i högstadiet och gymnasiet ska ha distansundervisning.
    Challenger skrev 2023-02-21 21:48:51 följande:
    Dina sk tips är inte realistiska utan är bara rent trams. Återkom när du har realistiska tips. 
    TS har skrivit att det handlar om de som lämnar sina barn sjuka till förskola och skola.
    Alltså inte de med bara lite snuva och nysningar. 
  • Anonym (Bådeoch)
    molly50 skrev 2023-02-21 23:01:51 följande:
    TS har skrivit att det handlar om de som lämnar sina barn sjuka till förskola och skola.
    Mja, det ärju din tolkning av det. 
  • Spucks
    molly50 skrev 2023-02-21 23:01:51 följande:
    TS har även skrivit andra saker, som jag har sammanfattat två gånger redan. Du kan ju själv läsa igenom hens inlägg igen för att själv se vad jag menar.
  • Challenger
    Spucks skrev 2023-02-22 08:05:06 följande:
    TS har även skrivit andra saker, som jag har sammanfattat två gånger redan. Du kan ju själv läsa igenom hens inlägg igen för att själv se vad jag menar.
    Ja, men varför i hela friden lämnar man sjuka barn på förskola och skola? Under covidrekommendationerna försvann ju både influensa och vinterkräksjuka nästan helt. Du kan ju fundera på varför.
  • 567890
    Challenger skrev 2023-02-22 08:08:48 följande:
    Ja, men varför i hela friden lämnar man sjuka barn på förskola och skola? Under covidrekommendationerna försvann ju både influensa och vinterkräksjuka nästan helt. Du kan ju fundera på varför.
    Men snälla människa, det kan väl inte vara svårt att förstå. Folk behöver jobba, barn behöver vara i skolan och man chansar. Barnet kan vara helt frisk hemma med lite snuva och man stannar inte hemma för en sådan sak.

Under Covid så var alla stenhårda och många sjukdomar pausades ett tag men det är inte ett hållbart liv att leva, samhället backade ganska rejält under de två åren som det pågick, både psykiskt och ekonomiskt. 
  • Anonym (...)

Ja, covid var/är en märklig sjukdom.

Den drabbade mig som gravid i vecka 30, men ingenting speciellt gjordes från vårdens sida. Helt plötsligt var det livsfarligt för gravida kvinnor från v 20 och mina kollegor som var gravida fick gå från det de kom in i vecka 20.

Skolbarn fick gå i skolan som vanligt utan problem, fram till en viss ålder då - då var det distans! Även förskolan var lugnt, smittar inte bland små barn sa dem.

Sjukvården var åt helvete och alla gick på knäna. HELA det svenska folket ville satsa på sjukvården efter detta kaos - men hör och häpna: politikerna struntar blankt i detta! Vi har alltså haft en stor kris men inga extra satsningar görs som är landsomfattande och för att få ett fungerande sjukvårdssystem med fler än 1 IVA-plats på 1000 personer.

De som dog hade covid, men covid var inte orsaken till att de dog - utan det var saker som lunginflammation, hög feber osv som var orsaken även om personen i fråga kanske hade covid.
    Efteråt var allt stramare, dyrare och folk hade lärt sig att hålla avstånd samt bli mer individuellt tänkande. Som sagt, konstig sjukdom den där covid...
  • Challenger
    yyyyhej skrev 2023-02-22 08:24:03 följande:

Att vaba för att barnen är lite snorig är helt orimligt. 

Din inställning förklarar varför vi nu har rekordmånga sjukdomar som huserar runt. Istället för att en familj är hemma 24 timmar extra, kanske 100 familjer drabbas och behöver stanna hemma, bara för att en idiot lämnar sina sjuka barn till skolan. Skitsmart. 
  • Challenger
    Anonym (...) skrev 2023-02-22 09:12:28 följande:

Ja, covid var/är en märklig sjukdom.

Den drabbade mig som gravid i vecka 30, men ingenting speciellt gjordes från vårdens sida. Helt plötsligt var det livsfarligt för gravida kvinnor från v 20 och mina kollegor som var gravida fick gå från det de kom in i vecka 20.

Skolbarn fick gå i skolan som vanligt utan problem, fram till en viss ålder då - då var det distans! Även förskolan var lugnt, smittar inte bland små barn sa dem.

Sjukvården var åt helvete och alla gick på knäna. HELA det svenska folket ville satsa på sjukvården efter detta kaos - men hör och häpna: politikerna struntar blankt i detta! Vi har alltså haft en stor kris men inga extra satsningar görs som är landsomfattande och för att få ett fungerande sjukvårdssystem med fler än 1 IVA-plats på 1000 personer.

De som dog hade covid, men covid var inte orsaken till att de dog - utan det var saker som lunginflammation, hög feber osv som var orsaken även om personen i fråga kanske hade covid.
    Efteråt var allt stramare, dyrare och folk hade lärt sig att hålla avstånd samt bli mer individuellt tänkande. Som sagt, konstig sjukdom den där covid...
    Kan bara hålla med. Både sjukdomen och åtgärderna har varit märkliga. 
    Myndigheterna har målat med breda penslar. Man har exempelvis förutsatt att unga barn har unga friska föräldrar. Att äldre barn har fått plugga på distans- har motiverats med att de inte behöver omsorg från föräldrar. Det är alltså rent ekonomiska skäl som ligger bakom de smittskyddsåtgärder som Folkhälsomyndigheten har föreslagit. 

Sedan den återkommande "sanningen" att alla som dött med positivt Covid-test inte alls har dött av Covid, utan något annat som lunginflammation, blodproppar osv osv. Och Covid hade absoooooolut ingenting att göra med det hela..., det var bara en slump att de dog med 42 graders feber, dubbelsidig lunginflammation samtidigt som de postade positivt för covid...ingen panik liksom....

Slutsatsen som alla borde dra är att sluta vara så naiva. Våga ifrågasätta. Tänk på din egen och dina närståendens hälsa i första hand. Staten kommer inte ta hand om dig. De har en helt annan agenda. Ser man inte detta är man fullständigt naiv och totalt verklighetsfrånvänd. 
Svar på tråden Vem tar ansvar för den fria smittspridningen i skolan?