• Anonym (Ts)

    1,5-åring som inte pratar?

    Hur kan man hjälpa språkutvecklingen? Har en knappt 1,5-åring som inte pratat några ord alls, bara mycket babbel. 

    Hen förstår några ord och enklare meningar men pratar absolut inget själv. Hur kan man hjälpa? Känns som alla från BVC, släkt och vänner bara frågar om detta?.

  • Svar på tråden 1,5-åring som inte pratar?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2023-02-22 11:23:43 följande:

    Tror inte min onge pratade så mycket vid 1,5 heller. Började fsk vid 19 mån och då kunde hon säga några ord och vid 2 pratade hon som aldrig förr.
    Ett barn i släkten körde rappakalja fram till tre och sen började hon prata. Inga konstigheter i ert barns fall säger jag.


    Tack. Känns bara så stressat när ALLA frågar om ?jaha hur mkt pratar hen än då??. Och säger man att hen förstår lite men inte pratar något själv så hmmas det och man får ett ?jaha?oj, ja nä? eller liknande.
  • Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2023-02-22 19:27:34 följande:

    Som flera skrev är det helt normalt att en 1,5 åring inte pratar. Ignorerar idioterna som tycker det är något fel med ditt barn - de är precis lika duma som dem som tror att ett barn måste kunna gå vid ettårsdagen.

    Men för att svara på din fråga: språkutvecklingen hjälper man genom att prata mycket med barnet. Läs/titta på böcker, kommentera vad du/ni gör och så se till att du inte bara pratar TILL barnet utan även MED barnet. Dvs. kommunicerar med varandra, även om han inte pratar än.


    Jag gör inte mkt annat än att pratar med barnet, vi har öåmgs konversationer hela dagarna i princip. Så den biten känner jag att jag täckt upp, helt slut av allt mitt babblande hela tiden och alla samtal där jag försöker tolka in barnets svar och svara tillbaka.
  • Anonym (Ts)
    Jemp skrev 2023-02-22 19:57:50 följande:

    Bvc har som uppdrag att kolla språket vid 18 mån. Tror det är 10 ord de "ska" kunna. Det har ingen av mina gjort och ingen åtgärd har gjorts då. Äldsta började prata strax därefter. 
    Yngsta är nu snart 5. Vid 3 bad vi om remiss till logoped, då hade hon max 10 ord (vid 1.5 sa hon nog inte ens mamma). Logopeden nöjde sig med att hon kommunicerade (kroppsspråk) och förstod. Vi är där några gånger per år fortfarande, pratandet har släppt men uttalet fortfarande dåligt. Inga misstankar om att det beror på ytterligare problematik dock. 

    Standardtipsen är precis som du fått svar om. Läs, prata, sätt ord på saker och upprepa, sjung, använd tecken som försärkning. 


    10 ord är vi inte alls på att säga, kanske att förstå.

    Och jag pratar nonstop med barnet känns det som. Sjunger, vi kör pekböcker och övar med bilder, har hittepåkonversationer, pratar om allt jag gör och pekar på det jag pratar om samtidigt, läser samma små sagoböcker om och om igen. Har aldrig pratat så mycket om dagarna.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-02-22 20:31:03 följande:

    Mina tips är följande: 
    Börja använda teckenstöd (barn minns tecken före order) forskning visar att barnen genom teckenstöd lättare kan börja kommunicera, men såfort talet kommer igång blir talet det primära språket. Tecken hämmar alltså inte talspråket, utan bidrar till att barnet ska kunna kommunicera på ett lättare sätt. 

    Sjung mycket - barn i åldern 1-2 lär sig massor av ord genom sånger. När man sjunger kan man dessutom använda tecken. 

    Titta i böcker, peka, läs, prata massor. (Forskning visar att barn som blir lästa mycket för kliver in i skolan med ett rikare ordförråd än barn som inte har föräldrar som läser för dem i någon större utsträckning).

    Undvik att använda iPad så långt det går, forskning visar att barns språkutveckling sker snabbare genom att lyssna/prata med en riktig människa framför digitala "väsen". Ska man använda iPad sitt med och prata om vad ni ser, tex i pedagogiska spel osv.

    Rätta inte barnet om barnet säger fel. Utan bekräfta med det rätta ordet Tex barnet säger "ölk" Du svarar då vill du ha MJÖLK, okej varsegod. 

    Prata korta meningar med barnet i denna ålder tex "William gå ut" i stället för William, kom så klär vi på oss och går ut". Ju fler ord barnet säger, desto längre meningar kan du säga. 
    Tänk såhär "du kan inte engelska, bara liite. Och någon säger (ditt namn) have apple? Den kan du förstå kanske för du känner till ordet äpple. Men om du i stället får höra (ursäkta stavfel) Hey (ditt namn) I know you like apples, should you like to have one know or later? I denna mening kanske du förstår ordet äpple och senare och därför blir det svårt att processa informationen.


    Tack. Jag sjunger väldigt mycket för barnet, gjort sen hen var färsk. Har alltid flera peka och titta böcker framme och några med kortare texter på rim - jag ser böcker som jätteviktiga.

    Gör precis som du säger med orden - om barnet uppenbart pekar på en boll men säger något helt annat säger jag tydligt att Ah, leka med BOLL? Tex.

    Ska tänka ännu mer på korta meningar, bra tips!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jo) skrev 2023-02-22 20:41:59 följande:

    Jag har två barn som inte sa så mkt i ditt barns ålder. Visade sig sen vara språkstörning. Den ena hade även vätska bakom trumhinnan och fick rör, hörde nästan inge ting pga av det  


    oavsett är ditt barn så litet så man gör inget annat än att kontrollera hörseln. Ibland beror det på vätska bakom trumhinnan som kan hindra språkutvecklingen. 


    men kolla hörseln, sen avvakta, alltid bra med tecken som stöd oavsett :)


    Hör gör hen. Reagerar på minsta lilla ljud åt alla håll.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hjördis) skrev 2023-02-23 09:53:34 följande:

    TS - vill fråga hur är ditt barn i övrigt? 

    Finmotoriskt? Fysiskt aktiv med springa/gå/röra sig? För att ta ett par exempel.

    Jag pratade själv tidigt och min mamma umgicks med grannen en del som hade ett barn som var en vecka yngre än mig. Den mamman var så orolig för sitt barn som inte pratade. 

    Mamma konstaterade att det var ju inte så konstigt - det barnet sprang ju omkring hela tiden och hade fullt fokus på sin fysiska utveckling. Jag satt ju still på golvet som en annan bebisbudda och babblade. Jag hade ju fokus på att lära mig prata. Tids nog började jag röra mig mer och lärde mig gå och springa och det andra barnet kom igång med snacket rejält. 

    Haft flera sådana barn inom förskolan. Duktiga på motorik och/eller det fysiska.  Helt plötsligt en dag så bara dräller det ur ord ur det lilla barnet. Många gånger är det "ordsamlarbarn" som går från typ noll ord tll mer eller mindre fullständiga meningar. 


    Mitt barn är väldigt bra på motorik och sitter aldrig still. Det ska småspringas, klättras, sparkas och kastas bollar.Så det är ju verkligen mer åt det hållet.
Svar på tråden 1,5-åring som inte pratar?