• Anonym (Tek)

Rektoskopi

efter att för några mån sen drabbats av inflammerade tarmfickor ska jag nu göra en rektoskopi som uppföljning. 

jag är egentligen inte nervös men fy fabian vad mkt olust och fy fan och allt vad det heter! Ligga där med rumpan och en läkare (som jag gått till för liksom halsont (ja men iaf helt andra saker än att peta i rumpan!) som nu ska undersöka ens rumpa! Gud jag går itu av skam. och jag vet ju att det är löjligt. Men jag kan ju ej släppa det. där ska ingen pilla in något liksom. Där ska nr 2 komma ut och thats it. 

bävar för tiden det kommer ta! ni som gjort det. Hur lång tid tog det? på tele sa ssk MAX 10 min. Har aldrig varit med om en rektoskopi som tagit längre tid. Gjorde det ont? Klyx, gjorde det ont? Aldrig använt sådant!
    åh!!! Snälla ge mig lugnande råd och tips. 

• Svar på tråden Rektoskopi
  • Anonym (Tek)
    Anonym (Abc) skrev 2023-02-24 02:49:58 följande:

Många som säger att det inte är ens vanliga läkare som gör rektoskopin. I mitt fall var det så i alla fall. Utfördes på vc av ordinarie läkare. Men för koloskopi blev det remiss. 

Ja jag förstår inte riktigt. Kan ju så klart göras på akuten och/eller hos urolog kanske. Men det sa de redan på akuten att detta är något man vanligtvis gör på VC som en uppföljning. Däremot koloskopi brukar inte vanligen göras på vc. 
  • Anonym (går fort)

Jag jobbar som läkare på en kolorektalkirurg och gör många rektoskopier varje vecka. För mig är detta område på kroppen lika naturligt och oladdad som om jag skulle undersöka ett öra. Jag vet att många patienter tycker detta är mycket obehagligt och privat såklart, men för mig är det verkligen vardag.
    Det är jättevanligt att läkare på vårdcentralen gör rektoskopi, och det skall alla vårdcentralsläkare kunna.

Själva röret i ändtarmen tar ett fåtal minuter. Klyx brukar inte göra ont (det har jag själv fått - jag har även gått igenom koloskopi).

Det jag reagerar lite på är att uppföljningen av din divertikulit (inflammation i tarmfickor) är just en rektoskopi. Då kommer man oftast inte upp till det inflammerade området. Standard är att man skall genomgå antingen koloskopi eller (vanligare) CT-kolografi, där man får en bra bild av hela tarmen. Detta skall göras ca 6-8 veckor efter inflammationen.

• Anonym (Tek)
    Anonym (går fort) skrev 2023-02-24 12:40:11 följande:

Jag jobbar som läkare på en kolorektalkirurg och gör många rektoskopier varje vecka. För mig är detta område på kroppen lika naturligt och oladdad som om jag skulle undersöka ett öra. Jag vet att många patienter tycker detta är mycket obehagligt och privat såklart, men för mig är det verkligen vardag.
    Det är jättevanligt att läkare på vårdcentralen gör rektoskopi, och det skall alla vårdcentralsläkare kunna.

Själva röret i ändtarmen tar ett fåtal minuter. Klyx brukar inte göra ont (det har jag själv fått - jag har även gått igenom koloskopi).

Det jag reagerar lite på är att uppföljningen av din divertikulit (inflammation i tarmfickor) är just en rektoskopi. Då kommer man oftast inte upp till det inflammerade området. Standard är att man skall genomgå antingen koloskopi eller (vanligare) CT-kolografi, där man får en bra bild av hela tarmen. Detta skall göras ca 6-8 veckor efter inflammationen.

Jag genomgick röntgen (plus massa tester) på akuten då de fastställde divertikuliten. Den ?gick tillbaka? rätt snabbt Eller vad man ska säga. första gången jag får det och jag
    misstänker att det är en kombination av långvarig (ca 6 mån) av kortisonbwhandling, dessförinnan 3 IV kortisonpulsar a 1000mg var. Och så mabthera behandling. Allt detta är nytt för mig sen i år. Har tidigare aldrig haft liknande besvär. 

kanske det bidragit till beslutet att göra en rektoskopi snarare än koloskopi? Vet inte vad som avgör. Mina symtom av divertikuliten var allmän sjukdomskänsla samt ont i magen. Hanterbart men ont. Och ända anledningen till att jag tog tag i det och åkte till akuten var för jag skille få min mabthera men när jag beskrev att jag kände mig lite sisådär (ej feber) och ont i magen så valde de ta ett crp först och då såg man att jag hade ett värde av 181. Så de skickade mig till akuten. Några timmar senare var det uppe på 230. fick komma hem efter all undersökningar och rek flytande kost och återkomma dagen efter och då hade crp sjunkit igen till 170 något så de sa: fortsatt flytande kost ca 5-6 dagar och sedan sakta öka på. Vid besvär uppsöka vården igen annars invänta uppföljning på VC pga jag är precis på gränsen till den åldersgrupp som man går vidare med utredning. Annars menade läkaren att man inte följer upp det om det är
    första gången och det går tillbaka så som det gjort för mig.. rätt el fel ingen aning

• Anonym (Tek)

Och tack för info att man inte är inne med kameran i 10 min! Haha! känns genast lite bättre. 
  • Anonym (Kommer gå bra)

Viktigt är att komma ihåg, som läkaren i tråden påpekar, att det för dem är vardag att undersöka tarmar och inget de lägger någon värdering i. En bra läkare förstår ändå att det kan kännas jobbigt för patienten.

När jag gjorde koloskopi fick jag på mig ett par pappersbyxor med en öppning vid baken, så man var inte naken. Koloskopin gick för övrigt bra och även inmundigandet av den stora mängden laxermedel som skulle drickas. Det var för att jag råkade se ett tips på nätet, annars hade det varit mycket svårt att få ner det. 

Jag har gjort även gastroskopi och första gången var jag rädd. Det gick ändå bra och även om det var obehagligt en kort stund, var det bara lättnad jag kände efteråt. Gjort det en gång till många år senare och även det gick bra. Det varierar förstås från person till person, men viktigt att veta att det inte behöver vara en jobbig upplevelse. 

Rektoskopi har jag ingen erfarenhet av, men jag tror själva undersökningen kommer vara mycket lättare än du befarar. Lycka till!

• Anonym (går fort)
    Anonym (Tek) skrev 2023-02-24 13:34:52 följande:

Jag genomgick röntgen (plus massa tester) på akuten då de fastställde divertikuliten. Den gick tillbaka rätt snabbt Eller vad man ska säga. första gången jag får det och jag
    misstänker att det är en kombination av långvarig (ca 6 mån) av kortisonbwhandling, dessförinnan 3 IV kortisonpulsar a 1000mg var. Och så mabthera behandling. Allt detta är nytt för mig sen i år. Har tidigare aldrig haft liknande besvär. 

kanske det bidragit till beslutet att göra en rektoskopi snarare än koloskopi? Vet inte vad som avgör. Mina symtom av divertikuliten var allmän sjukdomskänsla samt ont i magen. Hanterbart men ont. Och ända anledningen till att jag tog tag i det och åkte till akuten var för jag skille få min mabthera men när jag beskrev att jag kände mig lite sisådär (ej feber) och ont i magen så valde de ta ett crp först och då såg man att jag hade ett värde av 181. Så de skickade mig till akuten. Några timmar senare var det uppe på 230. fick komma hem efter all undersökningar och rek flytande kost och återkomma dagen efter och då hade crp sjunkit igen till 170 något så de sa: fortsatt flytande kost ca 5-6 dagar och sedan sakta öka på. Vid besvär uppsöka vården igen annars invänta uppföljning på VC pga jag är precis på gränsen till den åldersgrupp som man går vidare med utredning. Annars menade läkaren att man inte följer upp det om det är
    första gången och det går tillbaka så som det gjort för mig.. rätt el fel ingen aning smile1.gif

Just vid förstagångsdivertikulit är det ännu viktigare med uppföljande röntgen av tjocktamen. Som sagt, med rektoskopi kommer man knappt ens upp till området där fickorna sitter, så det är "nästan" onödigt.
    Har man kända problem och får divertikulit var och varannan månad behöver man inte röntga efter varje gång.

Anledningen till röntgen (alt hel koloskopi) är att man skall se så att det inte sitter någon tumör som orsakat inflammationen, vilket inte syns när det är akut inflammerat. Det är väldigt vanligt med divertikulit och väldigt ovanligt att det beror på tumör, men bäst att kolla för säkerhets skull.

Du kan googla på uppföljning divertikulit om du vill läsa mer.

Lycka till med rektoskopin i alla fall :)
  • Anonym (Usch)

Får man dölja sitt kön eller måste man exponera det också? Hur blottad behöver man vara?

• Anonym (går fort)
    Anonym (Usch) skrev 2023-02-24 16:30:07 följande:
    Får man dölja sitt kön eller måste man exponera det också? Hur blottad behöver man vara?
    Oftast får man en liten handduk eller liknande över ändan, men den behöver ju flyttas just under själva undersökningen.
    Man behöver ligga på sidan med knäna uppdragna i fosterställning och byxor+trosor neddragna till knäna.
    Man brukar egentligen bara se anus - resten av könet är för långt fram mellan låren.
  • Anonym (Tek)
    Anonym (går fort) skrev 2023-02-24 14:35:24 följande:
    Just vid förstagångsdivertikulit är det ännu viktigare med uppföljande röntgen av tjocktamen. Som sagt, med rektoskopi kommer man knappt ens upp till området där fickorna sitter, så det är "nästan" onödigt.
    Har man kända problem och får divertikulit var och varannan månad behöver man inte röntga efter varje gång.

Anledningen till röntgen (alt hel koloskopi) är att man skall se så att det inte sitter någon tumör som orsakat inflammationen, vilket inte syns när det är akut inflammerat. Det är väldigt vanligt med divertikulit och väldigt ovanligt att det beror på tumör, men bäst att kolla för säkerhets skull.

Du kan googla på uppföljning divertikulit om du vill läsa mer.

Lycka till med rektoskopin i alla fall :)

Tack för info. Slipper gärna koloskopi. Och utgår från att de utgått från min historik och den sjukdomshistoria samt läkemedelsbehandling jag är under när de beslutat rektoskopi. Kan det vara så att de från VC remitterar för en röntgen till? Ct-kolon gjorde jag inte. Men röntgen med kontrast som kändes som jag kissade på mig haha! 

gör dessutom MR ggr flera per år och gjort och tagit massa Tester senaste året för alla möjliga saker. Så kanske det även vägt in eller? 

ingen aning. Får se på rektoskopin vad de säger. Den läkaren jag ska till uppfattar jag som noggrann även om han trodde jag var stressad och på väg in i väggen och det kort därefter visade sig att jag har MS hehe. 

• Anonym (går fort)
    Anonym (Tek) skrev 2023-02-24 19:17:53 följande:

Tack för info. Slipper gärna koloskopi. Och utgår från att de utgått från min historik och den sjukdomshistoria samt läkemedelsbehandling jag är under när de beslutat rektoskopi. Kan det vara så att de från VC remitterar för en röntgen till? Ct-kolon gjorde jag inte. Men röntgen med kontrast som kändes som jag kissade på mig haha! 

gör dessutom MR ggr flera per år och gjort och tagit massa Tester senaste året för alla möjliga saker. Så kanske det även vägt in eller? 

ingen aning. Får se på rektoskopin vad de säger. Den läkaren jag ska till uppfattar jag som noggrann även om han trodde jag var stressad och på väg in i väggen och det kort därefter visade sig att jag har MS hehe. 

Gör du MR buk ibland så skall det gå lika bra som annan uppföljning. 

CT med kontrast visar en hel del, men kan missa mindre tumörer i kolonslemhinnan. Nu är du ju noggrant omhändertagen ändå.

Jag skulle inte oroa mig mer för rektoskopin om jag var du i alla fall. Obehagligt, men kortvarig undersökning, och vardagsmat för läkaren.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (går fort) skrev 2023-02-24 16:47:31 följande:
    Oftast får man en liten handduk eller liknande över ändan, men den behöver ju flyttas just under själva undersökningen.
    Man behöver ligga på sidan med knäna uppdragna i fosterställning och byxor+trosor neddragna till knäna.
    Man brukar egentligen bara se anus - resten av könet är för långt fram mellan låren.
    usch låter ruggigt förnedrande. Hade bett att få könet helt täckt. Läkare får verkligen se mycket ruggigt och groteskt håriga stjärtar troligen. Alla ser ju olika ut så de vet ju inte vad de ska få se. De är ju människor trots allt..
  • Anonym (Tek)
    Anonym (går fort) skrev 2023-02-24 20:16:03 följande:
    Gör du MR buk ibland så skall det gå lika bra som annan uppföljning. 

CT med kontrast visar en hel del, men kan missa mindre tumörer i kolonslemhinnan. Nu är du ju noggrant omhändertagen ändå.

Jag skulle inte oroa mig mer för rektoskopin om jag var du i alla fall. Obehagligt, men kortvarig undersökning, och vardagsmat för läkaren.

Tack! Uppskattar att du delar med dig av din kunskap! 
    de MR jag gör är kopplade till Ms så huvud/halsrygg/ryggraden främst. Så inte buk. 

kan ju inte skillnaden på alla dessa röntgen. Men den jag gjorde på akuten med kontrast var i liknande apparat som Mr mackapären. Men mindre och hade fokus på buk så klart. är det ct-kolon? uppfattade vid snabbgoogling att ct kolon innebär att man får något medel genom baken via någon liten manick? 

• Anonym (går fort)
    Anonym (Usch) skrev 2023-02-24 20:30:00 följande:
    usch låter ruggigt förnedrande. Hade bett att få könet helt täckt. Läkare får verkligen se mycket ruggigt och groteskt håriga stjärtar troligen. Alla ser ju olika ut så de vet ju inte vad de ska få se. De är ju människor trots allt..
    När man sett ett antal hundra olika öppningar, som dessutom ofta har problem som hemorrojder,  hudläkare, avföringsläckage, tumörer osv så ser inget längre förskräckligt ut. Man värderar inte, utan konstaterar bara vad man ser. Personligen tycker jag den änden är "normalare" än den andra (jag hade aldrig kunnat jobba som tandläkare).
  • Anonym (Kommer gå bra)
    Anonym (går fort) skrev 2023-02-24 20:55:40 följande:
    När man sett ett antal hundra olika öppningar, som dessutom ofta har problem som hemorrojder,  hudläkare, avföringsläckage, tumörer osv så ser inget längre förskräckligt ut. Man värderar inte, utan konstaterar bara vad man ser. Personligen tycker jag den änden är "normalare" än den andra (jag hade aldrig kunnat jobba som tandläkare).
    Öppningar som ofta har problem med hemorrojder, hudläkare   Skrattande Tack för skrattet. Undrar vad det skulle vara.
  • Anonym (går fort)
    Anonym (Kommer gå bra) skrev 2023-02-24 23:22:51 följande:
    Öppningar som ofta har problem med hemorrojder, hudläkare   Skrattande Tack för skrattet. Undrar vad det skulle vara.
    Haha, ja, det händer ofta att hudläkare är ett stort problem i ändtarmen :)
    Hudflikar skulle det vara.
  • Anonym (Tek)
    Anonym (går fort) skrev 2023-02-24 23:49:08 följande:
    Haha, ja, det händer ofta att hudläkare är ett stort problem i ändtarmen :)
    Hudflikar skulle det vara.
    Hahaha
Svar på tråden Rektoskopi