Anonym (Tek) skrev 2023-02-24 13:34:52 följande:
Jag genomgick röntgen (plus massa tester) på akuten då de fastställde divertikuliten. Den gick tillbaka rätt snabbt Eller vad man ska säga. första gången jag får det och jag
misstänker att det är en kombination av långvarig (ca 6 mån) av kortisonbwhandling, dessförinnan 3 IV kortisonpulsar a 1000mg var. Och så mabthera behandling. Allt detta är nytt för mig sen i år. Har tidigare aldrig haft liknande besvär.
kanske det bidragit till beslutet att göra en rektoskopi snarare än koloskopi? Vet inte vad som avgör. Mina symtom av divertikuliten var allmän sjukdomskänsla samt ont i magen. Hanterbart men ont. Och ända anledningen till att jag tog tag i det och åkte till akuten var för jag skille få min mabthera men när jag beskrev att jag kände mig lite sisådär (ej feber) och ont i magen så valde de ta ett crp först och då såg man att jag hade ett värde av 181. Så de skickade mig till akuten. Några timmar senare var det uppe på 230. fick komma hem efter all undersökningar och rek flytande kost och återkomma dagen efter och då hade crp sjunkit igen till 170 något så de sa: fortsatt flytande kost ca 5-6 dagar och sedan sakta öka på. Vid besvär uppsöka vården igen annars invänta uppföljning på VC pga jag är precis på gränsen till den åldersgrupp som man går vidare med utredning. Annars menade läkaren att man inte följer upp det om det är
första gången och det går tillbaka så som det gjort för mig.. rätt el fel ingen aning 
Just vid förstagångsdivertikulit är det ännu viktigare med uppföljande röntgen av tjocktamen. Som sagt, med rektoskopi kommer man knappt ens upp till området där fickorna sitter, så det är "nästan" onödigt.
Har man kända problem och får divertikulit var och varannan månad behöver man inte röntga efter varje gång.
Anledningen till röntgen (alt hel koloskopi) är att man skall se så att det inte sitter någon tumör som orsakat inflammationen, vilket inte syns när det är akut inflammerat. Det är väldigt vanligt med divertikulit och väldigt ovanligt att det beror på tumör, men bäst att kolla för säkerhets skull.
Du kan googla på uppföljning divertikulit om du vill läsa mer.
Lycka till med rektoskopin i alla fall :)