• Anonym (Hjälp)

Hur lyckas spara?

Har alltid varit impulsiv med pengar och tappar helt omdömet när jag i ögonblicket blir lockad av något. Jag har inte jättehöga marginaler så kanske är det en del av problemet men har räknat ut att jag borde kunna spara 3000 minst i månaden, så varför lyckas jag aldrig med detta utan tvärtom får snåla sista veckan innan lön. 

Jag inser att problemet inte ligger i mina utgifter eller inkomster utan mitt beteende då jag haft en hög lön under en period i mitt liv men ändå inte lyckats spara något. 

Finns det någon slösa därute som faktiskt lyckats vända sitt beteende? Jag tänker att jag skulle behöva ett fast sparande till utgifter som tillkommer extra, när barnen eller jag behöver något eller när vi faktiskt vill unna oss och inte ta av de ?vanliga? pengarna. Men jag lever liksom loppan första veckan efter lön och unnar mig efter att ha varit fattig nån/några veckor innan. Jag vet ju hur man gör men jag lyckas aldrig. Hjälp! 

• Svar på tråden Hur lyckas spara?
  • FredrikLiksom

Pay yourself first! Lägg undan det du ska spara först och sen använder du resten för räkningar och levnadsomkostnader.

Titta gärna på the minimalists på Netflix för mer inspiration Om att sluta köpa saker.

• Anonym (Hjälp)
    FredrikLiksom skrev 2023-02-24 06:15:42 följande:

Pay yourself first! Lägg undan det du ska spara först och sen använder du resten för räkningar och levnadsomkostnader.

Titta gärna på the minimalists på Netflix för mer inspiration Om att sluta köpa saker.

Åh bra tips! Har lagt mig själv överst i dokumentet på räkningar och en summa jag ?måste? betala varje månad. Hoppas det ger mig ett starkare mindset. Problemet är nog att det är så lätt att föra över pengarna igen när det kniper.
  • Anonym (Em)

Ha automatiska överföringar till sparkonton. Ha flera sparkonton för olika kategorier, tex något där du sparar buffert, något för resa, och något allmänt där du kan tillåta dig nalla om det verkligen behövs. Utsätt dig inte för shoppingsituationer, gå inte på köpcentrum och gå inte in på webbshoppar. 

gör en budget. 

• Fröken Allvar

Tänk tillbaka på sådant du köpt genom åren. Vad av allt detta gjorde dig glad? Jämför med framtiden, och vad ett sparande skulle kunna innebära i form av trygghet, en resa för dig och barnen, ett startkapital till barnen.

Nyckeln är att tänka på ett annat sätt. Lär av de som säger "krimskrams, skit" och tänk så istället för att rättfärdiga impulsköp av saker med att det är "kvalitet". Det går att klara sig väldigt bra utan att köpa så mycket annat än det som slits ut. 

• BuoBä
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-02-24 06:19:06 följande:
    Åh bra tips! Har lagt mig själv överst i dokumentet på räkningar och en summa jag ?måste? betala varje månad. Hoppas det ger mig ett starkare mindset. Problemet är nog att det är så lätt att föra över pengarna igen när det kniper.
    Skaffa automatisk överföring till ett sparkonto i en annan bank, så att du inte ser pengarna i din vanliga bank, och det blir mer jobb att logga in och göra en överföring till ditt vanliga konto.
    Börja med ett lite mindre belopp än vad du tror du kan spara. Känns det som att du måste snåla massor är det större risk att du går och nallar på sparpengarna. När du vant dig med att ha tex 500 kr mindre i månaden så ökar du sparbeloppet lite till. 
    Om du har pengar kvar dagen innan lön, skicka dem till sparkontot. Även om det bara är 20 kr. 
  • BuoBä

Och vad gäller shopping; Vänta alltid minst ett par dagar innan du köper något som du tror du behöver. Ganska ofta går behovet över. Och handla aldrig mat när du är hungrig. Glad

• Anonym (bra för mig)

Jag använder appen Dreams. Suverän för mig. Då kan man välja om man tex vill att de drar en summa vid lön, alt att de drar små summor vid olika tillfällen under månaden, ha många olika sparmål osv.
    Man får ingen ränta, utan betalar väl snarare någon tia per månad, men för mig är det värt det, eftersom det ger mig ett sparande jag inte lyckats med innan. När man nått ett sparmål/större summa kan man ju föra över det till ett annat ställe.
    Vill man ta ut pengar brukar de komma till kontot nästa dag (ej helg), så det går snabbt men inte så man kan göra spontana köp samma eftermiddag.

• Anonym (Ekonomi)
    BuoBä skrev 2023-02-24 10:29:47 följande:
    Skaffa automatisk överföring till ett sparkonto i en annan bank, så att du inte ser pengarna i din vanliga bank, och det blir mer jobb att logga in och göra en överföring till ditt vanliga konto.
    Börja med ett lite mindre belopp än vad du tror du kan spara. Känns det som att du måste snåla massor är det större risk att du går och nallar på sparpengarna. När du vant dig med att ha tex 500 kr mindre i månaden så ökar du sparbeloppet lite till. 
    Om du har pengar kvar dagen innan lön, skicka dem till sparkontot. Även om det bara är 20 kr. 
    Mycket bra förslag. Många går ut för hårt, gäller inte bara sparande, och då tröttnar man för det blir för jobbigt. Mindre belopp och sedan se efter några månader att man lyckas är bättre. 
  • Anonym (Impulser)

När du får impulsen att köpa något, vänta en vecka innan du köper. Ofta är man inte alls lika sugen längre. Lägg sparade pengar på ett konto som du inte kan göra snabba överföringar från. 

Börja tänk lite mer minimalistiskt. För mycket saker skapar bara röra. Se till att de saker du verkligen behöver är av god kvalitet och hållbarhet. Sluta med slit och släng. 

• Anonym (88)

Minst 10% av sin nettolön med automatiskt överföring till sparkonto i annan bank. Eller 5% till en billig global indexfond och 5% till ett sparkonto nu. Exempel SBAB med 2,25% sparränta.

Svar på tråden Hur lyckas spara?