Inlägg från: Anonym (Ekonomi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ekonomi)

Hur lyckas spara?

BuoBä skrev 2023-02-24 10:29:47 följande:
    Skaffa automatisk överföring till ett sparkonto i en annan bank, så att du inte ser pengarna i din vanliga bank, och det blir mer jobb att logga in och göra en överföring till ditt vanliga konto.
    Börja med ett lite mindre belopp än vad du tror du kan spara. Känns det som att du måste snåla massor är det större risk att du går och nallar på sparpengarna. När du vant dig med att ha tex 500 kr mindre i månaden så ökar du sparbeloppet lite till. 
    Om du har pengar kvar dagen innan lön, skicka dem till sparkontot. Även om det bara är 20 kr. 
    Mycket bra förslag. Många går ut för hårt, gäller inte bara sparande, och då tröttnar man för det blir för jobbigt. Mindre belopp och sedan se efter några månader att man lyckas är bättre. 
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Skatten) skrev 2023-03-07 01:09:27 följande:

För mig finns bara ett säkert knep - ha skiten på skattekonto. Jag säger åt dem att dra extra skatt varje månad, så mycket så att månadsbudgeten för året hamnar på 0.

Nu kommer folk komma och säga att man inte ska ha varken överskott eller underskott på skattekontot, men som sagt, det som funkar för mig är att aldrig se pengarna från första början, förutom 1 ggr om året. När skatteåterbäringen kommer delar jag den på tre - behöver/villhöver inköp, pension och nöje. 

Ska man vara rent krass så finns det bättre ställen att spara på, även om räntan just nu är högre på skattekontot. Men, och det är viktigt, om detta sätt fungerar för dig så är det mkt bättre än andra sätt som kanske gör att du spenderar mer. Det viktiga är att spara. 
Svar på tråden Hur lyckas spara?