• Anonym (Reklamera)

Vad räknas som skälig tid för reklamation?

Jag köpte ett par vinterskor till mitt barn, som nu gått sönder. Skorna köptes över nätet. När jag nu reklamerat varan, hälsar säljaren att det tar minst två veckor innan de börjar hantera mitt ärende. Skorna går inte att använda som det är nu, då de läcker vatten då sulan släppt. 

Är det skälig tid att inte hantera ärendet förrän det gått flera veckor, när det handlar om bruksvaror som skor?

• Svar på tråden Vad räknas som skälig tid för reklamation?
  • Anonym (S)

Ja självklart. Det är väl inte det enda paret ungen har...? Köp nya och invänta pengarna tillbaka från nätköpet.

• Anonym (Reklamera)
    Anonym (S) skrev 2023-02-24 19:53:52 följande:

Ja självklart. Det är väl inte det enda paret ungen har...? Köp nya och invänta pengarna tillbaka från nätköpet.

Det är ju trevligt att veta om butiken godkänner reklamation innan jag lägger ytterligare 1000 kronor på nya skor för cirka en månads användning. Detta är det enda riktigt bra vinterskor barnet har.
  • Anonym (S)
    Anonym (Reklamera) skrev 2023-02-24 20:02:28 följande:
    Det är ju trevligt att veta om butiken godkänner reklamation innan jag lägger ytterligare 1000 kronor på nya skor för cirka en månads användning. Detta är det enda riktigt bra vinterskor barnet har.
    Ursäkta, men var inte det lite feltänk redan från början om man spenderar såna summor på skor man har en månad...? Gå till Lager 157 eller Deichmann eller nåt. Du kommer hitta skor för ett par hundra.
  • Anonym (Reklamera)
    Anonym (S) skrev 2023-02-24 20:19:05 följande:
    Ursäkta, men var inte det lite feltänk redan från början om man spenderar såna summor på skor man har en månad...? Gå till Lager 157 eller Deichmann eller nåt. Du kommer hitta skor för ett par hundra.

Feltänk? Verkligen inte. Alla skor fungerar inte för vårt barn. Nu har vi hittat en sko som fungerar och som vi kört på i många, många år. Men det var inte vårt val av sko det handlade om, utan att butiken menar att det tar minst två veckor innan den ens handlägger vårt ärende, alltså innan de ens ber oss skicka in varan. Det kommer sluta med en månad innan ärendet är löst  

• Anonym (S)
    Anonym (Reklamera) skrev 2023-02-24 20:23:58 följande:

Feltänk? Verkligen inte. Alla skor fungerar inte för vårt barn. Nu har vi hittat en sko som fungerar och som vi kört på i många, många år. Men det var inte vårt val av sko det handlade om, utan att butiken menar att det tar minst två veckor innan den ens handlägger vårt ärende, alltså innan de ens ber oss skicka in varan. Det kommer sluta med en månad innan ärendet är löst  

Ja det stämmer nog att det kommer att ta tid, men vad ska man göra? Man måste vänta på sin tur och de kanske har mycket att göra. Förstår att det inte är så kul för er som behöver skorna men om man bara ser till själva reklamationen. Det kan vara värt att testa andra skor ibland också, så man slipper bli ruinerad på kuppen.
  • Anonym (Reklamera)
    Anonym (S) skrev 2023-02-24 20:29:13 följande:
    Ja det stämmer nog att det kommer att ta tid, men vad ska man göra? Man måste vänta på sin tur och de kanske har mycket att göra. Förstår att det inte är så kul för er som behöver skorna men om man bara ser till själva reklamationen. Det kan vara värt att testa andra skor ibland också, så man slipper bli ruinerad på kuppen.
    Återigen, det är inte vårt val av sko jag vill diskutera. Frågan löd om det är skälig tid för reklamation eller inte. Vårt skoval är irrelevant i sammanhanget. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Reklamera) skrev 2023-02-24 20:59:36 följande:
    Återigen, det är inte vårt val av sko jag vill diskutera. Frågan löd om det är skälig tid för reklamation eller inte. Vårt skoval är irrelevant i sammanhanget. 
    Nej men ursäkta, jag trodde man fick ha en åsikt i ett forum. Och JA det är skälig tid. Nu kan du sova gott.
  • Tow2Mater

Om konsumenten reklamerar inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. Om konsumenten upptäcker ett fel precis innan tre år har gått har konsumenten ytterligare två månader på sig att reklamera. Så med den informationen, måste man väl hålla med om att ynka två veckor från foretagets håll är mycket skälig tid.

• Anonym (Reklamera)
    Tow2Mater skrev 2023-02-24 23:06:07 följande:

Om konsumenten reklamerar inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. Om konsumenten upptäcker ett fel precis innan tre år har gått har konsumenten ytterligare två månader på sig att reklamera. Så med den informationen, måste man väl hålla med om att ynka två veckor från foretagets håll är mycket skälig tid.

Det är alltså minst två veckor innan jag får svar på om de ens vill ta in varan. Sen tillkommer ytterligare tid för postgång och hantering.
  • Anonym (a)

Samma tid som bilverkstaden skulle ha för att ens ha tid att titta på min bil (problemet tog sedan en kvart att lösa), och bilen kunde inte köras förrän det var gjort.

Ja, det är skälig tid. Kostnaden skulle öka om de anställer fler för att ta hand om reklamationer. Det finns inget du kan göra.

Svar på tråden Vad räknas som skälig tid för reklamation?